Menestyvä monikulttuurinen yritys

Kansainvälinen työvoima ja tiimi voivat olla yrityksesi tulevaisuuden menestystekijöitä ja kilpailuetuja. Kauppakamarin jäsenyritysten kokemusten mukaan ulkomaalaistaustaisella henkilöstöllä on positiivisia vaikutuksia asiakastyytyväisyyteen, tuotekehitykseen ja kieliosaamiseen. Lisäksi eri taustoista tulevat osaajat auttavat uusien liiketoimintamahdollisuuksien tunnistamisessa, laajentavat kontaktiverkostoja ja edistävät yrityksen kansainvälistymistä.
Kauppakamarin Menestyvä monikulttuurinen yritys -kampanjan tavoitteena on tehdä Suomesta ja sen yrityksistä nykyistä avoimempia kansainvälisille osaajille. Kampanjan Talent Boost -mittarilla voit selvittää yrityksesi valmiuden hyödyntää kansainvälistä osaamista.

Kampanja tuo esiin yrityksiä, jotka ovat onnistuneet monikulttuurisuudessa ja kansainvälistymisessä. Se kannustaa yrityksiä ja työnantajia kansainvälisten osaajien rekrytointiin ja tukee kansainvälisten osaajien potentiaalin tunnistamisessa.

Kansainvälistyminen ei tarkoita välttämättä toimimista ulkomailla. Sisäinen kansainvälistyminen tarkoittaa yrityksen valmiutta rekrytoida ulkomaalaisia työntekijöitä, johtaa kansainvälisiä tiimejä ja rakentaa toimiva monimuotoinen työyhteisö.

Yritysten kansainvälistymiskunnon testaamiseen kauppakamari ja Business Finland kehittivät Talent Boost -mittarin, jonka avulla yritykset voivat kartoittaa organisaationsa valmiuksia rekrytoida kansainvälistä työvoimaa, organisaatiokulttuurin avoimuutta sekä käytäntöjen ja järjestelmien valmiutta monimuotoiseen työyhteisöön. Mittari antaa tietoa siitä, millainen on yrityksen lähtötaso ja mitkä palvelut voisivat tukea yritystä tiellä kohti sisäistä kansainvälistymistä.