Yritykset näkevät valoa tunnelin päässä – konkurssiriski silti yhä viidesosalla keskisuomalaisista yrityksistä

Kuvituskuva: Pexels

Maailmanlopun tunnelma alkaa yrityksissä olla takanapäin, vaikka edelleen eletään vaikeita ja poikkeuksellisia aikoja. Kauppakamarien koronakriisin alusta lähtien tekemien seurantakyselyjen perusteella näkyvissä on uskoa parempaan.

Keskisuomalaisten yritysten odotukset liikevaihdon kehityksestä ovat aiempaa optimistisempia. Viime vuoden huhtikuussa ainoastaan 9 prosenttia odotti liikevaihdon pysyvän ennallaan tai kasvavan, kun nyt helmikuussa näiden yritysten osuus oli 38 prosenttia.

Hyvä uutinen on myös se, että suurten haasteiden edessä olevien yritysten eli yli 50 prosenttia liikevaihtoa menettäneiden keskisuomalaisten yritysten osuus on alentunut huhtikuun 23 prosentista nykyiseen 9 prosenttiin. Myös aikaisempaa pienempi osa keskisuomalaisista yrityksistä vastaa koronaviruksen vaikuttavan yrityksen liiketoimintaan; 16 prosenttia vastanneista kokee, ettei koronakriisi ole vaikuttanut yrityksen liiketoimintaan ollenkaan, kun huhtikuussa vastaava luku oli 6,5 prosenttia.

”Koronakriisi on kohdellut yrityksiä hyvin eri tavoin. Vaikka valoa on tunnelin päässä, on myös hyvä muistaa, että tietyillä toimialoilla, esimerkiksi ravintola- ja matkailualalla tilanne on vaikea niin kauan kuin koronavirus jyllää ja rajoitukset ovat päällä”, Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen sanoo.

Konkurssiriski edelleen viidesosalla keskisuomalaisista yrityksistä

Kauppakamarien uusin koronakysely yrityksille tehtiin 2.2. ja siihen vastasi yli 3000 jäsenyritystä ympäri Suomea. Kyselyä on tehty lähes vuoden ajan ja viime vuoden huhtikuusta lähtien siinä on toistettu samaa kuuden kysymyksen sarjaa.

Tuoreesta kyselystä selviää, että keskisuomalaisten yritysten konkurssin riski on laantunut sitten kriisin alun. Yhä edelleen kuitenkin 21 prosenttia vastanneista yrityksistä koki konkurssin riskin nousseen merkittävästi koronavirusepidemian takia. Maaliskuussa luku oli 33 prosenttia.

Arviot henkilöstön määrän kehityksestä ovat samalla tasolla kuin huhtikuussa eli parannusta siinä ei ole vielä nähtävissä.

”Keskisuomalaisista vastanneista yrityksistä 40 prosenttia on joutunut lomauttamaan tai irtisanomaan henkilöstöä koronan vuoksi. Positiivista kuitenkin on se, että jättilomautusten tai -irtisanomisten sijaan toteutuneet vähennykset ovat olleet hieman maltillisempia”, Hiltunen toteaa.

Keskisuomalaisista vastanneista yrityksistä 61 prosenttia aikoo pitää henkilöstön määrän ennallaan tai peräti kasvattaa sitä, kun vastaava luku oli 47 prosenttia viime vuoden huhtikuussa.

”Kyselyn tulokset luovat uskoa tulevaan, mutta se ei tarkoita, etteikö tilanne olisi vielä päällä. Rokotukset tarvitaan nopeasti, jotta yrityksille haitallisista rajoituksista voidaan luopua. Rajoitukset ovat aiheuttaneet suuria menetyksiä yrityksissä”, Hiltunen painottaa.

Kauppakamari julkaisi torstaina 4.2. kyselyn rokotuksia koskevan osion. Siihen voi tutustua täältä.

Kauppakamarien kysely tehtiin 2.2.2021. Kyselyyn vastasi 3134 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoilta ympäri Suomen sekä kaiken kokoisista yrityksistä.  Aiemmat vastaavanlaiset kyselyt on toteutettu 16.-17.3, 30.3, 20.4, 4.5, 18.5, 1.6, 23.6, 2.9, 8.10. ja 1.12.