Keski-Suomessa on hyvä arkiflow töissä ja vapaalla

Keski-Suomen kehittämisessä näkyvät maailmanlaajuiset megatrendit ja kiinnostus tulevaisuuden rakentamiseen: ei jäädä vain odottelemaan vaan aktiivisesti tehdään yhdessä toivottua tulevaisuutta.

Sitran Tulevaisuusbarometrissä 2019 tutkittiin suomalaisten näkemyksiä tulevaisuudesta. Teknologian nopeaan kehittymiseen työelämänmurroksessa nähdään runsaasti mahdollisuuksia. Suomalaisten toivotussa tulevaisuudessa korostuvat pohjoismaisen hyvinvointivaltion arvot, kuten suvaitsevaisuus, tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus. Samalla suomalaiset toivovat, että ilmastonmuutos otetaan vakavasti ja pysäytetään. Tulevaisuusbarometrin 2019 mukaan suomalaiset uskovat, että korkeatasoinen koulutus ja osaamisen kehitttäminen työelämän tarpeisiin tuovat toimeentuloa, turvaa ja työtä jokaiselle.

Olen ollut mukana Juniorikillan toiminnassa ja edustajana Keski-Suomen kauppakamarin Maakuntakillassa vuoden 2018 alusta alkaen. Hain mukaan Juniorikiltaan ja Maakuntakiltaan, koska minua kiinnosti päästä näkemään, miten koko Keski-Suomen yhteistyötä, elinkeinoelämää ja kasvun mahdollisuuksia kehitetään valiokuntatyöstentelyssä.

Valiokuntatapaamisten lisäksi kokoonnumme Juniorikillan kanssa kuukausittain vaihtamaan kuulumisia valiokuntien toiminnasta, oppimaan toinen toisiltamme vaikuttamistyöstä ja verkostoitumaan elinkeinoelämän kanssa. Usein pidämme kokouksia mielenkiintoisissa yrityksissä. Voit kutsua meidät teille, tulemme mielellämme!

Minulle Juniorikilta on ollut vaikuttamistyöhön tutustumisen lisäksi mainio porukka vertaismentoroinnille, työelämäosaamisen kehittämiselle ja verkostoitumiselle. Olen saanut junnukiltalaisilta valtavasti kannustusta omannäköisen (työ)elämän rakentamiseen ja löytänyt porukasta uusia samanhenkisiä ystäviä. Juniorikillassa jokainen voi olla jäsenenä kaksi vuotta, minkä jälkeen paikka valiokunnissa siirtyy seuraavalle.

Maakuntakilta taas kokoaa yhteen mm. kehittämisyhtiöiden ja yrittäjien edustajia ympäri maakuntaa. On ollut mielenkiintoista päästä keskustelemaan koko Keski-Suomen elinkeinoelämän kehittämisestä. Maakuntakillassa on keskusteltu laajasti Keski-Suomen ajankohtaisista aiheista mm. maakunnan kasvunmahdollisuuksista, yritysten ja kehittämisytiöiden yhteistyöstä, Keski-Suomen saavutettavuudesta, työllisyydestä ja osaamisen kehittämisestä.

Viime vuonna Maakuntakillan jäsenet osallistuivat aktiivisesti Keski-Suomen kauppakamarin ja Keski-Suomen Yrittäjien Kasvun maakunnan ajatushautomokiertueen toteuttamiseen. Ajatushautomokiertueella etsittiin kasvun mahdollisuuksia ja haasteita Keski-Suomessa suunnaten ajatuksia vuoteen 2030. Kiertueelta minulle jäi mieleen keskisuomalaisten vahva tahto tehdä yhteistyötä, kehittää monipuolista elinkeinoelämää ja hyvää arkea kaikille. Innostuin uusista innovatiivisista ideoista, kasvuyrittäjyydestä, yhteiskehittämisestä ja ajatuksesta hyvästä arkiflowsta.

Hyvässä arkiflowssa työelämä on tasapainossa muun elämän kanssa. Siinä jokainen pääsee tekemään itselle merkityksellistä työtä, toteuttamaan itseään ja kehittämään osaamistaan työelämässä. Ajatushautomon keskustelujen perusteella keskisuomalaiset nauttivat vapaa-aikanaan luonnosta, perhe-elämästä, liikkumisesta, luovista harrastuksista ja yhteisöllisyydestä. Mahdollisuus menestyä työelämässä ja onnellinen arki saavat osaajat viihtymään täällä tulevaisuudessakin.

Keski-Suomi on hyvä paikka monipuoliseen elämään, asumiseen ja yrittämiseen. On ilo olla mukana yhteisissä talkoissa menestyvän elinkeinoelämän, yrittäjyyden ja osaamisen kehittämisen äärellä. Onneksi tämä vuosi on vielä alussa, ja pääseen olemaan juniorikillan toiminnassa vielä tämän vuoden. Sen jälkeen paikka on avoinna seuraavalle Keski-Suomen nuorkauppakamarilaiselle.

Marja Heinistö toimii työssään yhteisömanagerina Äänekosken kaupungin ja Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopiston yhteisöllisessä työtilassa ÄäneHubissa Äänekoskella.

Juniorikillan edustajana hän on mukana Maakuntakillan toiminnassa.

Tutustu Juniorikillan vuoden 2019 blogisarjan ensimmäiseen osaan: