Yöpuu Yhtiö tarjoaa laadukkaita palveluja Jyväskylän ytimessä

Yöpuu Yhtiö näkyy Jyväskylän Kauppakadulla. Yhtiö haluaa olla aktiivisesti mukana keskustan kehittämisessä. Kuvassa Hotelli Verson ja Verso Baarin julkisivu.

Yöpuu Yhtiö Oy on tehnyt ison kasvuloikan 25 vuodessa. Vahva kokemus ja intohimo hotelli- ja ravintola-alaa kohtaan auttaa perheyhtiötä vastaamaan ajan haasteisiin.

Yöpuu on perheyhtiö, joka on saanut alkunsa vuonna 2000, kun Katriina Pilppula ja hänen miehensä Ari Pärnänen perustivat Vaajakoskelle Naissaaren Kahvi- ja Juhlahuoneen. Metsätalousinsinöörin koulutuksen saaneet yrittäjät siirtyivät vuonna 2006 hotellialalle, ja ostivat Hotelli Yöpuun ja Ravintola Pöllöwaarin historiallisen rakennuksen. Yliopistokadun ja Kansakoulukadun kulmaukseen alettiin kehittää tunnettua hotelli- ja ravintolakokonaisuutta.

Yrityksenä Yöpuu on ollut kasvuhaluinen, ja se on tutkinut monia mahdollisuuksia kasvattaa toimintaansa. Toiminta laajeni Kauppakadulle vuonna 2016, kun Hotelli Verso ja Verso Baari perustettiin osaksi palvelukokonaisuutta. Nyt Yöpuuhun kuuluu myös Bistro Kirkkopuisto, joka otettiin käyttöön keskellä koronakriisiä syksyllä 2021.

”Kolmea toimipaikkaamme yhdistää historiallisuus – Hotelli Yöpuu on rakennettu vuonna 1927, Verson tiloissa on toiminut hotelli vuodesta 1938 lähtien ja Bistro Kirkkopuiston kohdalla on ollut tunnettu kioski 50-luvulta eteenpäin”, kertoo Pilppula.

Yöpuulla on näkyvä rooli Jyväskylän ravintolaelämässä

Kansainvälisestikin palkittu Yöpuu haluaa tarjota kaupungin parasta palvelua. Suosion salaisuus ovat kauniit ja perinteikkäät ravintolat, jotka kuitenkin seuraavat aikaansa.

”Vahvuutemme on, että ravintolamme ovat erityylisiä. Pöllöwaarissa juhlitaan usein hääpäiviä, Versoon mennään ystäväporukan kanssa drinkille, kun taas Bistro Kirkkopuisto kutsuu lounaalle tai poikkeamaan kahville”, kertoo Yöpuu Yhtiön toimitusjohtaja Aino Pärnänen.

Yöpuu on ylpeä paikallisuudestaan, joka näkyy niin ruokien raaka-aineissa kuin myös yhteistyössä paikallisten yritysten kanssa. Yritys tahtoo olla läheisesti mukana keskustan kehittämisessä. Tärkeää on tarjota laadukkaat palvelut sekä yritys- että yksityisasiakkaille, ja esittää Jyväskylä parhaassa valossa ulkomaalaisille vieraille.

”Haluamme olla merkittävä osa Jyväskylän talouselämää. Tehtävämme on edistää myös asiakkaidemme bisnestä. Monet vierailevat hotelleissamme ja ravintoloissamme päämäärän kanssa, eli tapaavat yhteistyökumppaneita ja niin edelleen. Voimme edesauttaa heidän pyrkimyksiään ja tuoda sitä kautta lisäarvoa koko alueelle. Kaunis miljöö ja hyvät palvelut tekevät mahdolliseksi, että itse hotellit voivat olla syy tulla Jyväskylään”, Pärnänen kertoo.

Yöpuu kehittyy ravintola-alan mukana

Pärnäsen mukaan ravintola- ja hotellialalla pärjäämisessä ratkaisevaa on laadukkuus, yksityiskohdat ja tarkasti mietitty palvelutarjonta. Tarinallakin on merkitystä. Kuluttajat ovat laatutietoisia ja haluavat omiin arvoihinsa sopivia tuotteita ja palveluja.

”Elämyksellisyys korostuu nykypäivän kulutustottumuksissa. Nuori sukupolvi käyttää rahaa ennemmin kokemuksiin kuin materiaan. Ravintolakulttuuri on arkipäiväistynyt Suomessakin, ja esimerkiksi ystäviä tavataan useammin kahviloissa ja ravintoloissa”, kertoo Pärnänen.

Talouden huono suhdanne on myös ravintola-alan haaste. Vaikka ravintolassa käyminen on yleistynyt, hinta on edelleen yksi tärkein kuluttajia ohjaava tekijä. Jyväskylän tapahtumilla on alaan elintärkeä vaikutus. Suurten tapahtumien aikaan hotellien käyttöaste kohoaa huomattavasti. Pelkillä työmatkustajilla hotelliala ei pärjäisi.

Keski-Suomella on potentiaalia matkailun kehittämiseen. Jyväskylä on kompakti kaupunki, jolla on läheisyydessään kansallispuistoja. Pärnänen ja Pilppula toivovat rohkeutta kehittää kaupunkia ja yrityksille kasvumahdollisuuksia. Yöpuu Yhtiö investoi jatkuvasti, sillä tiloja täytyy ylläpitää ja remontoida. Esimerkiksi Hotelli Yöpuun kokous- ja juhlatilat ovat juuri valmistuneet.

”Meillä on usko hyvään tulevaisuuteen, mutta se ei tule tekemättä”, toteaa Pilppula.

Perheyhtiön toiminta on pitkäjänteistä tekemistä

Viisihenkisessä perheessä työn arvostaminen on ollut aina vahvaa. ”Perheyhtiönä toimiminen saa aikaan, ettei kyse ole pelkästään työstä vaan se on myös henkilökohtaista. Intensiivinen toiminta ja työn rooli osana perhe-elämää on vaativaa ja sitä täytyy opetella. Kuitenkaan työpaikalle perheasioita ei saa tuoda”, kertoo Aino Pärnänen.

Kuten perheyrityksissä yleensäkin, työ on pitkäjänteistä ja sitä tehdään seuraaville sukupolville. ”Sanotaan, että perheyhtiön kvartaali on 25 vuotta. Me teemme tätä työtä kaikkia varten, niin henkilöstöä kuin asiakkaitakin. On tärkeää, että työ on itselle mielekästä, ja pyrimme siihen, että perheyhtiön arvot näkyvät sekä työntekijöille että asiakkaille”, painottaa Pilppula.

Pärnänen ja Pilppula kertovat perheyhtiön vahvuudeksi toiminnan joustavuuden, palveluiden räätälöinnin asiakkaiden tarpeisiin ja sen, että päätöksiä saadaan tehokkaasti käytäntöön. Organisaatio on kasvanut, ja Yöpuu Yhtiö työllistää nykyisin yli sata henkilöä.

”Yrittäjän ainoa tapa vaikuttaa toimenkuvaansa on kehittää yritystä. Asiakaspalaute ja henkilökunnan panos mahdollistaa meille työn lopputulokseen vaikuttamisen. Työyhteisössämme näkyy sen arvostus, että jokainen saa tehdä merkityksellistä työtä”, Pilppula sanoo.

Yrittäjä Katriina Pilppula, toimitusjohtaja Aino Pärnänen ja yrittäjä Ari Pärnänen.

Teksti: Antti Innanen

Julkaistu ensimmäisen kerran Keski-Suomen kauppakamarin 95-vuotisjuhlajulkaisussa.