Saarijärven Päätytuote Oy - Metallin kylmämuovausta jo 30 vuotta

Saarijärven Päätytuote Oy:llä on tänä vuonna aihetta juhlaan. Yritys on juuri tehnyt uuden ison investoinnin sekä heillä tulee tänä vuonna täyteen jo 30 vuotta metallin kylmämuovausta. Perheyritys on perustettu vuonna 1988 ja toimii nyt jo kolmannessa sukupolvessa.
​​​​​​​

Saarijärven Päätytuote on erikoistunut taivuttamaan terästä kuperiksi muodoiksi, kuten paineastioiden ja erilaisten säiliöiden päädyiksi. Yrityksen pääasiakkaita ovat säiliön valmistajat. He palvelevat asiakkaita usealla eri teollisuudenalalla, mm. energia-, elintarvike- ja kemianteollisuudessa, laivanrakennuksessa ja meritekniikassa.

”Säiliön valmistajat ovat yleensä ulkoistaneet päätyjen tuotannon, sillä kuperat tuotteet vaativat ihan omat koneensa. Ihan pienimmät tuotteet meillä ovat putkipäätyjä, suurimmat tuotteet puolestaan 4 metrin halkaisijan päätyjä”, kertoo Saarijärven Päätytuotteella toimitusjohtajana viimeiset viisi vuotta toiminut Anni Kinnunen.

Päätyjen tuotanto on yrityksen vahvuus ja tuottaa yrityksen liikevaihdosta 70%.

Uusi päädynvalmistuskone lisää Päätytuotteen tehokkuutta ja kilpailukykyä.
​​​​​​​

Metallien kylmämuovaus on spesiaaliala, mutta jos koneiden kanssa on oppinut toimimaan ja on käsityötaitoinen, niin yritys kouluttaa ammattitaitoisia osaajia työntekijöiksi mielellään, sillä valmiita osaajia ei löydy helpolla.

”Teemme Poken kanssa jonkin verran yhteystyötä, oppilaitoksista hitsaajat ja koneistajat työllistyvät samantien”, kertoo Kinnunen ja jatkaa: ”Tällä alalla on paljon eri mahdollisuuksia ja monipuolisia työtehtäviä. Koneenkäyttäjiä, hitsaajia ja kädentaitajia tarvitaan”.

Nykyiset yrityksen työntekijät tulevat Saarijärveltä, Äänekoskelta ja Jyväskylästä.

Kauppakamarin jäsenyys kannattaa

Kauppakamarin jäsenyys kannattaa: Saarijärven Päätytuotteen toimitusjohtaja Anni Kinnunen on käynyt mm. Hyväksytty Hallituksen Jäsen (HHJ) -kurssin.

”Kurssi oli todella hyvä ja mikä parasta, se vahvisti omia ajatuksia. HHJ-kurssin jälkeen tiesin tasan tarkkaan, millaisen henkilön tarvitsemme hallitukseemme. Ja nyt meillä on toimiva hallitus”, iloitsee Kinnunen. "Seuraava askel onkin sitten HHJ-tutkinnon suorittaminen."

Lue lisää: www.paatytuote.com