Uusia ulottuvuuksia kansainvälistymiseen

Juniorikillan blogisarja jatkuu - seuraavana vuorossa on Kasvu- ja kansainvälistymisvaliokunta.

Kasvu- ja kansainvälistymisvaliokunnan missiona on edistää keskisuomalaisten yritysten kasvua ja kansainvälistymistä. Keski-Suomen kauppakamarin Juniorikillan yhtenä ajatuksena on, että saa ja pitää tuoda näkemyksiä, toteutuisivat ne tai eivät. 2020-luku on alkamassa ja maailma muuttuu nopeammin kuin sitä pystyy edes ymmärtämään. Niin on myös kasvussa ja kansainvälistymisessä.

Tästä hyvänä esimerkkinä on työntekijä, joka oman työnsä ohessa käy muualta ostamillaan hyödykkeillä kauppaa Suomen lisäksi Belgiaan. Hän ei koe sitä kansainvälistymiseksi, vaan hyödyntää esim. Facebookia markkinointi- ja myyntityökaluna, ja tavoittaa potentiaaliset asiakkaat ilman sen suurempia työpanoksia tai perinteisten kv-konsulttien apua. Tämä on lisääntynyt “uusi verkostomarkkinointi”-ilmiö, jota näkee arjessa yhä enemmän.

Toisena esimerkkinä on Kuwaitin markkinoille laajentava eteläkorealainen kosmetiikkajätti, joka hakee kasvua kansainvälistymisestä ilman edustusta Kuwaitissa. Sosiaalisen median kautta tehdään markkinatutkimus, jonka jälkeen kohdennetaan ostetulla datalla tuotteita niistä kiinnostuneille.

Esimerkkejä riittää vaikka kuinka paljon. Näiden lisäksi pitäisi keskustella enemmän yhteisistä “Joint Venture”- tai “White Label” -hankkeista kasvun tehostamiseksi. 2020-luku ei varmasti jätä ketään kylmäksi ja tulee tarjoamaan uusia mahdollisuuksia kaikenlaisille toimijoille.

Rokkia ja kasvua!

Simo Paanala
Juniorikilta

Lue Juniorikillan blogisarjan aikaisemmat kirjoitukset: