Valonnopeudella kansainväliselle kiitoradalle

Kansainväliset markkinat tarjoavat yrityksille loputtomasti kasvun mahdollisuuksia, ja erityisesti ohjelmistoalalla kehitys on hurjaa. Jotta kultasuoneen pääsee käsiksi, täytyy yritykseltä löytyä sopiva yhdistelmä ennakkoluulotonta rohkeutta, piinkovaa osaamista ja tinkimätöntä kunnianhimoa. Digitaalisten teknologioiden asiantuntijaorganisaationa Sininen Meteoriitti onnistui sukeltamaan kansainvälisten markkinoiden ytimeen Valo Intranet -tuotteellaan, ja niin sai alkunsa yrityksen tytäryhtiön tarina Kanadan Montréalissa alkuvuodesta 2018.
​​​​​​​
<p>Pohjois-Amerikan Valo-tiimi</p>

Pohjois-Amerikan Valo-tiimi

Laadukkaasta intranet-tuotteesta potkua ulkomaan markkinoille

Sininen Meteoriitti ja sen tytäryhtiö Valo Solutions Inc. eivät ole mikä tahansa ohjelmistotalo vaan globaalisti tunnetun ja palkitun Valo Intranet -ratkaisun kehittäjä. Sinisen Meteoriitin osaamisen pohjalta syntynyt ratkaisu on valittu jo kaksi kertaa peräk­käin, vuosina 2017 ja 2016, Euroopan parhaaksi Intranet/Extranet-ratkaisuksi European SharePoint Conference -tapahtumassa. Lisäksi Valo on saanut useaan otteeseen tunnus­tusta parhaasta hinta-laatusuhteestaan brittiläisen ClearBoxin globaalissa intra­net-tuotevertailussa. Valo Intranetin mobiilisovellus palkittiin myös vastikään vuoden 2018 parhaana mobiiliratkaisuna – voitokas #ValoLove-juhlafiilis huipentui suomalaiseen tyyliin palkintopokaalin saunottamiseen.

​​​​​​​”Ennen kaikkea laadukas tuotteemme ja rohkeasti erottuva markkinointi ovat toimineet ponnahduslautana ulkomaan markkinoilla. Koska hyödynnämme Microsoftin Office 365 -pilviratkaisun globaalia alustaa, kasvun mahdollisuudet ovat miltei rajattomat. Partneriverkostomme kattaa nyt jo 200 yritystä 40 maassa”, Valo-tuoteperheen kehityksestä vastaava Jarmo Kuusinen kertoo Sinisen Meteoriitin Jyväskylän toimistolta.


Kanada kannustaa kansainvälisiä yrityksiä menestymään

Yritystoiminnan laajentaminen Suomen ulkopuolelle oli Siniselle Meteoriitille lopulta miltei itsestäänselvyys, sillä Suomen markkinoilla alkoivat tulla rajat vastaan vuonna 2015. Tuolloin yritys tunnusteli ulkomaan markkinoita, ja muutaman vuoden aikana kasvanut globaali kysyntä realisoitui selkeinä kasvunäkyminä. Yritys päätti lisätä löylyä kiukaalle ja lähteä täysillä kansainvälistymisen polulle.

Vaikka moni ulkomaille pyrkivä ICT-alan yritys kolkuttelee kansainvälisiä ovia Pohjois-Amerikassa, ja erityisesti Piilaaksossa, Valo valitsi erilaisen taktiikan. Kohteena oli Kanadan Montréal.

”Meillä oli paikan päällä jo muutama kollega ja valmiita verkostoja, joten yritystoiminta siirtyi Montréaliin luontevasti. Kaupunki on myös helposti lähestyttävä kohde ja edullisempi verrattuna muihin Pohjois-Amerikan suurkaupunkeihin. Huippuyliopistot takaavat sen, että saamme rekrytoitua osaavaa työvoimaa paikallisista tekijöistä”, Valon markkinointijohtaja Tiina Manninen kuvailee.

Käytännön asioissa alkuun auttoivat paikalliset tahot, jotka tukevat Montréaliin sijoittuvia uusia yrityksiä. Valo sai konkreettista apua muun muassa byrokratian kiemuroihin ja rekrytointiin. Muutenkin ilmapiiri Kanadassa on suopea ulkomaisia yrityksiä kohtaan.

Kasvun siivittämänä kohti uusia avauksia

Kun Sinisen Meteoriitin tytäryhtiö perustettiin Kanadan toiseksi suurimpaan kaupunkiin vuoden 2018 alussa, yksikään yrityksen työntekijöistä ei uskaltanut paukutella henkseleitään ennakkoon. Kuluvan vuoden ensimmäinen vuosipuolisko puhukoon puolestaan: Pohjois-Amerikan bisneksen osalta yrityksen liiketoiminta on kasvanut viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden jopa 63 prosenttia, ja Valo Intranet -ratkaisun miljoonan käyttäjän raja rikkoutui tänä vuonna.

