Keski-Suomen kauppakamarin Maineteko maailmalla -palkinto jyväskyläläiselle Naava-älyviherseinälle

Keski-Suomen kauppakamari palkitsee Maineteko maailmalla -palkinnolla kansainvälisen markkinoinnin ja myynnin tekijöitä, avainhenkilöitä, joiden varassa Keski-Suomi ja siellä sijaitsevat yritykset menestyvät. Tänä vuonna palkinto annettiin jyväskyläläiselle Naava-älyviherseinälle.

Keski-Suomen kauppakamarin Maineteko maailmalla -palkinto jaettiin nyt yhdeksättätoista kertaa. Palkinto annetaan vuosittain keskisuomalaiselle yritykselle, joka on lähtenyt kansainvälisille areenoille ja vie toiminnallaan Keski-Suomea maailmankartalle. Voittaneella yrityksellä nähdään olevan hyvät menestymisen ja kasvun mahdollisuudet myös jatkossa. Palkinnon myöntämisestä on päättänyt Keski-Suomen kauppakamarin puheenjohtajisto yhdessä maakuntajohtaja Tapani Mattilan ja Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Uljas Valkeisen kanssa.

Tänä vuonna palkinto annettiin jyväskyläläiselle Naava-älyviherseinälle. Aiemmin Naturventionina tunnettu Naava on perustettu vuonna 2011 ja jo perustamisvuonna Naava-älyviherseinä voitti ensimmäisen Kasvu Open kasvuyrityskilpailun. Heti alusta alkaen yrityksellä on ollut selkeä päämäärä – kasvu ja kansainvälistyminen. Vuoteen 2025 mennessä biologiseen ilmanpuhdistukseen erikoistuneen Naavan tavoitteena on auttaa miljoonia ihmisiä hengittämään puhtaampaa ja raikkaampaa sisäilmaa kaikissa maailman suurkaupungeissa. Yritys ratkaisee yhden maailman suurimmista ongelmista yhdistämällä luonnon ja teknologian.

Jyväskyläläisyritys on laajentunut muun muassa Helsinkiin ja Tukholmaan ja tässä kuussa Naava avasi tuotantolaitoksen myös New Jerseyssä Yhdysvalloissa. Vuoden alussa julkaistulla rahoituskierroksella yhtiö keräsi 3,2 miljoonaa euroa. Lisäksi yhtiö keräsi hiljattain ruotsalaisen Pepins-joukkorahoitusalustan kautta 2,2 miljoonaa euroa lisäsijoituksia kansainvälisen kasvun rahoittamiseksi. Tähän mennessä yhtiö on kerännyt yhteensä noin kahdeksan miljoonaa euroa sijoituspääomaa. Lisäksi se on saanut yli miljoona euroa tuotekehitystukea Tekesiltä, ELY:ltä ja EU:lta.

Naava julkisti huhtikuussa 2017 strategisen sijoituksen ja kumppanuuden hyvinvointia lisäävien kiinteistöjen ja teknologian pioneeri Delos™ kanssa. Delos haluaa vauhdittaa ihmisten terveyttä ja hyvinvointia lisäävien innovaatioiden yleistymistä rakennetussa ympäristössä.

Naavan perustajan ja toimitusjohtajan Aki Soudunsaaren mukaan yrityksen tavoitteena on vuonna 2025 tarjota miljardille ihmiselle maailmassa mahdollisuus hengittää pohjoismaisen puhdasta metsäilmaa.

”Viimeiset viisi vuotta olemme kehittäneet uniikkia Naava-älyviherseinien teknologiaamme. Nyt Deloksen ja muiden sijoittajien avulla voimme tuoda luonnon ja raikkaan ilman sisälle toimistoihin, kouluihin ja koteihin myös USA:ssa.”

Naava on toimittanut viherseiniä yli 300 organisaatiolle, muun muassa AstraZenecalle, GE Healthcarelle, Finnairille, Silja Linelle, Tukholman kaupungille, Valmetille ja Vincitille.

Maineteko maailmalla -palkinto

Maineteko maailmalla -palkinnon saaja julkistetaan ja palkinto annetaan Keski-Suomen kauppakamarin kevätkokouksessa 8.5. klo 17.30. Palkinnon tulee vastaanottamaan alusta alkaen mukana ollut Eeva Niemelä. Naavan toimitusjohtaja Aki Soudunsaari ja toinen perustajista Niko Järvinen ovat parhaillaan New Jerseyssä.

Voittaja palkitaan Samuli Alosen ”Maailma Siivillä” -veistospalkinnolla. Teoksen jalusta on keskisuomalaista Korpilahden mustaa graniittia ja itse teos on pronssia. Samalla se on jo perinteeksi tullut Maineteko maailmalla -tunnustus. Veistos kannustaa kansainvälistymään ja muistuttaa saajaansa lukemattomista työtunneista kansainvälistymisen parissa, jota yritystoiminnan pitkäjänteinen kehittäminen vaatii. Teoksesta voi myös löytää viitteitä Samuli Alosen muuhunkin tuotantoon.

Kommentit