Jopa liikevaihdon tuplaamista ja avauksia uusilla markkinoilla – näin Kasvutahto-ohjelmassa olevat yritykset onnistuivat – ”Sain ohjelmasta paljon enemmän kuin osasin odottaakaan”

Kuvituskuva: Adobe Stock

Kasvutahto on Keski-Suomen kauppakamarin Kasvu- ja kansainvälistymisvaliokunnan lanseeraama yhdeksän kuukauden mittainen mentorointiohjelma, jossa keskisuomalaisia kasvuhaluisia yrityksiä sparrataan kasvuun ja kansainvälisille markkinoille. Kasvutahtomatka huipentui 11.6. järjestettyyn finaaliin, jossa kuultiin osallistuneiden yritysten tavoitteet ja kuinka niissä onnistuttiin. Tulokset olivat huikeita – lue lisää!

Kasvutahto-mentorointiohjelma sai alkunsa Kasvu- ja kansainvälistymisvaliokunnasta. Kasvutahtomatka käynnistyi 4.9.2020 yhteisellä Kick Off-tilaisuudella. Syys-toukokuussa aktorit ja mentorit tapasivat kuukausittain. Väliaika otettiin yhteisessä HalfwayCheckissä 15.1.2021. Matka huipentui 11.6. järjestettyyn finaaliin, jossa käytiin kootusti kaikkien osallistuneiden tavoitteet ja kuinka ne saavutettiin.

”Nyt takana on yhdeksän kuukautta eikä ikinä arvattu, mitä tästä tulee, kun silloin valiokunnassa saatiin päähänpisto mentorointiohjelmasta. Aivan mielettömiä tarinoita on kirjoitettu ja palautteet ovat olleet todella hyviä. Tavoitteet, mitä on saavutettu, ovat todella sydäntä lämmittäviä”, sanoo Kasvu- ja kansainvälistymisvaliokunnan puheenjohtaja Suvi Metsola.

Mukana ohjelmassa oli kymmenen erilaista yritystä aina perinteisestä teollisuudesta digi- ja pelialan yritykseen. Mentorit ovat kokeneita kansainvälisen kaupan asiantuntijoita eri aloilta ja taustoista.

Osallistujien tavoitteina on ollut muun muassa kansainvälisen strategian kirkastamista, saada uusia avauksia eri markkinoille ja viedä liiketoiminta seuraavalle tasolle. Tavoitteena on ollut myös saada näkemystä, kuinka kansainvälistä kauppaa tehdään ja kuinka sitä tehdään kannattavasti kovassa kilpailutilanteessa.

Tulokset olivat huikeita: toinen sai ohjelman aikana uusia avauksia Ruotsin markkinoille, toinen miljoonaluokan kaupat Saksaan ja kolmas vietyä kansainvälistymistä konkreettisesti eteenpäin Venäjän suuntaan. Kasvoipa liikevaihdot useammalla yrityksellä ohjelman aikana osin kansainvälisten kauppojen avulla – yhden liikevaihto 50 prosenttia ja kannattavuus jopa yli 300 prosenttia.

”Ohjelma ja idea on aivan loistava. Olen kiitollinen, että olen päässyt mukaan”, kuuluu osallistujan kommentti.

”Mentori on esittänyt hyviä kysymyksiä, jotka ovat pistäneet miettimään ja tarkastelemaan asioita vielä laajemmin ja eri näkökulmista”, Aiwo Digitalin Atso Vesterinen kommentoi.

”Hienoa, että sain mentorikseni pitkän linjan kaverin, joka pystyy tuomaan pöytään sellaista, mitä ei itse osannut ajatella”, Jake-Man Oy:n Veli-Pekka Niemistö sanoo.

”Ohjelman aikana on otettu merkittäviä askeleita kasvun ja kansainvälistymisen suuntaan. Myös strategisia linjauksia muutettiin ohjelman aikana merkittävästi. Kasvutahto-yhteistyö on tuonut uutta sisältöä koko yrityksen kasvun vaatimusten saavuttamiseen”, sanoo Nordic Drones Oy:n toimitusjohtaja Pietari Sorri.

Moni voi mieltää, että mentorointi on tarkoitettu vasta-aloittaneille yrittäjille. Todellisuudessa kuka vain kansainvälistymisestä kiinnostunut, myös kokenutkin henkilö ja henkilöt kaikenlaisista taustoista voivat hakea mukaan.

”On hienoa, että kauppakamari järjestää tällaista ja yhdistää eri alan toimijoita. Mentorin voisi ottaa pidemmäksikin aikaa. Suosittelen mentorointiohjelmaa muillekin hyvin lämpimästi”, yksi osallistuja kommentoi.

Vaikka mentoroinnin tavoitteena on ollut auttaa mentoroitavia yrityksiä kasvuun ja kansainvälisille markkinoille, on ohjelma ollut antoisa myös mentoreille.

”Upeaa on se, että on päässyt mentoroimaan ihmistä, jolla on tausta useammasta startupista ja exitistä. Analyyttisissa keskusteluissa on päässyt itsekin saamapuolelle”, eräs mentori kommentoi.

”Parasta oli ehdottomasti vuorovaikutus mentoroitavan kanssa – se, että pääsi itsekin taas oppimaan sekä toiselta että omien pohdintojen kautta”, kommentoi toinen.

Osallistujien palautteista paistoi läpi se, että mentorointiohjelmaa suositellaan lämpimästi muillekin.

”Erityiskiitos kuuluu sparraajille, jotka ovat talkootyöllä mukana. Suosittelen ohjelmaa ehdottomasti muillekin”, kuuluu kiitokset osallistujalta.

Keski-Suomen kauppakamarin jäsenyys kannattaa!

Vientiyritysten menestys on tärkeää Keski-Suomen ja koko Suomen menestyksen kannalta. Haluamme omalta osaltamme tukea ja rohkaista kaikenkokoisia yrityksiä kasvamaan ja kansainvälistymään. Yritysten kansainvälistyminen lähtee aina yrityksestä itsestään ja sen tahdosta, mutta sitä voidaan tukea yritysmyönteisillä päätöksillä ja tukea tarjoamalla. Tarjoamme yrityksenne hyödyksi kauppakamarin maailmanlaajuisen verkoston, ulkomaankaupan asiakirjoja, neuvontaa, koulutusta, tietoiskuja ja mentoreita Kasvutahto-mentorointiohjelman kautta.