”Investointi oli ennen muuta kannattava hyppy kansainvälisille markkinoille. Olemme nyt panostaneet Montréaliin vahvasti ja rekrytoineet uutta paikallista työvoimaa tiimiimme. Myös kumppaneidemme määrä on moninkertaistunut. Potentiaalia löytyy edelleen paljon”, Manninen vahvistaa.

Jotta Valo Solutions on pystynyt tekemään vakuuttavaa bisnestä, paikallinen läsnäolo Pohjois-Amerikassa on osoittautunut yrityksen elinehdoksi. Vaikka etäyhteydellä toimivat digitaaliset sovellukset ovat yrityksessä arkipäivää, partneriverkostoa on helpompi hallita, kun kontaktit ovat maantieteellisesti lähellä.

Kanadan ja Yhdysvaltain valtavat markkinat eivät näytä ehtymisen merkkejä, ja laadukkaalle intranet-valmisratkaisulle on kysyntää jatkossakin. Myös Valon tuoteportfolio on laajentunut, kattaen intranetin lisäksi muita digitaalisen työympäristön ratkaisuja.

<p>Valon partneriverkostoa koolla Valo Partner Summit -tapahtumassa Lissabonissa 2018.</p>

Valon partneriverkostoa koolla Valo Partner Summit -tapahtumassa Lissabonissa 2018.

Monikansallisesta työyhteisöstä liiketoiminnan vahvuustekijä

Kansainvälistyminen ei ole Siniselle Meteoriitille ja Valo-tiimille vierasta, sillä yrityksen työntekijät ovat soluttautuneet jo ympäri Eurooppaa: työntekijöitä löytyy tällä hetkellä Suomen ja Kanadan lisäksi myös Ruotsista, Norjasta, Belgiasta, Saksasta ja Puolasta. Valtaosa yrityksen yli sadasta työntekijästä toimii silti edelleen pääkallopaikalla Jyväskylässä ja Helsingissä. Koska monikansallinen työyhteisö toimii monessa maassa ja eri aikavyöhykkeillä, ovat työnteon tavat moninaisia ja kekseliäitä.

”Jokapäiväisessä arjessa käytämme moderneja sähköisiä työvälineitä esimerkiksi ryhmätyöskentelyyn. Vaikka tällaisessa työnteossa on omat haasteensa, on meillä myös uskomattoman mielenkiintoinen työympäristö. Saman työpäivän aikana voimme ratkoa ongelmia vaikkapa yhdessä hollantilaisten kumppaneidemme kanssa ja vetää illalla päivän päätteeksi Valo Intranet -demoa amerikkalaiselle asiakkaalle”, Kuusinen valottaa.

Moninaisuudesta huolimatta jokaista yrityksen työntekijää yhdistää positiivinen usko tulevaisuuteen ja Valo-perheen omiin tuotteisiin. Kielien ja kansallisuuksien kirjo on Sinisen Meteoriitin ja Valo Solutionsin vahvuus.

”Jokainen työntekijämme on saanut varmasti kunnon sukelluksen kulttuurisesti rikkaaseen työympäristöön uransa aikana”, Manninen naurahtaa.

Suomalaiset yritykset rinta rottingilla kansainvälisille apajille

Kansainvälisten pelikenttien avaamisessa rohkeus on valttikortti, jota yhdenkään yrityksen ei kannata jättää käyttämättä. Turhat pelot ja peikot kannattaa siirtää sivummalle, jos ulkomaan markkinat alkavat houkuttaa ja Suomen rajat käydä liian ahtaiksi. Sininen Meteoriitti rohkaisee ottamaan hallittuja riskejä ja etenemään ketterästi mutta pistämään sopivasti jäitä hattuun.

”Yksi keino välttää pahimmat sudenkuopat on ottaa kaikki ilo irti tehokkaista sparrausverkostoista. Myös turha nöyristely on syytä unohtaa, sillä suomalainen osaaminen on oikeasti kovaa valuuttaa myös kansainvälisesti. Suomalaiset yritykset voivat siis mennä ylpeästi isommille markkinoille koettamaan siipiään. Jaamme mieluusti vinkkejä ulkomaan markkinoista haaveileville yrityksille”, Manninen kannustaa.


Seuraa Valon vauhdikasta matkaa maailmalle valointranet.com ja esimerkiksi Twitterissä @valointranet

Apua ja neuvoja kansainvälistymiseen tarjoaa myös Keski-Suomen kauppakamari. Kauppakamari Lounge ja sen nimissä järjestettävät kansainvälistymisen koulutukset ja tilaisuudet antavat eväitä ulkomaan kauppaan. Lisäksi neuvonta, tietopalvelut ja kontaktit ohjaavat eteenpäin kansainvälistymisen tiellä.