Keski-Suomessa panostetaan matkailun vastuullisuuteen

Juniorikillan blogisarja jatkuu. Matkailuhallituksessa mukana oleva juniorikiltalainen Noora Mäkiaho kertoo blogissa vastuullisesta matkailusta.

Jyväskylän seutu on valittu kuuden muun kohteen kanssa Visit Finlandin kehittämään Sustainable Finland konseptin pilottiohjelmaan. Näin ollen keskisuomalaiset matkailutoimijat pääsevät ensimmäisten joukossa edistämään konseptin puitteissa vastuullista matkailua ja ennen kaikkea oppimaan aiheesta lisää testaamalla ohjelmaa varten kehitettyjä työkaluja.

Mitä vastuullinen matkailu on? Monesti saan itseni kiinni ajattelemasta vastuullisuutta ainoastaan ekologisuuden tai vihreiden arvojen kautta. Ympäristövaikutusten lisäksi tulee kuitenkin huomioida myös sosiaaliset ja taloudelliset vaikutukset. Matkailutoimijalle tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että tekee yhteistyötä laajasti paikallisten toimijoiden kanssa ja että kohdemaassa käyttää paikallisten yrittäjien palveluita, huomioi alueen luonnon kantokyvyn sekä toimii paikallisten ihmisten ehdoilla kunnioittaen heidän tapojaan. Nämä ovat yksinkertaisia asioita ja usein monet matkailutoimijat tekevät juuri näin edes sen kummemmin ajattelematta sitä tai korostamatta toiminnan vastuullisuutta.

Pilottiohjelmaan valituksi tuleminen 36 hakijan joukosta on erittäin hieno mahdollisuus seudullemme ja uskonkin, että se tiivistää entisestään alueen matkailutoimijoiden yhteistyötä. Pilottiohjelmaan valittiin sellaisia seutuja, jotka pystyivät osoittamaan, että alueella on kestävän matkailun toimenpiteiden edistämiseksi julkisen sektorin tuki tai asiaan vihkiytynyt yritysverkosto. Nämä kummatkin alueeltamme löytyvät ja matkailuhallitus sidosryhmineen ovat oiva esimerkki asiaan vihkiytyneestä verkostosta. Matkailualan toimijoiden keskuudessa seudulla on pitkään ja systemaattisesti tehty hedelmällistä yhteistyötä. Matkailuhallitus on esimerkiksi toteuttanut vuosien aikana monia erilaisia hankkeita ja niiden avulla on mm. markkinoitu Keski-Suomea maailmalla ja sitä kautta kasvatettu ulkomaalaisten turistien määrää seudullamme.

Matkailuhallituksessa olemme keskustelleet vastuullisuudesta. Monien puheesta kuulee sen, että no nämä vastuullisuuskysymykset ovat meillä Suomessa itsestäänselvyyksiä. Juuri näin! Emme vain pidä meteliä itsestämme. Me teemme monia asioita oikein ja hyvin, mutta emme ole tehneet siitä numeroa. Jos teet jo liiketoimintaa vastuullisesti, miksi et tekisi siitä kilpailuetua? Se ei välttämättä vaadi muutoksia prosesseihin tai kalliita investointeja. Riittää kun toimit läpinäkyvästi ja kerrot reilusti, että mitä teet ja miten. Se ei varmasti vähennä kauppaa tai pienennä katetta, mutta voi olla mahdollista, että se tuo lisää euroja kassaan tai uutta liiketoimintaa. Suosittelen kokeilemaan, miten sinun bisnes voisi hyötyä vastuullisuudesta.

Olen saanut viimeiset puolitoista vuotta olla mukana Keski-Suomen Kauppakamarin matkailuhallituksessa juniorikillan mandaatilla. Olen kiitollinen tästä mahdollisuudesta, jonka kautta olen saanut paljon oppia ja uusia verkostoja. Vuoden vaihteen jälkeen tulee seuraavan innokkaan toimijan vuoro ja minun on luovutettava paikkani juniorikiltalaisena seuraavalle. Olkoon hänen taipaleensa vähintään yhtä antoisa, kuin minunkin on ollut.

Noora Mäkiaho,

Matka Mäkelä Oy

Juniorikilta, matkailuhallitus

Tutustu Juniorikillan vuoden 2019 blogisarjan aiempiin kirjoituksiin:

Osa 1: Juniorikilta – keitäs me taas oltiinkaan?

Osa 2: Keski-Suomessa on hyvä arkiflow töissä ja vapaalla

Osa 3: MAL-sopimus on koko maakunnan etu​​​​​​​