Elinvoimayhtiö Konneveden Voima on lähellä yrittäjiä ja asukkaita

Elinvoimayhtiö Konneveden Voiman yritysneuvoja Johanna Holkko ja toimitusjohtaja Riku Tulla. Kuva: Riku Tulla

Elinvoimayhtiö Konneveden Voima perustettiin vuoden 2023 alussa tavoitteenaan tehdä Konnevedestä entistä elinvoimaisempi. Panostukset kantavat hedelmää, sillä kuntabarometrissa Konnevesi valittiin Keski-Suomen yritysmyönteisimmäksi kunnaksi.

Konnevesi on 2 500 asukkaan kunta Pohjois-Savon rajalla. Pieni mutta vireä kunta ui vastavirtaan: kun kunnissa yleisesti trendinä on ollut ajaa alas elinvoima- ja kehittämisyhtiöitä, Konnevesi päätti toisin. Kun konnevetisiäkin palvellut Ääneseudun Kehitys lakkautettiin ja ulkopuolelta sittemmin ostettu yritysneuvonta lopetettiin, Uljas Valkeinen ehdotti, mitä jos Konnevesi perustaisi Suomen ensimmäisen elinvoimayhtiön.

Idea sai tuulta alleen ja Elinvoimayhtiö Konneveden Voima Oy perustettiin helmikuussa 2023. Saman vuoden keväänä aloitettiin hallitustyöskentely, jota Valkeisen luotsasi ensimmäisen käynnistysvuoden ajan. Tänä päivänä yhtiön hallitus koostuu paikallisista yritysedustajista, jotta toiminta olisi yrittäjien näköistä.

Elinvoimayhtiön omistaa Konneveden kunta ja se on yksi osoitus Konneveden yrittäjämyönteisestä ilmapiiristä. Toimitusjohtajaksi valittiin Riku Tulla, ja vuosi sitten syksyllä aloitti yritysneuvoja Johanna Holkko.

Keväällä julkaistua Suomen Yrittäjien kuntabarometria voi pitää yhtenä yrittäjämyönteisyyden mittarina. Tavoitteena kaksikolla oli saada mahdollisimman kattava vastausmäärä paikallisilta yrittäjiltä, jotta toimintaa pystytään kehittämään eteenpäin palautteiden perusteella. Satsaukset kannatti, sillä vastauksia tuli yrityskantaan suhteutettuna prosentuaalisesti eniten Keski-Suomessa.

Kyselyssä Konnevesi säilytti paikkansa Keski-Suomen yrittäjämyönteisimpänä kuntana, ja valtakunnallisesti Konnevesi rankattiin koko maan seitsemänneksi yrittäjäystävällisimmäksi alle 10 000 asukkaan kunnaksi.

Kun elinvoimayhtiön tehokaksikolta kysyy, miten tähän on päästy, he kertovat, että yrittäjiä ja yrityksiä halutaan palvella mahdollisimman hyvin koosta riippumatta.

”Kaikki yritykset ovat meille tärkeitä; autamme ihan kaikkia yrityksiä ja siitä on tullut paljon kiitosta. Emme katso liikevaihtoluokkaa vaan kaikki saavat samantasoista palvelua”, kertoo Holkko.

Yhteydenottoja on tullut runsaasti elinvoimayhtiön perustamisen myötä, eikä alkuinnostuksenkaan jälkeen laimentumista näy. He ovat myös itse aktiivisia yritysten suuntaan.
”Niin pientä asiaa ei ole, etteikö voisi olla yhteydessä”, Holkko lisää.

Monipuolinen yritysrakenne on yksi Konneveden vahvuuksista. Yrityksiä toimii monilla toimialoilla, kuten kuljetuksessa, biotaloudessa ja matkailussa. Alueella on muutamia veturiyrityksiä, jotka antavat voimaa kehittää mutta antavat tilaa pienemmillekin yrityksille, joita Konnevedellä on runsaasti.

Etelä-Konneveden kansallispuisto ja Euroopan parhaat kalavedet tekevät Konnevedestä kiinnostavan luontokohteen

Tänä vuonna tuli kymmenen vuotta siitä, kun Etelä-Konneveden kansallispuisto perustettiin. Se nousi nopeasti perustamisen jälkeen Keski-Suomen eniten vierailluksi kansallispuistoksi 40 000 vuosittaisella kävijällään.

”Konneveden rannasta lähtevät risteilyt kansallispuistoon ovat vetonaula, mikä tuo kauempaakin väkeä. Kymmenen vuotta avoimessa myynnissä olleet, ennen suljetuttuna olleet yksityiskosket, Konneveden Kosket ovat perhokalastusgenressä Euroopan parhaita kalastuskohteita,” kertoo Tulla.

Perinteisten vetonaulakohteiden lisäksi myös uusia kehityskohteita on luvassa. Konnevesi haluaa olla etunenässä tarjoamassa ratkaisuja, kun tulevaisuudessa eteläeurooppalaiset yhä enemmän hakeutuvat loman viettoon viileämmille alueille.

Konnevedelle on paraikaa rakentumassa korkeaa laatua vaativia asiakkaita palveleva koulutuskeskus Neiturissa. Lisäksi Konneveden kansallispuiston läheisyydessä sijaitsevalle Silmutsaarelle suunnitellaan matkailutoimintaa. Projekti on vielä suunnitteluasteella, sillä saareen kulkeminen vaatisi sillan tai lauttayhteyden rakentamista.

”Olemme kiinnostuneita keskustelemaan investorien kanssa majoituspaikkojen rakentamisesta”, sanoo Holkko.

Kun kaksikolta kysyy, miksi Konnevedelle kannattaisi sijoittua yrittäjäksi, perusteluita riittää. Tietynlainen positiivinen sisuhenki on paistanut läpi Konnevedellä iät ajat.

”Konnevedellä on hyvä asua, palvelut ja yrityspalvelut toimivat oli kyse kaavoituksesta, yrityksen perustamisesta tai yritysneuvonnasta. Konnevedellä toimii edelleen todella hyvät palvelut, ja erityinen ylpeyden aihe on pankkipalvelut viitenä päivänä viikossa. Konnevesi on lisäksi investoinut uusiin kouluihin ja päiväkoteihin”, Holkko listaa.

Juttu on julkaistu alun perin syyskuun 3/2024 Kauppakamari-lehdessä.