04.12.2019 16:41
Digitalisaation hurmoksessa ei pidä unohtaa asiakasta
Digitalisaatiosta on puhuttu kyllästymiseen asti viimeiset viisi vuotta, eikä vauhti tunnu hidastuvan tulevanakaan vuonna. 5G ja WiFi 6 vievät tiedonsiirron uudelle asteelle, ja AI:n ympärille rakennetut markkinat kasvavat kohisten. Tästä huolimatta moni kompastuu ajatellessaan digitalisaation tarkoittavan vain teknologian kehittymistä.
Digitalisaatiolla on monta merkitystä. Yhdelle se tarkoittaa prosessien automatisointia, toiselle työnohjauksen sähköistämistä. Jollekin se voi tarkoittaa sähköistä viestintää ja markkinointia. On kuitenkin tärkeää huomioida, että toiminnan keskiöön on tuotava käyttäjä, asiakas. Asiakaskokemuksen roolia onkin korostettu viime aikoina.
Suurella osalla etenkin kuluttajien kanssa toimivista yrityksistä on pyrkimyksenä ohjata asiakkaita sähköisiin itsepalvelukanaviin. Tämä on helppo ymmärtää, sillä samalla voidaan kalliita henkilöresursseja ohjata tuottavampaan ja usein työntekijälle mielekkäämpäänkin tekemiseen. Huonolla asiakaskokemuksella asiakas saadaan kuitenkin nopeasti häädettyä kilpailijalle, ja nykyisen sosiaalisen median myötä myös viesti etenkin huonoista kokemuksista leviää nopeasti.
Parhaimmillaan digitalisaatiolla parannetaan tuottavuutta ja jopa työhyvinvointia. Digitalisaatiolla voidaan löytää yrityksille edellytykset kasvaa ja menestyä. Pahimmillaan digitalisaatio, etenkin puhdas teknologinen kehitys ilman että yritys löytää keinoja mukautua siihen, johtaa täysin vanhan kannattavan liiketoiminnan loppumiseen. Yhtenä tunnetuimmista esimerkeistä tästä on Kodak, jonka digikamera oli erittäin hyvä teknologinen innovaatio, mutta johti lopulta filmikameroiden ja kuvien kehittämisen loppumiseen ja ajoi yrityksen konkurssiin.
Olen saanut olla kuluvana vuonna Keski-Suomen kauppakamarin Digitalisaatio ja uusi liiketoiminta – valiokunnan jäsenenä Juniorikillan kautta. DUL:n tavoitteena on lisätä Keski-Suomen osaamista ICT-alan toimintaympäristönä niin koulutuksessa, tutkimuksessa kuin yritystoiminnassakin. On ollut ilo ja samalla mukava haaste olla osana valiokunnan workshopeja ja kokouksia, sekä päästä verkostoitumaan alan huippuosaajien kanssa.
Janne Sievälä
Juniorikilta
Digitalisaatio ja uusi liiketoiminta -valiokunta
Osa 1: Juniorikilta – keitäs me taas oltiinkaan?
Osa 2: Keski-Suomessa on hyvä arkiflow töissä ja vapaalla
Osa 3: MAL-sopimus on koko maakunnan etu
Osa 4: Jyväskylässä on osaajapotentiaalia
Osa 5: Lisää osaajia Keski-Suomen valmistavaan teollisuuteen
Osa 6: Lohkoketjuteknologia on uuden Internetin tulevista peruskivistä
Osa 7: Keski-Suomessa panostetaan matkailun vastuullisuuteen