Kauppakamarikysely: Keskisuomalaisten yritysten suhdannenäkymät ovat kohentuneet

Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen. Kuva: Matias Ulfves

Keskisuomalaisten yritysten suhdannenäkymät ovat kohentuneet, selviää tuoreesta Kauppakamarikyselystä. Yritykset arvioivat tilauskantojen ja investointien kasvumahdollisuuksien parantuneen. Suurimpina haasteina yritykset näkevät riittämättömän kysynnän ja ammattitaitoisen työvoiman puutteen, mutta tulevaisuuden näkymät ovat edellistä tiedustelua positiivisemmat.

Vaikka näkymissä on paranemista edelliseen tiedusteluun verrattuna, näkyy talouden mollivoittoisuus liikevaihdon kehityksessä edellisvuoteen verrattuna. Keskisuomalaisista vastaajista 41 prosentilla liikevaihto on laskenut edellisvuodesta ja kolmanneksella säilynyt ennallaan. Sen sijaan seuraavan kuuden kuukauden aikana lähes puolet, 48 prosenttia keskisuomalaisista yrityksistä ennakoi liikevaihdon pysyvän ennallaan ja kolmannes ennakoi liikevaihdon kasvavan.

”Vaikka kulunut vuosi on ollut keskisuomalaisille yrityksille haastava, näemme selkeitä merkkejä suhdannetilanteen kohentumisesta. Erityisesti tilauskantojen ja investointinäkymien paraneminen antaa toivoa tulevalle puolivuotiskaudelle. On kuitenkin selvää, että talouden epävarmuus ja heikko kysyntä ovat edelleen suurimpia kasvun esteitä. Positiivista on, että suurin osa yrityksistä uskoo henkilöstömääränsä säilyvän ennallaan ja osa jopa näkee kasvua”, sanoo Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen.

Seuraavan kuuden kuukauden aikana 68 prosenttia keskisuomalaisista vastaajista ennakoi henkilöstömääränsä säilyvän ennallaan ja kasvuun uskoo reilu viidennes vastaajista. Noin kymmenen prosenttia ennakoi henkilöstömääränsä laskevan hieman tai merkittävästi.

Tämä vuosi on ollut keskisuomalaisille yrityksille tilauskantojen osalta edellisvuotta huonompi. 36 prosentilla keskisuomalaisista vastaajista tilauskanta on pienempi kuin ja yhtä suuri 39 prosentilla kuin edellisvuonna. Tilauskannan kasvua on ollut vain 14 prosentilla.

Arviot tilauskannan kehityksestä ovat kuitenkin myönteisemmät, sillä 51 prosenttia arvelee tilauskannan säilyvän ennallaan ja 22 prosenttia kasvavan seuraavan kuuden kuukauden aikana. Pienenemistä ennakoi vähemmistö, 15 prosenttia vastaajista.

Näkymät investointien osalta ovat edellistä tiedustelua myönteisemmät. Edellisessä tiedustelussa 41 prosenttia keskisuomalaisista yrityksistä arvioi investointiensa olevan seuraavan 12 kuukauden aikana pienemmät kuin edeltävän 12 kuukauden aikana. Nyt pienenemistä ennakoi enää 29 prosenttia. Investointien kasvua ennakoi lähes viidennes vastaajista ja loput 53 prosenttia sanoo investointiensa säilyvän ennallaan edellisvuoteen verrattuna.

Yrityksiltä kysyttiin myös, miten ne kuvailisivat yleistä tunnelmaa toimialallaan. Myös siinä on paranemista: kun edellisessä tiedustelussa toimialansa tunnelmia kuvaili positiiviseksi vain 14 prosenttia vastaajista, oli sitä mieltä nyt 27 prosenttia keskisuomalaisista vastaajista. Siitä huolimatta pessimistien osuus oli vielä hieman suurempi, 34 prosenttia. Normaaliksi toimialansa tunnelmia kuvaili 34 prosenttia keskisuomalaisista vastaajista.

Yritysten toimintaa rajoittaa tällä hetkellä eniten riittämätön kysyntä 51 prosentilla vastaajista. Seuraavaksi eniten yritysten toimintaa rajoitti puute ammattitaitoisesta työvoimasta neljänneksellä vastaajista.

”Nyt tarvitaan lisää toimenpiteitä, joilla voimme tukea yrityksiä investointien ja kasvun mahdollistamisessa. Ammattitaitoisen työvoiman saatavuuden varmistaminen on edelleen kriittinen kysymys, ja siihen täytyy löytää ratkaisuja”, sanoo Hiltunen.

Kauppakamarien kysely tehtiin 24.-26.9.2024 ja siihen vastasi 1460 yritystä eri toimialoilta eri puolilta Suomea. Kyselyn aineisto on kerätty sähköpostitse kauppakamarien jäsenyrityksiltä. Kyselyyn on voinut vastata yhden kerran jäsenyritystä kohden.