Onko tässä seuraava Artek tai Secto Design? Aiccin valaiseva pöytä on palkittu niin design-huonekaluna kuin valaisimena

Sauli Koukkari ja Päivi Charpentier. Kuva: By Emmi

Kun ainutlaatuisiin valaistusratkaisuihin erikoistunut Aicci halusi luoda oman tuotteen, jollaista ei löydy mistään muualta maailmasta, syntyi valaiseva pöytä. Nyt yritys on valmis valloittamaan maailman design-huonekalujen markkinat.

Kun Aiccin perustaja ja yrittäjä Sauli Koukkari esittelee yrityksen uusinta tuotetta – koivupintaista valaistua pöytää – saa se hieraisemaan silmiään: miten puupintaisen pöydän on saanut ylipäänsä valaistua ja vieläpä noin kauniisti ja tasaisesti?

Koukkari kertoo, että puukannen valaisu on pitkän tuotekehityksen tulosta. Yritys teki sen, minkä ei uskottu olevan mahdollista.

”Design-huonekaluissa puu on erityisen suosittu materiaali, joten halusimme lähteä ratkaisemaan, miten saisimme valaistua puukantisen pöydän. Pöytälevy on kerrostettu hyvin ohuesta koivuviiluvanerista. Vaatii tarkkaa käsityötä, että pöytä näyttää hyvältä myös valo päällä, sillä valo näyttää pienetkin virheet”, Sauli Koukkari kuvailee.

Alun alkaen yritys on tunnettu ainutlaatuisista valaistusratkaisuista, joita se on toimittanut asiakkaille ympäri maailmaa. Niitä löytyy yli 50 eri maasta. Se on toteuttanut esimerkiksi laivojen lounge-tiloja, joissa on valaistut lattia, seinät ja katto.

Kun yritys oli tähän asti tehnyt räätälöityjä tuotteita asiakkaille, päätti yritys lähteä tekemään lisäksi omaa tuotettaan vuonna 2018.

”Idea valaisevaan pöytään tuli siitä, kun mietin, mitä antaisin Päiville nimipäivälahjaksi – jotakin, mitä ei mistään muualta saa”, kertoo Sauli Koukkari, ja samalla näyttää, mistä pöydästä kaikki lähti liikkeelle.

Ensimmäinen valopöytä syntyi kolmessa päivässä: ensimmäinen päivä meni ideaan, toinen suunnitteluun ja kolmas tekemiseen.

Kun pöytä oli valmis, ihastui Päivi Charpentier siihen heti. Ja niin ihastuivat kaikki. Oma tuote oli syntynyt.

”Yksi, kaksi tai kolme kappaletta on vielä helppo tehdä, mutta kun tuotteesta tehdään sarjavalmisteinen, se vaatii tuotekehitykseltä paljon”, Koukkari jatkaa.

Kaikki on tarkkaan mietitty ja suunniteltu alusta loppuun. Päivi Charpentierin, sisustusarkkitehti taustaltaan, kädenjälki näkyy muotoilussa. Koukkarilla taas on sähköpuolen insinöörinä tekniikka hallussa.

Laserilla kuvioidun optiikkalevyn ja huolellisen käsityön ansiosta led-nauhan valo saadaan heijastumaan tasaisesti koko pöydän pintaan. Etäohjauksen avulla valon väriä ja kirkkautta saa säädettyä haluamansa mukaan ja valon kytkemisen päälle tai sammumaan saa ajastettua haluamaansa ajankohtaan maksuttomalla sovelluksella.

Valaistuksen myönteisiä vaikutuksia ihmisen fysiologiaan on tutkittu paljon, minkä Aicci on huomioinut suunnittelussa.

