Valio ja Telia inspiroivat leipojia lisätyn todellisuuden keinoin – XR Nationin liiketoimintaekosysteemi mukana luomassa uutta AR-kokemusta

Korona-aika on lisännyt leipomisen ja ruoanlaiton suosiota ilmiömäisesti. Samalla toimivat yhteydet ovat nousseet elintärkeiksi ja yhteiskunta on ottanut digiloikan. Leipojat ja ruoanlaittajat elävät vahvasti digimaailmassa, ja nyt leipojia inspiroidaan lisätyn todellisuuden keinoin. Valio tuo leivontatuotteisiinsa lisätyn todellisuuden eli AR (Augmented Reality) -kokemuksen, jossa älypuhelimen kautta voi katsoa tuotteelle sopivia reseptejä jo kaupassa.


”Ruoka on jo pitkään ollut verkon ja somen suosituinta sisältöä, ja tuoreen trendikatsauksemme mukaan digitaalisuus tulee edelleen muokkaamaan suhdettamme ruokaan ja ruokabrändeihin. Poikkeusvuosi 2020 sai monet ruoanlaiton ja leivonnan ensikertalaiset tarttumaan kauhaan ja kattilaan Yhdistämme lisätyn todellisuuden leivontaan, koska haluamme auttaa ihmisiä ilahduttamaan itseään ja toinen toisiaan omatekoisilla leivonnaisilla. Nyt se on entistä helpompaa”, sanoo Valion viestintäpäällikkö Aino Laakso.

Uusi lisätyn todellisuuden kokemus on Valion tuottamaa, teknologia-alustan tarjoaa Telia ja kokemuksen on tehnyt Telian lisätyn todellisuuden ekosysteemistä vastaavan XR Nationin ekosysteemin sisällöntuottaja Make Helsinki. Valion maustetuista leivontatuotteista löytyy herätteenä toimiva AR-koodi sekä ohjeistus lisätyn todellisuuden sisältöjen hyödyntämiseen. AR-kokemus ehdottaa kullekin tuotteelle kolmea ajankohtaista, houkuttelevaa reseptivinkkiä.

Mitä tästä leipoisin − näin se toimii

AR-kokemus tulee ensiksi Valion maustettuihin leivontarahkoihin ja kevään aikana myös muihin maustettuihin leivontatuotteisiin, kuten suklaa- ja kinuskikermaan. Toukokuussa lanseerattava uudentyyppinen leivontatuote saa sekin kylkeensä AR-kokemuksen. Sisältöjä päivitetään tiheään, koska leivonta on vahvasti juhlapyhä- ja sesonkivetoista.

”AR-reseptit kannattaa kurkata aina uudestaan ja fiksua on tehdä se jo kaupassa, niin kaikki raaka-aineet tulee hankittua saman tien. Käyttö on todella helppoa, mitään ei tarvitse asentaa, vaan AR toimii suoraan älypuhelimen nettiselaimessa, Aino Laakso kertoo.

Sisällön Telian AR By Telia -alustalle toteutti Telian lisätyn todellisuuden ekosysteemistä vastaavan XR Nationin ekosysteemikumppani Make Helsinki Oy. Toteutuksen lähtökohtia olivat käytön helppous ja selkeys, houkutteleva visuaalisuus ja helppo päivitettävyys. Päivitämme sisällöt itse editorilla, jonka Make Helsinki on räätälöinyt meille helppokäyttöiseksi”, Aino Laakso sanoo.

Uusia mahdollisuuksia lisätyllä todellisuudella

Edelläkävijäyritykset luottavat uuteen teknologiaan, ja virtuaali- ja lisätyn todellisuuden ratkaisujen ennakoidaan tuovan etenkin vähittäiskaupan alalle täysin uudenlaisia mahdollisuuksia. Kovaa vauhtia yleistyvä 5G-teknologia tarjoaa reaaliaikaisen AR-kokemuksen viiveettömyyden myötä.

”5G tulee mahdollistamaan lisätyn todellisuuden jouhevan ja viiveettömän käytön. Viiveettömyys on välttämätöntä varsinkin älylasien yleistyessä”, sanoo Janne Timonen, Senior Business Manager, Telia.

”Tämän vuosikymmenen suurimmat ihmisten arkea koskevat muutokset tulevat olemaan tavassa, jolla kulutamme digitaalista sisältöä. Erilaiset laajennetun todellisuuden ratkaisut tulevat yleistymään ja alamme nähdä murroksen kaksiuloitteisesta tavasta kohti kolmiuloitteista maailmaa. Nyt vauhdilla yleistyvät lisätyn todellisuuden kokemukset käyttäen matkapuhelinta ovat ensimmäisiä askelia ja niistä nähdään helposti jo nyt hyötyjä yritysten liiketoiminnalle”, sanoo toteutusprojektin projektipäällikkö ja liiketoimintajohtaja Teemu Ollilainen, XR Nation Jyväskylä.