Opinsysin uusiokannettavista tuli vihreä vientituote Saksaan

Sopimuksen allekirjoitus oli mieluisa tehtävä, vaikka Koronan takia sitä ei voitu tehdä Saksassa. Kuvassa Opinsys Oy:n toimitusjohtaja Jouni Korhonen. Kuva: Opinsys

Opinsys Oy on tehnyt saksalaisten kaupunkien kanssa miljoonaluokan puitesopimuksen peruskouluille ja lukioille toimitettavista uusiokannettavista sekä tietokoneiden ylläpitopalvelusta. COVID-19-pandemia on osaltaan vaikuttanut siihen, että saksalaiset haluavat kehittää nyt nopeasti digivalmiuksiaan etenkin koulutuksen puolella. Opinsysin laajalti Suomen oppilaitoksissa käytössä oleva ja vastuullista toimintaa edistävä palvelukonsepti tarjoaa saksalaisille kouluille tehokkaan kokonaisratkaisun, joka mahdollistaa teknisen riippumattomuuden ja vihreiden arvojen mukaisen toiminnan.

Opinsys Oy on voittanut avoimien kansainvälisten kilpailutusten kautta viiden vuoden puitesopimuksen Harziin. Lisäksi se on voittanut laitekilpailutuksia Harziin ja Magdeburgiin. Yritys toimittaa lähes 4000 koulukäyttöön optimoitua uusiokannettavaa ylläpitopalveluineen 101 kouluun. Sopimuksien arvo on yli 7 miljoonaa euroa. Ainutlaatuinen sopimus kertoo siitä, että Suomessa on kansainvälisesti korkeatasoista digiosaamista opetuksen muuttuviin tarpeisiin. Opinsys on päässyt Euroopan markkinoille pitkän kehitystyön, erityisosaamisen ja innovatiivisen palvelukonseptin ansioista. Yritys on suunnitellut opetuksen tarpeisiin optimoidun tuoteperheen ja kokonaisvaltaisen ylläpitopalvelun, joka ratkaisee koulujen IT-järjestelmiin liittyvät arjen haasteet.

Opinsys erottui kilpailussa joustavuudellaan

Harzin alueen tietoteknisen tukitiimin esimies, Martina Müller, on ollut etulinjassa kehittämässä uusia digitalisaatioratkaisuja oppilaitoksille. Hän odottaa innolla yhteistyötä suomalaisen kumppanin kanssa.

”Halusimme löytää kumppanin, joka tarjoaa kustannustehokkaan, turvallisen ja ekologisen ratkaisun digitarpeisiimme. Testasimme pilottivaiheessa useita eri toimittajia ja järjestelmiä. Opinsys pystyi tarjoamaan kilpailukykyisen kokonaisratkaisun sekä tehokkaan ja luotettavan ylläpitopalvelun. Erityisen tärkeää meille oli saada luotettava avoimen lähdekoodin ratkaisu, koska haluamme olla riippumattomia isoista toimijoista, jotka sitouttavat mittaviin lisenssisopimuksiin. Opinsys oli ainoa eurooppalainen tarjoaja, joka pystyi vastaamaan tarpeisiimme”, kertoo Müller.

Saksassa on nyt kova murros koulujen digijärjestelmien ja -osaamisen kehittämisessä. Valtio tukee oppilaitoksia antamalla digirahaa tietotekniikan kehittämiseen, jotta muun muassa etäopetusta voidaan kehittää. Avointen alueellisten kilpailutusten kautta haetaan kumppaneita, jotka toimivat asiantuntijoina ja kumppaneina pitkäjänteisesti.

Tietokoneiden kannet tarroitettiin suomalaisilla luontokuvilla. Saksalaiset ihastuivat sekä suomalaiseen teknologiaan että luontoon.

Hiottu yhteistyömalli saksalaiskoulujen digiloikan tukena

”Pidämme yhteistyötämme Opinsysin kanssa erinomaisena kumppanuusmallina, joka mahdollistaa meille nopean edistymisen digiloikassa. Opinsysin asiantuntijat kouluttavat työntekijämme järjestelmien ylläpitoon, mutta toimivat tiiviisti taustatukena. Työmme yksinkertaistuu huomattavasti, pystymme reagoimaan nopeammin ja meillä on asiantuntija koko ajan kehittämisen apuna. Nyt pystymme tehostamaan omien henkilöresurssiemme käyttöä ja myös pitkäjänteinen kehittäminen sekä tulevaisuuteen varautuminen helpottuu”, korostaa Müller.

Opinsys auttaa Saksassa kuntia rakentamaan oppilaitosten IT-ympäristöön yhdenmukaisen toimintamallin, jotta sekä koulut että oppilaat olisivat jatkossa tasavertaisemmassa asemassa digitalisaation hyödyntämisessä. Opinsysin ylläpitopalvelu toteutetaan kouluille ja opiskelijoille yhdessä kunnan oman tietohallintotiimin kanssa. Opinsys ylläpitää laitteita etätuen kautta ja opettaa kunnan henkilökuntaa auttamaan paikallisella tasolla opettajia ja oppilaita arjessa.

Opinsysillä ollaan iloisia, että yrityksen osaamista arvostetaan kansainvälisesti ja myynti on auennut Eurooppaan.

“Erikoistuminen ja pitkäjänteinen työ koulujen tietotekniikan kehittämisessä alkaa kantaa nyt hedelmää kansainvälisillä markkinoilla. Teknologiamme on ollut jo pidempään valmis tähän, mutta markkinointityö on vaatinut oman aikansa. Uusien asiakkuuksien myötä yrityksen liiketoiminta tulee kasvamaan merkittävästi lähivuosina. Siten tulemme myös tarvitsemaan useita uusia työntekijöitä yritykseemme”, kertoo Opinsys Oy:n toimitusjohtaja Jouni Korhonen.

Opinsys mukana Keski-Suomen kauppakamarin Kasvutahto-mentorointiohjelmassa

Yhtiö on ollut mukana Keski-Suomen kauppakamarin Kasvu- ja kansainvälistymisvaliokunnan maksuttomassa Kasvutahto-mentorointohjelmassa, jossa kasvuhaluisia yrityksiä sparrataan kansainvälisille markkinoille. Ohjelma on nyt noin puolivälissä, ja se kestää kesäkuulle.