Keski-Suomen kauppakamarin strategia

Keski-Suomen kauppakamarin strategiaa kirkastettiin vuonna 2021 hallitusta ja jäseniä osallistaen. Uuden strategian kiteytimme sloganiin ”markkinatalouden, yrittäjyyden ja Keski-Suomen kasvun puolesta”.

Keski-Suomen kauppakamari edistää alueen ja yritysten menestystä ja kasvua. Toimimme vapaan markkinatalouden ja yrittäjyyden puolesta. Yritysten menestyksen lisäksi meitä koskettaa laajemmin ihmisten, yhteiskunnan ja maapallon hyvinvointi. Arvomme ovat vaikuttaja, tekijä, vastuullinen ja luotettava.

Vuoden 2024 toimintasuunnitelma

Vaikuttavuus

Strategiamme mukaisesti Keski-Suomen kauppakamari edistää alueen ja yritysten menestystä ja kasvua. Hallitusohjelmassa kauppakamareiden tavoitteet toteutuivat kokonaisuudessaan hyvin. Seuraamme hallitusohjelman toteuttamista ja pidämme esillä meille paikallisesti tärkeitä tavoitteita. Näihin kuuluvat mm. saavutettavuuteen liittyvien asioiden eteenpäin vieminen ja esillä pitäminen sekä osaamiseen ja työvoiman saatavuuteen liittyvät asiat. Myös investointien luvitusten sujuvoittaminen on tärkeä tavoitteemme. Järjestämme keväällä 2024 Vaikuttajafoorumin, joka tarjoaa jäsenille ja päättäjille ajankohtaista ja tutkittua tietoa sekä yritysten näkemyksiä päätöksenteon tueksi. Vuosi 2024 on eurovaali- ja presidentinvaalivuosi ja pyrimme tuomaan esille kauppakamareiden tavoitteita. Vaikutamme EU-rahojen kanavoimiseen maakunnan elinkeinoelämän kehittämiseen sekä hanketoimintaan.

Yritysten toimintaympäristö on edelleen epävarma ja seuraamme sen vaikutuksia jäsentemme toimintaan. Keräämme tietoa jäseniltämme kyselyillä. Niiden avulla tuotamme selvityksiä ja ajantasaista tietoa päätöksenteon tueksi muun muassa talous- ja osaajakyselyiden, Keski-Suomen Aikajanan ja Suhdannebarometrien muodossa.

Verkostot

Yksi tärkeä syy liittyä kauppakamariimme on kauttamme saavutettavat verkostot. Edistämme jäsentemme verkostoitumista muiden yritysedustajien ja päättäjien kanssa jatkamalla vuonna 2024 maksuttomien verkostoitumistilaisuuksien järjestämistä. Näitä ovat mm. aamukahvitilaisuudet sekä bisnestreffit. Olemme mukana myös yhteistyökumppanina muiden Keski-Suomen alueen toimijoiden tapahtumissa. Keski-Suomen alueen johtajien vertaisfoorumin eli Keski-Suomen Johtajaverkoston toiminta jatkuu myös vuonna 2024.

Osaaminen

Koulutuspalvelut ovat keskeinen osa jäsenpalveluitamme. Kannustamme jäsenistöämme jatkuvaan oppimiseen, ja järjestämme koulutuksia myynnin ja markkinoinnin, kansainvälistymisen, talouden ja verotuksen, johtamisen ja esimiestyön sekä juridiikan teemoista. Osa koulutuksista on jäsenille maksuttomia. Järjestämme vuoden aikana muun muassa Hyväksytty Hallituksen jäsen HHJ-kursseja sekä HHJ-puheenjohtajakurssin. Lisäksi järjestämme verkkokoulutuksia eri kumppaneiden kanssa. Osaavan työvoiman saatavuuskysymyksissä kauppakamari edistää yritysten ja oppilaitosten yhteistyötä mm. valiokuntatyön kautta.

Jäsenet

Olemme saaneet viime vuosina ilahduttavan paljon uusia jäseniä ja jäsenmäärämme on jo yli 850. Vuonna 2024 panostamme konkreettisesti ja systemaattisesti jäsenistön pysyvyyteen esimerkiksi parantamalla yhteydenpitoa. Vuonna 2024 kasvatamme edelleen jäsenmääräämme.

Valiokuntatyö

Vuonna 2023 kävimme läpi valiokuntauudistuksen. Keski-Suomen kauppakamarilla on yhdeksän valiokuntaa sekä juniorikilta. Vuonna 2024 jatkamme syksyllä -23 uudistuneiden valiokuntien työskentelyä. Valiokuntien vuoden 2024 työ käynnistetään yhteisellä Kick off -tilaisuudella tammikuussa 2024.

Vastuullisuus

Vastuullisuuden edistäminen on tärkeä osa kauppakamariryhmän toimintaa. Kannustamme jäseniämme vastuullisuuteen muun muassa tarjoamalla jäsenille vastuullisuuteen liittyvää tietoa, koulutusta, työkaluja sekä verkostoja. Yritys voi tehdä vastuullisuustekoja ja tuoda niitä näkyväksi Keskuskauppakamarin sitoumusten kautta. Olemme edelleen mukana YmpyräKS:n toiminnassa. Jaettava tieto ja koulutukset käsittävät ESG:n eli ympäristö- ja sosiaalisen vastuun sekä hyvän hallintotavan periaatteet.