OP Keski-Suomi maakunnan elinvoiman ja kasvun tukena

Osuuspankissa on vahva osaajajoukko palvelemassa keskisuomalaisia.

Eevi Määttä on aloittanut Keski-Suomen osuuspankin toimitusjohtajana 1.2.2025. Hän on pitkän linjan pankkialan ammattilainen, joka on toiminut OP Ryhmässä useissa johtotehtävissä. Nyt paluumuuttajana Keski-Suomeen hänellä on selkeä visio pankin ja maakunnan tulevaisuudesta.

OP Keski-Suomen toimitusjohtaja, 43-vuotias kolmen lapsen äiti Eevi Määttä on kotoisin Korpilahdelta, ja viime vuodet hän on viettänyt pääkaupunkiseudulla. Hän on opiskellut Jyväskylän yliopistossa kauppatieteitä ja valmistunut vuonna 2005. Paluu Keski-Suomeen tuntuu luontevalta askeleelta niin ammatillisesti kuin perhe-elämässäkin.

“Olemme jo pitkään seuranneet Keski-Suomen asioita vapaa-ajan asukkaan näkökulmasta ja nyt palaamme kotiseudulle. Perheenä tykkäämme mökkeillä, ja talvisin laskettelemme Himoksella. Harrastan myös sähköpyöräilyä ja kuorossa laulamista”, Määttä kertoo.

Määtän johtamisfilosofiaan kuuluu avoimuus ja suunnan näyttäminen. Hän kehuu OP:n edistyksellistä kulttuuria, joka kannustaa uuden kehittämiseen ja kokeiluun. ”Uskon siihen, että menestys syntyy yhdessä tekemällä. Meillä on vahva osaajajoukko ja kyky reagoida nopeasti muuttuviin tilanteisiin”, sanoo Määttä.

Keski-Suomi on suotuisa ympäristö kasvulle

OP Keski-Suomen toimitusjohtaja Eevi Määttä.

Määttä näkee Keski-Suomen vahvana koulutuskeskittymänä, jolla on erinomaiset edellytykset houkutella yrityksiä ja osaajia: “Kaunis luonto, harrastusmahdollisuudet ja lämminhenkinen ympäristö kutsuvat ihmisiä Keski-Suomeen asumaan ja yrittämään.”

Maakunnallisen Osuuspankin tärkeä tehtävä on edistää asiakkaiden ja toimintaympäristön kehitystä ja hyvinvointia. ”Haluamme vahvistaa Keski-Suomen houkuttelevuutta ja tukea elinvoimaa koko alueella. Yritysten toiminnan edistäminen on keskeistä talouskasvun ja positiivisen kehityksen kannalta”, Määttä toteaa.

OP Keski-Suomen vahvuuksia ovat paikallinen päätöksenteko ja hallinto, toimialueen tunteminen ja vakavaraisuus. OP on markkinajohtaja ja huomattava työllistäjä, joka aikoo rekrytoida lisää henkilöstöä. “Meitä on tällä hetkellä noin 170, ja lisäämme henkilöstöä parilla kymmenellä. Keskitämme palveluitamme, ja aiomme palauttaa puhelin- ja verkkoviestipalvelun Keski-Suomeen”, kertoo Määttä.

Osuuspankki on hereillä haastavassa ajassa

Nykyisessä maailmantilanteessa haasteita riittää. Pankkiala on pitkälti suhdanneriippuvainen, ja esimerkiksi koronakriisillä ja geopolitiikalla on suuria vaikutuksia talouteen ja pankkien toimintaan. Myös Trumpin valinta USA:n presidentiksi aiheuttanee lisää epävarmuutta.

Lisäksi pankkeihin vaikuttaa EU:n tiukentunut sääntely, mikä on tehty asiakkaiden suojaksi. Toimintamalleja kehitetään kompleksisessa ja säännellyssä ympäristössä. Pankin täytyy huomioida asiakkaiden erilaiset tarpeet: digitaalisia palveluita käytetään enenevissä määrin, kun taas pieni osa asiakkaista käyttää vain konttoripalveluita.

