Ukraina – hyödyntämättömiä markkina- ja yhteistyömahdollisuuksia

Suomen ja Ukrainan välinen kauppa on ollut vakaata. Vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä nähtiin vain kolmen prosentin pudotus. Palvelusektori kasvaa nopeasti. Suomi vie pääasiassa paperi- ja pakkausteollisuuden, kone- ja metalliteollisuuden, kemian- ja lääketeollisuuden tuotteita sekä kulutus­tavaroita Ukrainaan. Kaupankäynnin ohella suomalaiset yritykset ovat investoineet tuotantolaitoksiin Ukrainassa.

Ukrainan hallitus on asettanut taloudellisen yhteistyön kehittämisen Ukrainan diplomatian painopistealueeksi. Ukrainan ulkoministeriön alainen viejien ja sijoittajien neuvosto (Exporters and Investors Council, EIC) perustettiin vuonna 2013 koordinoimaan ulkomaisten sijoittajien ja Ukrainan hallituksen välistä yhteistyötä ja auttamaan ukrainalaisia ​​yrityksiä niiden toiminnassa ulkomailla. Ulkomaiset edustustot auttavat sekä ulkomaisia ​​että ukrainalaisia ​​yrityksiä.

Ukrainassa on käynnissä mittavia uudistuksia, jotka tarjoavat monia liiketoimintamahdollisuuksia suomalaisille ja ukrainalaisille yrityksille ja mahdollisuuden tehdä entistä läheisempää yhteistyötä. Kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttaminen on korkealla Suomen ja Ukrainan asialistalla. Synergiat vihreässä tekniikassa, vedyssä, ICT:ssä ja orgaanisessa maataloudessa ovat tärkeitä molemmille maille.

Yli 40 miljoonan asukkaan Ukraina tarjoaa yrityksille suuret kuluttajamarkkinat. ICT, maatalous, koneet, metsätalous, kiertotalous ja matkailu ovat aloja, joita suomalaisten yritysten tulisi tutkia entistä perusteellisemmin.

Ukrainan Suomen suurlähetystö, Suomi-Keskisen Itäeuroopan maiden kauppayhdistys, Helsingin seudun kauppakamari, Enterprise Europe Network, The Ukrainian Chamber of Commerce and Industry, Finnish Business Association Ukraine, Finnish Business Group in Ukraine, Exporters and Investors Council under the Ministry of Foreign Affairs of Ukraine, Ukrainian Governmental Investment Promotion Office UkraineInvest järjestivät 17.6.2021 yhteistyössä webinaarin “Ukraine – Finland: exploring business opportunities in 2021”.

Anne Hatanpaa

Yhteyspäällikkö, Keskuskauppakamari