Budjettiriihestä rahoitusta Keski-Suomen liikennehankkeille – myös Jyväskylän-lennot jatkuvat

Keski-Suomen kauppakamari iloitsee, että hallitus panostaa liikenneverkkoon vaikeasta taloustilanteesta huolimatta. Keski-Suomen liikennehankkeille myönnettiin 347 miljoonan euron potista 51 miljoonaa euroa. Myös Jyväskylän-lentoja tuetaan maaliskuun 2026 loppuun saakka. Keski-Suomen kauppakamari pitää hyvänä myös rahoituksen myöntämistä koulutukseen sekä ansiotuloverotuksen keventämistä.

Keski-Suomen kauppakamari kiittelee, että Keski-Suomen saavutettavuutta parannetaan tiehankkeilla. Valtatie 4 Oravasaari saa 7 miljoonaa euroa, Valtatie 4 Leivonmäen pohjoispuoli 14 miljoonaa euroa ja Valtatie 9 Lievestuoreen kohdalla 30 miljoonaa euroa.

Kaikkiaan liikennehankkeille oli jaossa 347 miljoonaa euroa.

Maakuntalennot jatkuvat

Elinkeinoelämän ja Keski-Suomen elinvoiman kannalta erinomainen uutinen oli myös se, että maakuntalennot jatkuvat. Hallitus tukee ostopalveluliikenteellä maakuntalennot vuoden 2026 maaliskuun loppuun saakka.

Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtajan Ari Hiltusen mukaan jatkomatkustuksen sujuvuuden vuoksi operoijaksi tarvitaan Finnair tai jokin taho, jolla on matkayhteyden samaan lippuun takaava sopimus Finnairin kanssa. Jyväskylän lentomatkustajista suurin osa jatkaa Suomen rajojen ulkopuolelle.

Vaajakosken pullonkaulan purkamiselle ei rahoitusta - vielä

Vaajakosken ohituksen tiesuunnitelma on valmistunut, mikä tarkoittaa sitä, että hanke on toteuttamisvalmis.

Kyseessä on pääväyläverkon merkittävin pullonkaula. Hankkeen toteuttamisella olisi erittäin merkittäviä valtakunnallisia ja alueellisia vaikutuksia liikenteeseen, mikä puoltaa sen toteuttamista nopealla aikataululla.