100 tarinaa kasvusta: KS Konttoripiste

KS Konttorpisteen perustajat Mirko Liimatainen (vas.) ja Jani Heinilä.

KS Konttoripisteen tarina alkoi vuonna 2010, kun Jani Heinilä ja Mirko Liimatainen ostivat kaksi yritystä ja sulauttivat ne yhteen. Yrityksen ydintoimintaa on tarjota Keski-Suomen yrityksille IT-palveluita ja laiteratkaisuja, joista suosituimpia ovat tällä hetkellä monitoimilaitteet, infonäytöt ja tietokoneet.

Perustajat ovat alusta asti halunneet tehdä harkittuja päätöksiä ja keskittyä vakaaseen kasvuun. Lähtötilanteessa kassa oli tyhjä, yritys työllisti 4 työntekijää ja sillä oli jonkin verran olemassa olevaa asiakaskantaa.

”Ensimmäiset 3 vuotta mentiin kädestä suuhun ja 13 vuoden toiminnan jälkeen meillä onkin 12 työntekijää, vakaa kassa, entistä isompi asiakaskanta, uudet toimitilat ja laajempi tuote- ja palveluvalikoima. Tämä kasvu ei ole tullut pikavoittona yksittäisten asioiden seurauksena, vaan pitkäjänteisyyden kautta ja kokonaisuus huomioiden”, kertoo perustaja, toimitusjohtaja Jani Heinilä.

Onnistumisista ja myös oppitunneista Heinilälle tulee mieleen rekryprosessit, työntekijät kun ovat toiminnan kulmakivi.

”Olemme tehneet hutirekrytointeja, mutta vastapainona olemme löytäneet myös todellisia helmiä. Osaavien ja oppimishaluisten työntekijöiden avulla voimme luottaa siihen, että pystymme vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin nyt ja tulevaisuudessa”, Heinilä kuvailee.

Viime vuosien kriisit ovat vaatineet luovimista, miten haastavista vuosista päästään eteenpäin. Vuoden 2018 rahoitusyhtiöiden kiristyneet luottopäätökset ja koronan tuomat toimitusvaikeudet vaativat sumplimista.

”Näiden kriisien tuomissa rahoitus- ja toimitushaasteissa meitä auttoi se, että olemme rakentaneet ympärillemme laajan yhteistyökumppaniverkoston”, Heinilä toteaa.

Yhdeksi menestymisen salaisuudeksi Heinilä nostaa joustavuuden ja muuntautumiskyvyn.

”Vaikeina aikoina olemme halunneet joustaa asiakkaiden suuntaan ja samalla muuttaa omaa toimintaamme niin, että voimme vastata muuttuviin tarpeisiin. Esimerkkinä voitaisiin sanoa meidän ICT-palvelu. Tämä sai alkunsa siitä, kun annoimme jo kevyttä IT-tukea asiakkaille ja yksi pitkäaikainen asiakkaamme heitti, että he tarvitsisivat laajempaa tukea. Idean muhittua käytimme ELY-keskuksen koronatuen ICT-palvelun konseptointiin ja lanseeraamiseen, ja sen jälkeen taloon on palkattu 4 työntekijää lisää ja ICT-palvelu jatkaa kasvuaan”, Heinilä kuvailee ja jatkaa:

”Hienointa on kuitenkin ollut se, kun saamme toimia paikallisesti ja kasvaa yhdessä asiakkaiden kanssa. Meillä on ihan mahtavat asiakkaat, joiden kanssa on ilo tehdä töitä vuodesta toiseen.”


100 tarinaa kasvusta -sisältösarja

Teksti on osa Kasvu- ja kansainvälistymisvaliokunnan käynnistämää 100 tarinaa kasvusta -sisältösarjaa, jonka tarkoituksena on tehdä keskisuomalaisia kasvutarinoita tunnetuksi, kannustaa muitakin kasvuun ja synnyttää kasvun kansaliike.