Tietokeskus Jyväskylään

Suomen suurin kotimainen pk-yrityksille IT-palveluita, konsultointia ja laitteita tarjoava Tietokeskus avasi vuoden alussa toimiston Jyväskylään. Viime vuosi oli yritykselle ennätysvuosi, ja kesällä solmitun MPY-yrityskaupan myötä Tietokeskuksen markkinaosuus kasvaa entisestään. Keski-Suomessa toimivalle yritykselle oli luontevaa liittyä Keski-Suomen kauppakamarin jäseneksi.

Tietokeskus Finland Oy on suomalainen, vuonna 1989 perustettu perustietotekniikan vahva osaaja, joka tarjoaa IT-palveluja, konsultointia ja -laitteita yrityksille ja julkishallinnon toimijoille kautta maan. Sen asiakkaisiin lukeutuvat mm. Alva, Honkarakenne, Marimekko ja Helsingin kaupunki.

Tietokeskuksella on Suomessa 17 toimipistettä, joista viimeisin perustettiin Jyväskylään vuoden 2023 alusta. Kalle Salonen aloitti vuoden vaihteessa konsultointiliiketoiminnan myyntipäällikkönä ja valittiin kasvattamaan Keski-Suomen toimintaa.

”Tehtävänäni on lisätä Tietokeskuksen tunnettuutta sekä kasvattaa asiakkuuksia Keski-Suomen alueella. Näimme parhaaksi tavaksi palvella uusia asiakkaita konsultoinnin kautta”, Salonen kertoo.

”Tärkein syy kuitenkin siihen, miksi Tietokeskus avasi toimiston Jyväskylään, on paikallisuus ja halu olla lähellä asiakkaita”, kuvailee Salonen.

”Lähellä asiakasta oleminen tarkoittaa mm. sitä, että rakentaa luottamuksellista suhdetta ja voi kasvotusten keskustella asiakkaiden kanssa liiketoiminnan ja IT:n kehittämisestä ja käydä vaikka lounaalla. Jatkuvien IT-palveluiden osalta se taas tarkoittaa sitä, että asiakkaille nimetään oma tiimi, jossa on mukana paikallisia asiantuntijoita. Tärkeintä kaikessa liiketoiminnassa on loppujen lopuksi ihmiset ja vuorovaikutus.”

Tietokeskus erottautuu muista IT-alan palveluntarjoajista tarjoamalla yrityksille toistaiseksi voimassa olevia palvelusopimuksia: määräaikaisia sopimuksia heillä ei ole.

”Tämä sitoo meitä olemaan mahdollisimman hyvä kumppani asiakkaillemme. Meidän on voitettava asiakkaamme luottamus joka päivä, työt on tehtävä hyvin ja asiakkaat on pidettävä tyytyväisenä. Se on kantanut hedelmää, ja malli on todettu hyväksi”, kuvailee Salonen.

Toinen erottautumistekijä on konsultointiliiketoiminta: Tietokeskuksen tiimissä toimii noin 20 kovan luokan konsulttia. 15 vuotta erilaisten teknologioiden, IT-palvelujen, IT-projektien sekä konsultoinnin parissa harrastaneena ja työskennelleenä Salonen on nähnyt paljon.

”Markkinat ovat dynaamisia ja vaativat jatkuvaa sopeutumista. Organisaatiot etsivät muun muassa tapoja parantaa tuottavuuttaan, optimoida kustannuksia, selviytyä yrityskaupoista, huomioida ympäristövaikutukset, noudattaa muuttuvaa lainsäädäntöä, hyödyntää uusimpia teknologioita sekä suojautua tietoturvahyökkäyksiltä. Myös tekoäly on jo osa työmme arkea. Jotta näihin haasteisiin pystytään vastaamaan, tarvitaan kovan luokan asiantuntijoita, jotka ymmärtävät niin liiketoimintaa kuin teknologiaa”, Salonen kertoo.

”Palveluasiakkaillemme puolestaan tarjoamme kehityskonsulttia, joka tuo näkemystä teknologioihin, tietotyöhön ja rakentaa kehitystiekarttoja, jotta IT:n johtamisesta tulee entistä johdonmukaisempaa ja päämäärätietoisempaa sekä tukee yrityksen menestystä. Siitä on tykätty tosi paljon. Se kertoo myös proaktiivisesta lähestymistavastamme”, sanoo Salonen.

