Stopover Keski-Suomi -projekti sai rahoituksen

​Keski-Suomen kauppakamarin matkailuhallituksen ja saunatyöryhmän valmistelema projektisuunnitelma Stopover Keski-Suomi sai rahoituksen Keski-Suomen Liiton kehittämisrahastosta. Tuen suuruus on 259 000€ seuraavan kahden vuoden aikana. Hanke aloittaa toimintansa 1.1.2016.

Keski-Suomi julistautui maailman saunamaakunnaksi syyskuun 1. päivänä 2015. Julistautumisen jälkeen Keski-Suomen kauppakamarin matkailuhallitus ja saunatyöryhmä alkoivat rakentaa projektisuunnitelmaa tuomaan konkretiaa yhteisten suunnitelmien ympärille. Sauna tuotteena ja palveluna on tyypillinen useille keskisuomalaisille yrittäjille. Keski-Suomesta löytyy vahva saunatuotteita valmistavan teollisuuden sektori, saunan oheistuotteita valmistavia yrityksiä sekä matkailuyrityksiä, joissa sauna on hyvinvointituotteena. Tämän tyyppinen poikkitoimialojen tehtävä yhteistyön muoto rikastaa alueen tuote- ja palvelutarjontaa sekä kehittää alueen saunabrändiä.

Projektin tavoitteena on tuotteistaa keskisuomalaisia saunatuotteita ja palveluita kansainväliselle asiakasryhmälle, rakentaa Keski-Suomen brändiä saunamaakuntana erilaisten saunatapahtumien kautta sekä kehittää alueen sähköistä markkinointia ja myyntiä. Tuotekärkenä ovat saunatuotteet ja palvelut, mutta niiden ohella esille tuodaan muitakin kv-asiakkaita kiinnostavia Keski-Suomen alueen matkailutuotteita ja palveluita.

Hankkeen nimi, Stopover, on Visit Finlandin kansallinen kärkihanke, jonka tavoitteena on tavoittaa Helsinki-Vantaan kautta lentävät aasialaiset turistit jatkossa paremmin. Kärkihankkeen puitteissa luodaan tuotteistettuja matkailupaketteja aasialaisille turisteille heidän viipymänsä pidentämiseksi. Keski-Suomessa kärkituotteeksi on valittu sauna. Aasialaisten turistien lisäksi markkinointitoimenpiteitä toteutetaan myös englannin ja venäjän kielellä.

Lisätietoa hankkeesta:

Projektipäällikkö Hanna Reini, Keski-Suomen kauppakamari, email. hanna.reini@kauppakamari.fi, puh. 040 7687469