”Valaistusteho on silmille juuri sopiva, eikä se häikäise tai heijasta”, Koukkari toteaa.
Pöytiä on eri kokoja ja malleja. Pöytä sopii hyvin esimerkiksi yöpöydäksi, jolloin se samalla hoitaa myös pöytä- ja kirkasvalolampun virkaa. Johto kätkeytyy huomaamattomaksi liitäntälaitekotelon sisälle. Sen pohjassa on magneetit, joiden avulla sen saa piiloon kannen alle tai vaikkapa sängyn pohjaan.

Yrityksen uusin tuote on koivuviiluvanerikantinen valaistu pöytä, joka on upea elementti sisustukseen. Kuva: Aicci

Matkalla maailman markkinoille

Vastaavanlaista valaistua pöytää ei löydy mistään muualta maailmasta, Koukkari kertoo. Mallisuojat ja patentteja on haettu Kanadasta, Amerikasta, Euroopasta ja Japanista. Nyt Aicci on valmis valloittamaan maailman design-huonekalujen markkinat.

”Emme halunneet tehdä tuotteita, joita muutkin tekevät”, Koukkari toteaa.

Tuotteet on suunniteltu alusta asti vientiin. Suunnittelussa on huomioitu se, että ne sopivat minne päin maailmaa tahansa vain pistotulppaa vaihtamalla.

Korona-aika näkyi kansainvälistyvän ja myyntiään kasvattavan yrityksen arjessa. Sinnikkään verkostoitumisen ja kontaktoinnin ansiosta yritys löysi itselleen sopivan agentin Isoon-Britanniaan. Neuvotteluita on käynnissä nyt useampaan maahan.

”Joko ostajat eivät olleet töissä tai mahdollisia uusia jälleenmyyjiä ei päässyt tapaamaan kasvotusten. Ei myöskään ollut messuja, missä esitellä tuotteita”, Charpentier toteaa.

Palkittu suomalainen design-tuote

​​​​​​​Aicci-pöytä on palkittu niin huonekaluna kuin valaisimenakin: se on voittanut Good Design Awardin muotoilupalkinnon huonekalukategoriassa ja valaisimena Light Design Awardissa. Lisäksi se on rankattu design-valaisimien kärkikastiin design-valaisimien katalogissa Hongkongissa.

”Tunnustukset lämmittävät mieltä, sillä niitä ei voi rahalla ostaa. Ne ovat poikineet näkyvyyttä ja yhteydenottoja ulkomailta”, Charpentier kertoo.

Kaikki Suomessa valmistettavissa olevat osat tehdään Suomessa ja osa hyvinkin lähellä Muuramessa. Osien valmistuksessa käytetään paljon alihankintaa. Myös valonohjaus on suomalainen.

Tarina Aicci-nimen takana

Yrityksen tarina alkaa vuodesta 2006, kun Sauli Koukkari edellisessä yrityksessä lopetettuaan pohti, mitkä alat ovat nousevia tulevaisuudessa. Koukkari päätti lähteä valaistuspuolelle.

”Aicci-nimi juontaa juurensa, kun halusin nimen tulevan aakkosten ensimmäisistä kirjaimista ja että se olisi lyhyt. Nimen piti liittyä tekemiseen. Nimen keksin termistä ”I see” – Aicci”, Koukkari kertoo.

Päivin astuttua mukaan kuvioihin piti nimen mennä läpi myös Päivin seulasta, ja niin Päivi alkoi tutkimaan, onko Aicci-nimellä merkitys. Ja niin yllättäen olikin.

”Sana ”aicci” on vanhaa keltin kieltä ja josta ”I see” -ilmaisu on peräisin. Sana on alkujaan tarkoittanut asioiden näkemistä, ymmärtämistä ja observoimista. Maailmassa on valtava määrä kieliä, missä se tarkoittaa samaa asiaa – se todellakin tarkoittaa näkemistä. Sen jälkeen tuotteet on brändätty ja tuotteet kantavat aina yrityksen nimeä”, Päivi kuvailee.

Juttu on julkaistu alun perin Syyskuun Kauppakamari-lehdessä 3/2022.