CETA- ja WTO-sopimukset vauhdittavat vientiä

​Kansainvälisen kauppakamarin ICC Suomen mukaan Euroopan parlamentin myönteinen kanta CETA EU–Kanada-kauppasopimukseen on positiivinen asia. “Päätös vauhdittaa Suomen vientiä Kanadaan. Syytä onkin, sillä Kanada on Suomelle vasta 18. tärkein vientimaa”, Kansainvälisen kauppakamarin maajohtaja Timo Vuori sanoo.

Kanadan julkisten hankintojen avautuessa potentiaalia löytyy arktisten olosuhteiden osaamisessa ja teknologiassa.

“Perinteinen metsä-, ICT- ja terveysteknologiavienti hyötyy, kun tuotteiden kaksinkertainen testaus vähenee”, sanoo Vuori.

Vuoren mukaan uutena vientituotteena saattavat hyvinkin olla suomalaiset elintarvikkeet, sillä Kanada poistaa 92 prosenttia maatalous- ja elintarvikkeiden tulleista.

Byrokratiaa pois WTO-sopimuksella

Suomen viennin kilpailukyky vahvistuu myös tullauksen byrokratiaa karsivan WTO-kauppamenettelysopimuksen ansiosta, uskoo Vuori.

”Jos vientiprosessikulut vähenevät 10-15 prosenttia, helpottaa se suomalaisten tuotteiden pääsemistä kansainvälisille markkinoille. Esimerkiksi Venäjä, Intia, Kiina ovat maita, joissa tullaus väistämättä nopeutuu ja vienti helpottuu”, arvioi Vuori.

Viennin ohella myös tavaroiden tuontiprosessit helpottuvat EU:n ulkopuolisissa maissa, mikä hyödyttää suomalaista kuluttajaa ja suomalaista vientiteollisuutta.

”Tullauksen byrokratian karsiminen ja siihen liittyvä korruption ehkäiseminen vahvistaa väistämättä suomalaisten yritysten pärjäämistä kansainvälisessä kaupassa”, toteaa Vuori.

WTO-kauppasopimus astui voimaan 22.2.2017, neljä vuotta sen Balilla solmimisen jälkeen.

”Tämä osoittaa, että kauppapolitiikka on pitkän matkan juoksua, jossa ei pika voittoja jaeta. Kansainvälinen kauppakamari ICC on vuosien ajan toiminut sopimuksen voimaansaamisen puolesta”, huomauttaa Vuori.

Vuoren mukaan kansainvälinen kauppapolitiikka toimii, mutta vaatii aikaa. Nytkin WTO-sopimuksen voimaantulo vaati 110 maan hyväksynnän. Samalla kuitenkin sopimuksen maailmanlaajuinen soveltaminen varmistuu.