Toisaalta myös positiivisia signaaleja on näkyvissä. OP ennustaa tälle vuodelle talouden ja investointikyvyn paranemista. Asuntolainojen korot ovat laskussa, mikä luo hallittavuuden tunnetta kotitalouksille ja sitä kautta piristää asuntomarkkinoita. Säästämisaste on historiallisen korkea, ja kun talousnäkymät alkavat parantua, lisääntyvä kulutus auttaa Suomen talouskasvua. “Osuuspankki on hereillä muuttuvissa maailmantilanteissa”, lupaa Määttä.

Maakunnallinen yhteistyö on avainasemassa

OP omistaja-asiakkaille kertyneet bonukset, tuotto-osuuksien korot ja pankin maksamat verot hyödyttävät koko maakuntaa. OP tukee vuosittain yhteistyösopimusten ja lahjoitusten kautta paikallisia toimijoita sadoilla tuhansilla euroilla.

Aktiivista vuoropuhelua ja eri sidosryhmien osallistamista halutaan edistää. Määttä odottaa laajaa yhteistyötä ja matalan kynnyksen yhteydenpitoa: “Yhteistyö eri toimijoiden, kuten Keski-Suomen kauppakamarin ja oppilaitosten kanssa rikastuttaa toimintaa. On paljon asioita, joihin voimme vaikuttaa yhdessä. Lupaan itseni ja OP:n puolesta sitoutua tiiviiseen yhteistyöhön.”

OP kehittää aktiivisesti maksuliikepalveluita

OP Ryhmä on viime vuosina kehittänyt merkittävästi kansainvälisiä maksuliikepalveluita. Kehityksessä on hyödynnetty teknologiaa ja huomioitu finanssisektorin kehittymistä globaalisti. Maksuliikepalveluissa on keskitytty asiakkaan palvelun toimivuuteen ja maksujen nopeuteen. OP:n palvelu mahdollistaakin yhdestä näkymästä myös muiden pohjoismaisten ja eurooppalaisten pankkien tilinäkymän.

Merkittävimpiä uudistuksia on maksuliikkeen reaaliaikaisuuden mahdollistuminen ja esimerkiksi ulkomaan maksujen seurantanäkymä. Asiakas voi seurata ulkomaanmaksuja reaaliaikaisesti, mikä luo kaupankäyntiin varmuutta ja sujuvoittaa tavaroiden liikkumista. Kansainväliset maksut liikkuvat OP:n kautta asiakkaille jopa minuuteissa. Eurooppalaisella SEPA -maksualueella maksut välitetään SEPA-pikasiirtoina, jos maksu on mahdollista välittää, ja maksun vastaanottaja kykenee SEPA-pikasiirron vastaanottamaan. Maksut liikkuvat jopa sekunneissa.

Reaaliaikainen tieto tileistä ja maksuliikkeestä helpottaa yrityksen talouden hallinnointia, eikä päivää ei tarvitse aloittaa niin sanotusti edellisen päivän luvuilla. Myynnit voidaan täsmäyttää samana päivänä ja ohjelmarajapintojen (API) kautta toimintoja voidaan entisestään sekä reaaliaikaistaa että automatisoida.

Tilanteessa, jossa asiakas huomaa virheellisen maksun tai tuplasuorituksen, OP mahdollistaa maksujen palauttamisen nappia painamalla, ilman maksajan tietojen selvittämistä tai työajan menetystä. Asiakkaille halutaan tarjota sujuva, nopea, helppo ja luotettava maksuliike.

OP haluaa aidosti ymmärtää ja tuntea asiakkaansa liiketoiminnan ja tukea tätä yrityksen liiketoiminnassa. OP Keski-Suomessa on paikallista osaamista ja asiantuntemusta myös kansainväliseen maksuliikkeeseen.

Teksti: Antti Innanen

Julkaistu ensimmäisen kerran Keski-Suomen kauppakamarin 95-vuotisjuhlajulkaisussa.