Kasvun eväät omalta alueelta kaverin verkostoja hyödyntäen

Verkostoissa toimiminen on, kärjistetysti sanoen, toisten hyödyntämistä ja itsensä muiden käyttöön antamista. Verkostojen päämäärätietoinen hyödyntäminen on todellinen taitolaji, jossa pärjää, kun pitää silmät avoimina ja heittäytyy keskusteluun vieraiden kanssa. Tiedämmekö me, millaisia yrityksiä ja yksilöitä ympärillämme toimii? Tunnemmeko heidän taustansa ja vaikuttamismahdollisuutensa?

Usein unohtuu, että Keski-Suomen alueelta löytyy kattava tukiverkosto ja kasvualusta yritysten kasvupolulle. Keski-Suomen kunnat ovat pärjänneet yrittäjämyönteisyydessä valtakunnallisesti kärkisijoilla, ja mielestäni yrittäjämyönteisyys kertoo juuri siitä, että alueemme kasvuekosysteemi on kunnossa. Haaste piilee kuitenkin siinä, miten löytää juuri omaan tarpeeseen paras apu ja verkosto.

Keski-Suomen kasvuekosysteemi uudistuu jatkuvasti

Toimijoiden kenttä on moniulotteinen, ja se pitää sisällään sekä julkisia, puolijulkisia että yksityisiä palveluntarjoajia. Yrityskehittämisen roolitukset ja palvelut menevät osittain limittäin, päällekkäin ja myös täydentävät toisiaan. Rakennetta on välillä vaikea hahmottaa, koska ekosysteemi kehittyy ja muotoutuu jatkuvasti: välillä joku tekijä putoaa pois ja välillä sinne hyppää mukaan uusia toimijoita ja palveluita. Juuri kun alkaa ymmärtää, millaista apua kultakin on saatavilla, toimijat yhdistyvät tai palvelupaletti uudistuu kokonaan.

Apua kaipaava yritys tuskin on seurannut kovin pitkään, miten yrityspalvelun pelikenttä on rakentunut, vaan alkaa etsiä tietoa juuri silloin, kun ”tilanne on päällä”. Tiedon tulva voi saada aikaan paniikkikohtauksen, mutta tässä tilanteessa kannattaa lähteä liikkeelle yhdestä kontaktista ja alkaa muodostaa kokonaiskäsitystä itselle sopivista tukipalikoista.

Onneksi yritys- ja asiakastarinoita on paljon tarjolla, ja niistä voi saada tietoa kasvua tukevista palveluista, rahoituksista ja asiantuntijoista. Keski-Suomesta löytyy kansallisen ja kansainvälisen tason asiantuntemusta koko yrityksen elinkaaren tarpeisiin startup-vaiheesta T&K-toimintaan ja liiketoiminnan laajentamiseen kansainvälisille markkinoille.

Verkosto oman liiketoiminnan tukena

Tuen tarjoajista muodostuu ainutlaatuinen verkosto − mutta ei pelkästään niistä, vaan kaikista ympärillä toimivista yrityksistä ja yksilöistä. Verkosto avaa parhaimmillaan väylät ihan minnepäin maailmaa tahansa. Verkoston ”alkupää” voi olla vaikkapa kodin naapurissa, parturissa tai Kasvu Openin Kasvupolulla. Ihmisiin tutustuessa avautuu taustoista mielettömiä tarinoita ja yhteyksiä, joista voi olla myös liiketoiminnallista hyötyä. Pitää uskaltaa lähestyä ja ehdottaa.

Joillakin nousevat niskakarvat pystyyn, kun puhutaan verkostoitumistilaisuuksista. Sanahirviöhän tuo on, mutta yksinkertaisesti se tarkoittaa vain sitä, että kohtaa muita avoimin mielin – olipa se sitten kotimaassa, ulkomailla tai vaikka kauppakamarin tilaisuuksissa. Kollegani bongasi meille kerran asiakkaan keskustellessaan Uber-kuljettajan kanssa Helsingissä.

EK:n selvityksen mukaan 38 prosenttia ulkomaankauppaa tekevistä yrityksistä tarvitsee tukea myyntiin ja markkinointiin sekä apua kansainvälisiin yritysverkostoihin pääsemiseksi. Omin voimin askelien ottaminen ensin oman maakunnan ulkopuolelle ja sitten kansainvälisille markkinoille on kuitenkin hidasta ja kallista.

Kasvu Openin Kasvupoluilla mylläröidessäni esitän usein muutaman kysymyksen: Tietääkö yrittäjä/yritys, millainen verkosto yrityksen omalla tiimillä on? Entä yhteistyökumppaneilla? Voisiko nykyisen kumppaniyrityksen kautta avata liiketoimintaa rajojen ulkopuolelle?

Laajentuminen on, tottakai, mahdollista kylmienkin kontaktien kautta, mutta hieman nopeampaa tulosta saa aikaiseksi, kun voi hyödyntää kummallekin osapuolelle yhteistä kontaktia. Verkoston kehittäminen kannattaa pitää jatkuvasti mielessä ja ottaa se ajatuksen tasolla mukaan osaksi yrityksen kehittämistoimintaa.

Kasvu- ja kansainvälistymisvaliokunnassa haluamme tuoda Keski-Suomen kasvuekosysteemin loistavia palveluita, asiantuntemusta ja verkostoja lähemmäksi keskisuomalaisia yrityksiä. Kerromme mielellämme, millaiset kontaktiverkostot ja millaista osaamista meidän valiokuntalaisiltamme löytyy. Olemme valmiita tarjoamaan ne sinun yrityksesi käyttöön.

Suvi Metsola on Export Maker Oy:n toimitusjohtaja ja hän toimii Keski-Suomen kauppakamarin Kasvu- ja kansainvälistymisvaliokunnan puheenjohtajana.

Tutustu vuoden 2019 valiokuntablogisarjan aiempiin kirjoituksiin: