Vaalibudjetti vai vastuullista talouspolitiikkaa?

Hallituskauden viimeinen budjetti herätti suhteellisen vähän intohimoja niin hallituksen sisällä kuin julkisuudessakin. Syynä lienee budjetin maltillisuus: hallitus jatkoi aikaisempaa talouspoliittista linjaansa keventämällä lievästi ansiotulojen verotusta ja kiristämällä vastaavasti haittaveroja.

Vaikka budjetti ei suuria yllätyksiä sisältänytkään, eduskuntakauden viime metreillä säädetään vielä iso joukko verolakeja. Suurimpia yrityksiä on puhututtanut korkovähennyksiä koskevien rajoitussäännösten kiristyminen, uudet säännökset kansainvälisten veroriitojen ratkaisemisesta ja väliyhteisölainsäädännön muutokset.

Verojärjestelmän kannalta merkittävä uudistus tulolähdejaon poistamisesta on vihdoin kalkkiviivoilla, vaikka eduskuntakäsittely uhkaa venyä viime hetken muutosten johdosta. Jatkossa osakeyhtiöiden ja osuuskuntien verotuksessa on tarkoitus soveltaa pelkästään elinkeinoverolakia.

Myös menettelypuolella tapahtuu, kun Verohallinnon sähköisen asiointipalvelun, OmaVeron, käyttöönotto marraskuun alussa laajeni. Erityisesti veroasioiden hoitamisen valtuutuksissa on oltava tarkkana, sillä verotiedot ovat aikaisempaa laajemmin näkyvillä palvelussa.

Yksi kiinnostavimmista uudistuksista koskee yksityishenkilöiden sijoittamisen verotusta. Hallitus päätti ottaa käyttöön niin sanotun osakesäästötilin, jolla pyritään kannustamaan kotitalouksien osakesäästämistä vapauttamalla tilille jätetyt ja uudelleen sijoitetut tuotot verotuksesta. Samalla vakuutussäästämisen verokohtelu on kiristymässä. Muutokset tulisivat voimaan vuonna 2020, joten sijoittajille on jäämässä aikaa järjestellä sijoituksiaan vuoden 2019 aikana.

Pientä vaalitäkyäkin budjetti taitaa siis sisältää.

Kirjoittaja Ann-Mari Kemell on Keskuskauppakamarin verotuksesta vastaava johtaja.

Päivitä tietosi Tilinpäätös- ja veropäivässä 12.12.

Kauppakamarin monipuolisessa Tilinpäätös- ja veropäivässä saat tuoreimmat tiedot verotuksen ja kirjanpidon tulevista ja vireillä olevista muutoksista. Verotuksessa muutoksia on odotettavissa muun muassa tulonlähdejakoon ja sijoitusten verokohteluun. Ajankohtaista kirjanpidossa ja tilinpäätöksessä -osiossa käydään läpi haasteellisimpia asioita tilinpäätöksen laatijan näkökulmasta.

Tilinpäätös- ja veropäivä järjestetään 12. joulukuuta Sokos Hotel Alexandrassa Jyväskylässä. Kouluttajina toimivat Keskukauppakamarin verotuksesta vastaava johtaja Ann-Mari Kemell ja Risto Waldén (KLT) Bilanssi Oy:stä.

Ilmoittaudu pian mukaan!