Keski-Suomesta seulottu 15 kasvunnälkäisintä yritystä

Yritysten kasvuohjelmaan Keski-Suomen Kasvupolulle on valittu 15 kasvupotentiaalisinta yritystä 58 hakijan joukosta. Yksi Kasvupolulle valituista yrityksistä on MPH-Logistics Oy, joka lupaa keksintönsä jopa puolittavan jätekuljetusten tarpeen. Keski-Suomen Kasvupolku järjestetään osana Suomen suurinta yritysten kasvun sparrausohjelmaa, Kasvu Openia.

Yritykset, jotka pääsivät jatkoon asiantuntijoiden sparrattaviksi ovat Slashter Oy, Almerin, Mysteeri Experience Oy, Suomen Perintätoimisto Oy, Logmore Oy, Psyon Games Oy, Elom Oy, Te?ted Oy, MPH-Logistics Oy, Melli Eco Design ja Teeleidi Jyväskylästä, Finn-Savotta Karstulasta, Keox Oy Laukaasta, Oviku Oy Vantaalta sekä Neemo Kuopiosta.

Yritysten liikeideat liittyvät esimerkiksi kanto- ja majoitusjärjestelmiin, ympäristönhuoltoon, teehen, vaatevalmistukseen, punkkien aiheuttamien tautien diagnostiikkaan, epigenetiikkaan, tieteellisiin peleihin, julkishallinnon ja yritysten kehittämiseen visuaalisen dialogin avulla, älykkäisiin lämpö- ja kosteusmittareihin, ja sähköiseen oppimisympäristöön.

“Joukossa on muutama yritys, joilta odotetaan paljon. Oli selvää, että ne menevät ehdottomasti jatkoon. Painotetuksi tulivat yritykset, joilla on jo myyntiä, suuntaus kansainvälistymiseen ja osittain jo jalka oven välissä siltä osin,” tuomariston puheenjohtaja, Smartius Oy:n Managing Partner Paula Saarenpää kertoo.

Saarenpään mukaan myös tiimin uskottavuus ratkaisi, jos liikevaihtoa ei ollut ehtinyt vielä erityisesti kertyä.

“Idea ei välttämättä ollut huono, vaikka ei nyt tullut valituksi. Hakemuksia oli todella paljon, myös muualta kuin Keski-Suomesta, ja johonkin raja piti vetää. Kannustan vielä kristallisoimaan ideaa ja hakemaan ensi vuonna uudestaan.”

Saarenpään lisäksi tuomaristoon kuuluvat toimitusjohtaja Petri Salminen Salminen & Tikka Oy:stä, toimitusjohtaja Sanna-Mari Hynninen Keski-Suomen Yrittäjistä, toimistopäällikkö Sari Kautto Azets Oy:n Jyväskylän toimipisteestä ja asianajaja Jaana Juutilainen Asianajotoimisto Juutilainen Oy:stä.

Jäte tiiviiksi jo syntypaikallaan

Yksi Kasvupolulle valituista on MPH-Logistics Oy Jyväskylän Korpilahdelta. MPH-Logisticsin patentoitu keksintö on jäteastian kanteen integroitu jätepuristin. Ideana on laskea sen avulla jätehuollosta aiheutuvia keräys- ja kuljetuskustannuksia.Tämä saadaan aikaan pakkaamalla jo paikalla syntynyt jäte tiiviimmäksi, jolloin keräysastioiden tyhjennysväli kasvaa tai vaihtoehtoisesti keräysastioiden koko tai määrä laskee.

“Kasvupotentiaali perustuu siihen, että kyseessä on globaalin ongelman ratkaisu. Nykyisellään sekajätteen kerääminen on tehotonta, sillä yli 80 prosenttia jätteestä on ilmaa,” keksijä, Senior Advisor Pasi Hyytinen kertoo.

Puristimella varustetut jäteastiat saadaan syksyyn mennessä markkinoille. Laitetta on testattu Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa, minkä seurauksena pilotti on käynnistymässä Etelä-Karjalan Jätehuolto Oy:n kanssa. Tuote skaalautuu myös sisätiloihin eli tavallisiin keittiöroskiksiin.

Sparrauksesta yritys hakee kontakteja ja esimerkiksi kansainvälistymiseen liittyvä tieto on tervetullutta.

Kasvupolun sisältö ja eteneminen

Mukaan valittuja yrityksiä sparrataan 10.5. ja 30.5. Tällöin eri alojen (kasvu, kansainvälistyminen, myynti, rahoitus, markkinointi, johtaminen) asiantuntijat eli myllärit haastavat ja auttavat yrityksiä pääsemään omiin kasvutavoitteisiinsa. Kukin yritys kohtaa mylläreitä 10×45 minuutin luottamuksellisissa tapaamisissa. Kasvupolun tuomaristo valitsee toisen Kiitoratapäivän päätteeksi kaksi voittajaa, jotka etenevät lokakuun valtakunnalliseen Kasvu Open 2017 -finaaliin.

Kasvu Open auttaa suomalaisia kasvunnälkäisiä pk-yrityksiä kasvamaan yrityksen koosta tai iästä riippumatta. Vuonna 2017 tavoitteena on antaa maksutta sparrausta 450 yritykselle yli tuhannen asiantuntijan voimin 27 Kasvupolulla. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin lokakuussa 2017, jossa 100 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.
————————–
Kasvupolun mahdollistavat Asianajotoimisto J. Law, Keski-Suomen kauppakamari, Kehittämisyhtiö Karstulanseutu, SSYP Kehitys Oy, Witas Oy, Äänekosken kaupunki, Jämsek, Jykes, Keski-Suomen Yrittäjät, Azets, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu sekä valtakunnalliset kumppanit Nordea, Finnvera, Technopolis, Varma, If, Sitra, Team Finland, Isku, Grano, Jyväs-Caravan, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Avance/Johtamiskoulutus, Jyväskylän yliopisto, Jyväskylän kaupunki, Jyväskylän Messut ja Keski-Suomen Liitto.
————————-
*Aava & Bang Oy on valtuutettu Kasvu Open -tapahtumien järjestäjä ja voittoa jakamattoman Kasvu Open Oy:n osakas. Muut osakkaat ovat Keski-Suomen kauppakamari, Jykes Oy ja Kasvun Roihu Oy.