Uusi jäsen CO2Esto: Vastuullisuudesta uutta liiketoimintaa

Kuva: Pexels

Vastuullisuus on nyt valtava trendi. Jyväskyläläinen yritys CO2Esto auttaa yrityksiä ja organisaatioita pienentämään omaa hiilijalanjälkeään.

”Autamme yrityksiä ja muita organisaatioita vähentämään tuotteidensa tai koko yrityksen toiminnan aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä. Määritämme yhdessä asiakkaidemme kanssa tarkasteltavan toiminnan aiheuttamat päästöt, tarkastelemme kustannustehokkaita tapoja vähentää päästöjä ja kompensoimme loput päästöt, jolloin asiakas voi perustellusti markkinoida tuotteitaan hiilineutraaleina”, kertoo Eemeli Tsupari CO2Estosta. CO2Esto tukee asiakkaitaan tarvittaessa myös sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä.

CO2Eston ainutlaatuinen kompensointipalvelu hyödyntää EU:n tärkeintä ilmastonmuutoksen hillintäkeinoa, EU:n päästökauppaa. Noin 45% EU:n kasvihuonekaasupäästöistä kuuluu pakotettuna EU:n päästökaupan alle, eikä siellä voi aidosti vähentää päästöjä vähentämättä käytettävissä olevien päästöoikeuksien määrää.

”Monet vapaaehtoiset ja sinänsä hyvät ilmastotoimet johtavat päästöoikeuksien vapautumiseen EU:n päästökaupan markkinoille yli 11 000 suuren päästäjän käytettäväksi. Useilla toimijoilla on kuitenkin halu aidosti hillitä ilmastonmuutosta. Tämän yhdistelmän ymmärtäminen johti CO2Eston perustamiseen”, jatkaa Tsupari.

Yrityksellä kiirettä riittää, sillä vastuullisuus on aiheena nyt kovin ajankohtainen ja yrityksille tulee monenlaista painetta ja tarvetta raportoida ja vähentää tuotteidensa ilmastovaikutuksia. Ongelman globaalin luonteen ja loputtomien vaikutusketjujen takia tarkastelut ja tulokset eivät koskaan ole yksiselitteisiä ja harvoin helposti monistettavissa.

”Siksi tarkastelut räätälöidään asiakaskohtaisesti ja tehdään tiiviissä yhteistyössä asiakkaan kanssa”, sanoo Tsupari.

Yritys hakee kasvua ensisijaisesti hiilineutraalien tuotteiden ja hiilineutraalien kuljetusten kautta. Kompensointi on mahdollista liittää kaikkeen, minkä aiheuttamat hiilidioksidipäästöt tiedetään.

”Kuljetukset ovat malliesimerkki helpommista toimeksiannoista. Yrityksillä on usein tieto kuljetusten polttoaineen kulutuksesta, ja siitä on suoraviivaista laskea hiilidioksidipäästöt.”

Kuljetusten päästöjen välttäminen on kuitenkin kallista. Siksi kuljetusten päästöt kannattaa kompensoida ostamalla isoille päästölähteille pakollisia päästöoikeuksia pois EU:n markkinoilta. Näin päästöt vähenevät kustannustehokkaasti, aidosti ja EU:n laajuisesti.

Yritys liittyi Keski-Suomen kauppakamarin jäseneksi näkyvyyden ja uusien kontaktien vuoksi.

”Kustannus verrattuna kauppakamarin kautta saatavaan näkyvyyteen on start-upille kohtuullinen, koska palvelumme voi liittää mihin tahansa yritykseen tai tuotteeseen. Odotan jäsenyydeltä uusia kontakteja ja yhteistyösopimuksia”, päättää Tsupari.

Lue lisää: https://co2esto.com/