Kauppakamarikysely: Keskisuomalaiset yritykset luottavat sähkön riittävyyteen talvella

Kuvituskuva: Adobe Stock

Keskisuomalaiset yritykset suhtautuvat rauhallisesti sähkön riittävyyteen tulevana talvena, kertoo tuore kauppakamarikysely. Kasvava sähkön hintavaihtelu huolettaa kuitenkin lähes kolmasosaa keskisuomalaisyrityksistä.

Kauppakamarikyselyn mukaan valtaosa eli 78 prosenttia keskisuomalaisista yritysvastaajista luottaa siihen, että sähkö riittää tulevana talvena. Viidesosa vastaajista oli huolissaan sähkön riittävyydestä.

Sähkön hinta talvella huolestuttaa 31 prosenttia keskisuomalaisista vastaajista. Enemmistö, 68 prosenttia keskisuomalaisista yrityksistä ei ole huolissaan sähkön hinnasta. Kuten kuluttajat, myös yritykset voivat suojata sähkön hinnan kiinteillä sopimuksilla tai hankkia pörssisähkösopimuksia sekä näiden välimalleja.

Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtajan Ari Hiltusen mukaan aiemmat vuodet ovat opettaneet yrityksille varautumisen tärkeyttä.

”Keskisuomalaiset yritykset suhtautuvat tulevaan talveen melko luottavaisesti sähkön riittävyyden osalta. Sähkön hintaheilahtelut vaikuttavat erityisesti yrityksiin, joissa sähkönkulutus on suurta”, sanoo Hiltunen.

Riihivuori Resortin toimitusjohtaja Janne Andersin lukeutuu niihin, joita sähkön riittävyys ja hintavaihtelut huolettavat koko alan ja elinkeinoelämän sekä kansalaisten puolesta. Hänen mukaansa Riihivuoressa on hinta suojattu, mutta saatavuuskatkot olisivat erittäin hankalia.

”Lunta pitää tehdä silloin, kun keli sen mahdollistaa. Tämä on alan haaste; pakkasella kauden alussa ei voi markkinahintoja katsella vaan silloin tykkien on oltava päällä ja sähkömittarit pyörivät. Valitettavasti lumentekokelit ovat yleensä niitä kalleimpia hetkiä: kylmää ja tuuletonta. Siksi hintasuojaukset ovat välttämättömiä. Mutta kyllä sähköntuotannossa on oltava tuulesta ja auringosta riippumatonta pelivaraa”, Andersin sanoo.

Kantaverkkoyhtiö Fingridin mukaan sähkön riittävyys talvella näyttää vakaalta, mikäli merkittävät tuotantolaitosten vikaantumiset vältetään ja sähkön tuonti toimii normaalisti. Suurinta kulutus on kylminä ja tyyninä pakkaspäivinä.

Sähkön hintavaihtelu kasvaa edelleen tulevaisuudessa sääriippuvaisen tuotannon lisääntyessä. Yrityksiltä kysyttiin myös, nähdäänkö hintavaihtelu enemmän riskinä vai mahdollisuutena yritykselle. Kaikista vastaajista hintavaihtelua piti riskinä 39 prosenttia ja mahdollisuutena vajaa 5 prosenttia. Enemmistö vastaajista, 53 prosenttia ei pitänyt sitä kumpanakaan.

Keskuskauppakamari katsoo, että Suomessa on tartuttava sähköjärjestelmän murrokseen ajoissa sähkön saatavuuden ja yritysten ja kuluttajien sähkön hinnan ennakoitavuuden turvaamiseksi.

”Sähköjärjestelmää on katsottava kokonaisuutena. Vaihtelevan tuotannon rinnalle tarvitaan erilaisia ratkaisuja, kuten säätökykyä, kulutusjoustoa ja energiavarastoja. Myös tasaisen perusvoiman saatavuudesta on huolehdittava,” sanoo Keskuskauppakamarin johtava elinkeino- ja ilmastoasiantuntija Teppo Säkkinen.

Kauppakamarien talouskysely tehtiin 24.-26.9.2024 ja siihen vastasi 1460 yritystä eri toimialoilta eri puolilta Suomea. Kyselyn aineisto on kerätty sähköpostitse kauppakamarien jäsenyrityksiltä. Kyselyyn on voinut vastata yhden kerran jäsenyritystä kohden.