Kasvua yrityskaupalla

Tietokeskus on kasvattanut markkinaosuuttaan entisestään, kun se osti kesällä 2023 IT-palveluja ja konsultointia tarjoavan MPY Yrityspalvelut yritysliiketoiminnan. Kaupan myötä Tietokeskuksen toiminnan peitto kattaa koko Suomen.

”Tavoitteenamme on olla markkinajohtaja ja kannattavin pk-yritysten IT-palveluiden tarjoaja. Näemme, että Jyväskylä on kasvukeskus, jossa kannattaa olla mukana. Haluamme olla tukemassa yritysten elinvoimaisuutta ja kasvua jouhevoittamalla normaalin arjen toimintaa”, Salonen kuvailee.

Yrityskaupan myötä Tietokeskukselle siirtyi 100 työntekijää, jolloin Tietokeskuksen kokonaishenkilömäärä nousi jo viiteensataan.

”Kaupan myötä pystymme tarjoamaan entistä laajemmin laadukkaita ja toimivia IT-palveluja sekä vahvistamme jo entisestään kovaa osaamista niin palvelutuotannossa kuin konsultoinnissa. Odotan mielenkiinnolla syksyä, kun pääsemme kunnolla tutustumaan ja konsolidoimaan toimintaa”, sanoo Salonen.

Viime vuosi oli kaikkinensa Tietokeskukselle ennätysvuosi. Tietokeskus rekrytoi sata uutta työntekijää ja liikevaihto kasvoi 19 prosenttia edellisvuodesta nousten 102 miljoonaan euroon. MPY Yrityspalvelujen kaupan myötä liikevaihto nousee noin 130 miljoonaan euroon.

Verkostot ja näkyvyys syynä liittyä kauppakamariin

Tietokeskus liittyi Keski-Suomen kauppakamarin jäseneksi mm. verkostojen vuoksi. Salosella on aito kiinnostus olla kehittämässä Keski-Suomen elinvoimaisuutta. Niinpä mukaan tulo myös Digivaliokuntaan tuntui luontevalta. Digivaliokunnan lisäksi Salonen liittyi Keski-Suomen kauppakamarin johtajaverkostoon, ja kutsuupa Tietokeskus kauppakamarin jäsenet tervetulleeksi Kauppakamarin aamukahveille marraskuussa.

”Haluan olla läsnä paikallisessa toiminnassa, sillä olen myös henkilökohtaisesti kiinnostunut Keski-Suomen elinvoimaisuudesta ja siitä, miten asioita voidaan viedä yhdessä eteenpäin”, Salonen kertoo. ”Keski-Suomen kauppakamari tekee erittäin arvokasta työtä Keski-Suomen elinkeinoelämän edistämiseksi. Kauppakamarin lisäksi olen mukana Keski-Suomen Yrityskummien toiminnassa. Haluan tukea yrittäjiä niin yksilöinä kuin liiketoiminnan kehittämisessä sekä auttaa yrittäjiä saavuttamaan tavoitteensa.”

”On ollut todella hienoa, mitä kaikkia mahdollisuuksia kauppakamarin kautta on avautunut niin liiketoiminnan kuin sosiaalisen verkoston näkökulmasta. Kauppakamariin ja johtajaverkostoon liittyminen on avannut ihan uusia verkostoja ja olen päässyt tapaamaan Keski-Suomessa vaikutusvaltaisia henkilöitä ja päättäjiä. Vaikka sitä myyntiä näissä verkostoissa tehdäänkin, niin täytyy kuitenkin muistaa, että pääasiassa verkostoissa halutaan oppia muilta, jakaa omaa osaamistaan, kerätä ideoita ja jakaa omia verkostoja koko yhteisön hyväksi. Ja toki kauppakamari tarjoaa myös oman urakehityksen kannalta mielenkiintoisia koulutuksia. Olen tavannut kauppakamarin kautta monia samanhenkisiä ihmisiä. Suosittelen jäsenyyttä ehdottomasti muillekin”, kertoo Salonen kokemuksistaan kauppakamarin jäsenyydestä.

Kallen vinkit menestykselliseen yhteistyöhön:

  • Tiedot – ymmärrä asiakkaan yrityksen menestymisen kulmakivet ja mittarit, joilla menestystä mitataan
  • Toimintatapa – Johdonmukaisuus ja keskittyminen oleelliseen
  • Vuorovaikutus – luottamus ja kyky katsoa asioita toisen silmin


Juttu on julkaistu alun perin syyskuun 2023 Kauppakamari-lehdessä.