Keski-Suomen liitossa on käynnistetty maakuntabrändi-hanke, jonka tavoitteena on kertoa entistä vaikuttavammin Keski-Suomen omaleimaisuudesta ja myönteisistä erottautumistekijöistä. Muista alueista erottautuminen on tärkeää, kun kilpailu osaajista ja asukkaista kovenee samaan aikaan, kun yleinen taloustilanne heikkenee.
Brändityöllä kirkastetaan ymmärrystä keskisuomalaisesta identiteetistä ja määritellään Keski-Suomeen selkeä yhteinen viesti, joka puhuttelee myös kansainvälisesti. Työn tuotoksena laaditaan kaikkien keskisuomalaisten toimijoiden käyttöön tarkoitettu brändikäsikirja, johon kootaan Keski-Suomen ja keskisuomalaisuuden tarina, ydinviestit, äänensävy, visuaalinen konseptointi ja muut viestinnän ohjeet. Samalla laaditaan myös suunnitelma brändin käyttöönottoon.
– Keski-Suomessa riittää tarinoita, jotka eivät jätä kuulijoitaan kylmäksi, vaan kertovat raikkaasti ja rohkeasti maakunnastamme ja lisäävät entistä enemmän kiinnostusta keskisuomalaisia koulutusorganisaatioita, yrityksiä ja muita työnantajia kohtaan. Nyt kirkastamme näitä tarinoita ja etsimme niitä lisää, kertoo hanketta vetävä viestintäpäällikkö Jenni Isopahkala Keski-Suomen liitosta.
Brändiä rakennetaan yhdessä
Kun käynnistynyt hanke päättyy kuluvan vuoden loppupuolella, varsinainen brändityö vasta alkaa. Sen tueksi tarvitaan koko maakunnan vahvaa yhteistyötä ja viestintää tekemään Keski-Suomen maakunnan vahvuudet näkyviksi. Tarkoituksena on, että Keski-Suomen yhteistä viestintää voi hyödyntää helposti toimijoiden omien brändien rinnalla.
Brändityöhön kutsutaan mukaan keskisuomalaisia toimijoita kunnista, yrityksistä, järjestöistä ja julkisista organisaatioista. Asiantuntevana tukena toimii hankkeen ohjausryhmä ja Keski-Suomen viestinnän asiantuntijoista koostuva Keski-Suomen kauppakamarin viestintävaliokunta. Keski-Suomen kauppakamarin viestintäpäällikkö Viivi Sakkara toimii ohjausryhmän puheenjohtajana.
Vahvaksi veturiksi tärkeään työhön saatiin kilpailutuksen kautta kansallisesti ja kansainvälisesti tunnettu konsulttitalo Miltton Oy, jonka osaavan ja luovan tiimin juuria ulottuu useisiin keskisuomalaisiin maisemiin, muun muassa Keuruulle, Multialle, Jyväskylään ja Äänekoskelle.
Yhdessä Milttonin kanssa toteutetaan muun muassa sidosryhmiä osallistava alkukysely ja etäyhteyksin pidettävä brändikahvila, joiden avulla kerätään keskisuomalaisten ajatuksia ja kokemuksia identiteetti- ja brändityön tueksi.
Keski-Suomen maakuntabrändin kehittäminen -hankkeelle on myönnetty Keski-Suomen liiton kansallinen kehittämisrahoitus 15.1.–31.10.2024.
Lisätiedot
Jenni Isopahkala
viestintäpäällikkö, Keski-Suomen liitto
040 640 1994
jenni.isopahkala[at]keskisuomi.fi
Meri Wirkkala
projektijohtaja, Miltton Oy
043 824 0463
meri.wirkkala[at]miltton.fi
Keski-Suomen brändi lanseerattiin 8.1.2025
Työn tuotoksena on laadittu kaikkien keskisuomalaisten toimijoiden käyttöön tarkoitettu brändikäsikirja, johon on koottu Keski-Suomen ja keskisuomalaisuuden tarina, ydinviestit, äänensävy, visuaalinen konseptointi ja muut viestinnän ohjeet.
Brändin lanseeraustilaisuus 8.1.2025 toteutettiin osana Keski-Suomen brändi käyttöön! -hanketta, joka on rahoitettu Keski-Suomen kehittämisrahastosta. Hanketta koordinoi Keski-Suomen liitto ja osarahoittajina ovat Keski-Suomen kauppakamari, Keski-Suomen Yrittäjät, Jyväskylän ammattikorkeakoulu ja Jyväskylän yliopisto.
Parhaat palat löytyvät keskeltä -kuvahaaste käynnistyy!
Mikä keskisuomalainen asia saa sydämesi sykkimään aivan erityisellä lämmöllä? Osallistu kuvahaasteeseen jakamalla kuva tai video Keski-Suomen parhaista paloista!
Keski-Suomi kutsuu kaikkia alueen asukkaita ja ystäviä osallistumaan kuvahaasteeseen, joka juhlistaa maakuntamme monipuolisuutta ja tarinoita. Haasteen myötä haluamme nostaa esiin niitä kohteita ja hetkiä, jotka tekevät Keski-Suomesta ainutlaatuisen. Haasteaika on 8.1.–31.3.2025.
Osallistuminen on helppoa
1. Jaa sosiaalisessa mediassa (Instagram, Facebook tai LinkedIn) hyvällä maulla otettu kuva tai video, joka mielestäsi edustaa Keski-Suomen parhaita paloja.
2. Lisää julkaisuun aihetunnisteet: #KeskiSuomi, #ParhaatPalat sekä #Kunta, #Yritys tai #Yhteisö, jossa kuva on otettu.
3. Halutessasi voit käyttää kuvien päällä valmiita kuvakehyksiä (png), jotka voit ladata käyttöösi Keski-Suomen brändikäsikirjan lopusta.
4. Kuvia voi jakaa yhden tai useampia, ylärajaa jaettujen kuvien määrään ei ole.
5. Keski-Suomen liitto voi uudelleenjakaa #KeskiSuomi ja #ParhaatPalat -tunnisteilla jaettuja kuvia eteenpäin omissa viestintäkanavissaan osana haastekampanjan markkinointia ja viestintää.
Keskisuomalaisia tuotteita ja Parhaat palat löytyvät keskeltä -kehys
Viidelle osallistujalle lahjoitetaan Keski-Suomi-aiheiset tuotesetit. Tuotesettien saajat valitaan satunnaisotannalla julkisilla tileillään aihetunnisteilla #KeskiSuomi ja #ParhaatPalat kuvia tai videoita jakaneiden joukosta Keski-Suomen viikolla ennen Keski-Suomen päivää 18.4. Tuotesetit toimitetaan huhtikuun loppuun mennessä.
Lisäksi yhdelle keskisuomalaiselle kunnalle lahjoitetaan Keski-Suomi-brändin mukainen markkinointikehys. Kehyksen saaja valitaan satunnaisotannalla keskisuomalaisten kuntien joukosta ja kehys toimitetaan kuntaan kesäkuussa 2025. Kunta voi sijoittaa kehyksen kunnan alueella olevaan kohteeseen lainsäädännön sallimissa rajoissa.
Osallistu haasteeseen ja tuo esiin Keski-Suomen parhaita puolia! Tutustu myös Keski-Suomen uuteen maakuntabrändiin brändikäsikirjan verkkosivuilla.
Kuvahaaste toteutetaan osana Keski-Suomen liiton koordinoimaa Keski-Suomen brändi käyttöön! -hanketta. Hanke on rahoitettu Keski-Suomen kehittämisrahastosta.