Palokan K-Citymarket kauppiaat Pekka ja Maarit Kukkonen – Kaikista tärkeintä ovat asiakkaat!

K-Citymarket Jyväskylä Palokan kauppiaat Pekka ja Maaret Kukkonen toivottavast asiakkaansa lämpimästi tervetulleiksi.

Syksyisenä päivänä lämpöisen ja ystävällisen tunnelman aistii jo heti kaupan portilta, kun K-Citymarket kauppias Pekka Kukkonen huikkaa minut tervetulleeksi ja esittelee yrittäjäpuolisonsa Maarit Kukkosen. Kukkoset ovat olleet Palokan K-Citymarket kauppiaita n. 1,5 -vuotta ja kaiken kaikkiaan kauppiasuraa tuli tänä syksynä täyteen jo 10 vuotta. Kukkosten kauppiasura alkoi Muuramen K-Market Herkkuvuoresta 2007, ja jatkui K-Supermarket Muurameen. Pidemmän tähtäimen haaveena oli aina ollut Citymarketin kauppiaana toimiminen ja tämä haave toteutuikin Keskon tarjoamana yllättävän nopeasti.

”Olemme kotiutuneet tänne Palokan keskukseen oikein hyvin. Täällä on paljon mahdollisuuksia ja alueena kaikin puolin kiehtova, sekä tänne rakennetaan koko ajan lisää asutusta”, kuvailee uutta kauppapaikka ympäristöään Pekka Kukkonen.

”Aloittaessamme isomman kaupan kauppiaina huomasimme heti, että täällä on valmiina tosi hyvä porukka ja henki. Samalla tavalla täällä tehdään töitä henkilöstön kanssa; mietitään yhdessä ratkaisuja ja kehitetään asioita”, kertoo Citymarket kauppiasuran alkutaipaleesta Maarit Kukkonen.

”Haluamme palvella asiakaslähtöisesti, kuulla ja kuunnella asiakkaidemme toiveita. Se on meille kaikista tärkeintä. Ja se perusasia on sama, oli se sitten isompi tai pienempi kauppa” kiteyttää Pekka.

Suurin ero Citymarket kauppiaana on aikaisempaan, että yrittäjä ottaa haltuun vain ruokapuolen. Supermarketissa ja K-Marketissa kauppiaat omistavat kaiken tavaran, ja huolehtivat koko kokonaisuudesta. Citymarketissa on tavaratalon johtaja, joka vastaa käyttötavarapuolesta sekä kassaesimies, joka hoitaa kokonaisuudessaan kassapuolen.

”Teemme toki paljon yhteistyötä joka päivä, kehitämme yhdessä koko kauppaa”, muistuttaa Pekka. Työntekijöitä ruokapuolella on n.20, koko kaupassa yhteensä noin 50-65 sesongin mukaan.

Yhteistyö ja verkostot ovat aloittelevalle yrittäjälle todella tärkeitä

Pekka ja Maarit Kukkonen ovat koko kauppias ajan olleet innokkaita ja halukkaita rakentamaan yhteistyökuvioita muiden yrittäjien ja yritysten kanssa.

”Varsinkin kun muutimme Keski-Suomeen kauppiaiksi Itä-Suomesta, meillä oli 3 viikkoa aikaa muuttaa ja aloittaa yrittäjäura Muuramessa. Muutos oli nopeaa ja emme tunteneet ketään alueelta. Yrittäjäverkosto oli suuri apu, joka nappasi meidät kainaloonsa. K-kauppiailla on myös se etu, että meitä kauppiaita on aika paljon ja aika lähekkäin; teimme heti itsemme tutuiksi muille K-kauppiaille. Sieltä löytyi uusia tärkeitä ystävyyssuhteita ja kauppias-kumppaneita”, iloitsee Maarit.

”Kannustamme uusi pieniä yrittäjiä verkostoitumaan saman alan ja eri alojenkin yritysten kanssa. Kun mistä tahansa firmasta joku soittaa, niin olen aina valmis tarjoamaan kahvit ja juttelemaan, miten voisimme mahdollisesti tehdä yhteistyötä tai miten voisimme olla vaikka tueksi uudelle yrittäjälle. Kaikki kontaktit ovat todella tärkeitä”, muistuttaa Pekka. ​

Vuoden 2008 nuoret yrittäjät

Kukkosilla on ollut vuosien varrella kauppiasharjoittelijoita ja he myöskin tekevät paljon yhteistyötä Jyväskylän oppilaitosten kanssa.

”Meillä on ajoittain kansainvälisiä opiskelijoita työharjoittelussa, tälläkin hetkellä Hollannista. Se on antoisa oppimistapahtuma itsellekin ja hyvää kielikylpyä meille, sekä henkilökunnallemme,” kertoo Maarit.

Pekka ja Maarit Kukkonen on valittu vuonna 2008 vuoden nuoriksi yrittäjiksi.

Tällä kauppiaspariskunnalla on luja tahto antaa uusille tuleville kauppiaille mahdollisimman hyvä tieto, että kun heillä ollut kauppiasharjoittelija aloittaa oman kauppansa, hän on mahdollisimman valmis kauppiaaksi.

Keski-Suomen kauppakamari onnittelee Pekka ja Maaret Kukkosta, vuoden 2008 nuoria yrittäjiä, 10 -vuotisesta kauppiasurasta. Kauppakamari haluaa olla omalta osaltaan myös auttamassa ja tukemassa kauppiaita verkostoitumisessa ja uusien kumppanuuksien löytymisessä yli toimialarajojen. Se yksi kauppakamarin tärkeimmistä tehtävistä.

Kuva ja teksti Merja Honkanen