Sovelluksia pilvestä, Taitopilvestä taitoa

Petri Lauronen, Juha Luomala ja Jukka Loukkaanhuhta, Taitopilvi

Jyväskyläläinen Taitopilvi sai alkunsa, kun kaksi kokenutta pilviarkkitehtiä halusi rakentaa itselleen hyvän työpaikan. Nyt yhtiö on toiminut jo viisi vuotta ja on kasvanut miljoonan euron liikevaihdon yritykseksi.

Kun Jukka Loukkaanhuhta ja Petri Lauronen perustivat Taitopilven viisi vuotta sitten, oli pilvipalvelut lyömässä läpi. Yritys syntyi pilvipalveluosaamisen ja hyvän työpaikan rakentamisen halun myötä.

”Nähtiin, että pilvipalvelut on tulossa kovaa läpi. Kun meillä on siihen kokemusta ja osaamista, halusimme tarjota siihen liittyviä ratkaisuja ja palveluita. Käytimme opiskeluun paljon aikaa ja hankimme muun muassa sertifikaatit ja teimme ensimmäiset toteutukset. Pystyimme vakuuttamaan, että meiltä osaaminen löytyy”, yrityksen toimitusjohtaja Jukka Loukkaanhuhta kertoo.

Maailmalla on menossa iso teknologinen murros, kun IT-palvelut ja sovellukset viedään pilveen. Vaikka teknologinen murros pilvipalveluiden osalta on kohtuu tuore, on Taitopilvi tehnyt sitä jo pitkään. Henkilöstöä yhdistää se, että kaikki ovat erityisen kokeneita ammattilaisia ja tehneet jo vuosia pilviratkaisuja.

Molemmat perustajista olivat tehneet sovellusarkkitehteinä töitä kädet savessa, ja tutuksi toisilleen he olivat tulleet edellisessä työpaikassa. Kummallakin oli taustaa myös yritysten perustamisesta ja exiteista. Sitten osakkaiksi lähdettiin metsästämään parhaita kavereita ja osaajia, joiden kanssa töitä oli tehty vuosia. Ensimmäisen vuoden aikana yritykseen tuli viisi omistajatyöntekijää.

Yritystoiminta lähti hyvin liikkeelle. Asiakkaita löytyi heti, vaikkei sen suurempaa myyntipanosta ollut. Eikä ole vielä tänäkään päivänä, vaan sana on kiirinyt. Asiakkaina on pääasiassa isoja yrityksiä muun muassa kaupan ja teollisuuden alalta.

”Hankkeet, mitä pyöritetään, ovat ytimessä asiakkaiden liiketoiminnassa. Ne ovat strategisesti tärkeitä ja pitkäkestoisia kokonaisuuksia, joita kehitetään jatkuvasti. Asiakkaat parantavat loppuasiakaskokemusta, lisäävät liikevaihtoa tai parantavat kannattavuuttaan sen avulla, mitä on kehitetty yhdessä heidän kanssaan”, Loukkaanhuhta kuvailee.

Koronasta huolimatta viime vuosi meni yrityksellä hyvin, ja henkilöstömäärä on lähes kaksinkertaistunut viime syksystä. Yritys teki lähes miljoonan euron liikevaihdon, ja tänä vuonna miljoonan euron rajapyykki ylittyy.

Tietynlainen murros on siis menossa myös Taitopilvessä, kun yritys on kasvanut tähän pisteeseen, ja yrityksessä laitetaan uudenlaista vaihdetta päälle. Kesäkuussa yhtiössä aloittaa uusi toimitusjohtaja Juha Luomala.

”Kokemus paistaa läpi ja he todella tietävät, mistä puhuvat. Koko porukka on tehnyt hyvää työtä. Firman pääsy ensimmäisen kasvuvaiheen läpi ja miljoonan euron rajan saavuttaminen liikevaihdossa on hieno saavutus. On hienoa päästä mukaan tähän porukkaan”, tuleva toimitusjohtaja kiteyttää.

Taitopilvi: tavoitteena olla kaupungin paras hyvä työpaikka

Yhtiö on edelleen juurillaan siinä, että Taitopilvestä halutaan rakentaa mahdollisimman hyvä työpaikka.

”Tärkeää on läpinäkyvyys ja avoin keskustelu, jotta kaikki tietävät, mitä firmassa tapahtuu. Kaikilla on mahdollisuus vaikuttaa niin pieniin käytännön kuin suuren linjan asioihin”, Lauronen kuvailee.

”Siihen kun yhdistetään halua oppia toisiltaan. Kaikki ovat tasavertaisia, ja on hienoa nähdä kunnioitus toisia kohtaan. Ja myös uudet osaajat otetaan mentorimallilla mukaan. Tavoitteena on olla kaupungin paras hyvä työpaikka. Ja se jos mikä, on myös meidän asiakkaiden etu”, Luomala lisää.

Yritys ei syntynyt perinteisesti autotallista, mutta nyt sellainen yritykseltä löytyy: työntekijät nimittäin toivoivat, että olisipa paikka, jossa vaikkapa moottoripyörän voisi huoltaa. Siitä se ajatus lähti, ja nyt työntekijöillä on perinteisten työsuhde-etujen lisäksi autotalli käytettävissään harraste- ja huoltotilana.

Mistä yrityksen nimi, Taitopilvi sitten tulee?

”Teknisesti kapasiteettia saa pilvestä, mutta taitoa sieltä ei saa. Taitopilvi on se, mistä sitä taitoa saa”, Lauronen kiteyttää.

Taitopilvi liittyi kauppakamarin jäseneksi verkostoitumisen ja koulutusten innoittamana. Yritys muun muassa päätti kouluttaa koko hallituksen ja johdon Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-kurssilla.

”Kauppakamarin merkitys verkostoitumisen edistäjänä kiinnitti huomiomme. Korona auttoi ymmärtämään, miten tärkeässä roolissa tällaiset toimijat ovat, jotka verkottavat toimijoita yhteen. Me yritykset ei olla yksittäisiä saaria, vaan meidän on verkostoiduttava muiden kanssa. Johtamisessakaan nykypäivänä viisaus ei asu kulmahuoneessa, samoin yritysten pitäisi ajatella, että kaikki viisaus ei asu yhdessä yrityksessä. Hyvät ideat syntyvät keskustelujen ja oivaltamisen kautta. Investointi HHJ-kurssiin on yksi osa tulevaisuuden varmistamista, jotta päästään seuraavalle tasolle”, Luomala perustelee.

Tervetuloa mukaan vaikuttavaan verkostoon, Taitopilvi!

Juttu on julkaistu alun perin Keski-Suomen Kauppakamari-lehdessä 2/2021.