Kansainvälistä kasvua kumppaniverkoston avulla

Sininen Meteoriitti on oiva esimerkki siitä, miten skaalautuvan tuotteen ja oikeiden kumppaneiden avulla saadaan aikaan nopeaa kansainvälistä kasvua. Yritys on tehnyt kansainvälisen läpimurron – sen Valo Intranet -tuotetta myy yli 130 kumppania yli 30 maassa. Valon liiketoiminta lähes kolminkertaistui vuoden 2017 aikana.

Kuvassa Valon markkinointijohtaja Tiina Manninen ja Sinisen Meteoriitin Jyväskylän yksikönjohtaja Juha Riihola.

Sininen Meteoriitti vie suomalaista ohjelmisto-osaamista maailmalle. Yritys on viime vuosina panostanut voimakkaasti erityisesti tuotekehitykseen ja kansainvälistymiseen ‒ ja se on kannattanut. Valo Intranet -ratkaisua toimittavalla yrityksellä on nyt jo yli 700 000 loppukäyttäjää ja yli 130 jälleenmyyjää 30 maassa. Valon liiketoiminta lähes kolminkertaistui vuoden 2017 aikana. Viennin osuus Valon liikevaihdosta on peräti 70 prosenttia.

Uusimpana avauksena yritys vahvistaa Pohjois-Amerikan toimintaansa avaamalla tytäryhtiön Montréaliin, Kanadaan. Uusi tytäryhtiö aloittaa toimintansa alkuvuodesta 2018 ja työllistää alusta alkaen sekä paikallisia että Montréaliin muuttavia suomalaisia meteoriittilaisia.

Euroopan paras

Valo Intranet valittiin jo toista kertaa peräkkäin Euroopan parhaaksi Intranet/Extranet -ratkaisuksi European SharePoint Conference 2017 –tapahtumassa. Valo oli samassa tapahtumassa finalisti myös Paras mobiiliratkaisu 2017 -sarjassa. Lisäksi Valo on saanut tunnustusta myös parhaasta hinta-laatusuhteestaan ClearBoxin vuoden 2018 globaalissa intranet-tuotevertailussa.

”Ilman loistavaa tuotetta ja sen takana olevaa upeaa tuotekehitystiimiä tämä kehitys ei olisi ollut mahdollista. Kokonaisuuden täydentävät kansainvälinen kumppaniverkosto sekä vahva markkinointi”, avaa Sinisen Meteoriitin Jyväskylän yksikönjohtaja Juha Riihola.

Yrityksen mukaan kylmiä puhelinsoittoja ympäri maailmaa ei ole tarvinnut tehdä.

”Kumppanit ovat olleet suoraan meihin yhteydessä ja kertoneet haluavansa aloittaa kanssamme yhteistyön. Siihen on johtanut oikeasti hyvä tuote, erottuva brändi ja tyytyväiset käyttäjät”, kertoo Valon markkinointijohtaja Tiina Manninen.

Valo sponsoroi kymmeniä intranet-aiheisia konferensseja vuosittain ja järjestää myös omia tapahtumia, jotka ovat kuluvana vuonna mm. Helsingissä, Lissabonissa, Las Vegasissa ja Orlandossa.

”Kansainvälisillä markkinoilla verkostoitumisella on suuri vaikutus. Valon ympärille muodostunutta yhteisöä on rakennettu aktiivisesti ja päämäärätietoisesti. Digitaalisten kanavien lisäksi kaivataan kasvokkain kohtaamisia”, jatkaa Manninen.

Selkeyttä digityön kaaokseen

Sininen Meteoriitti tunnetaan erityisesti intranet-toimittajana. Jyväskylän Lutakossa sijaitsevalta 20 henkilön toimistolta on toimitettu kymmenien suomalaisten yritysten intranet-sivustot. Myös merkittävä osa Valon tuotekehityksestä ja markkinoinnista tapahtuu Jyväskylässä.

Yhtiön identiteettiin kuuluu vahva ohjelmisto-osaaminen. Intranetien lisäksi Sininen Meteoriitti toteuttaa myös verkkosivustoja, asiointipalveluita sekä järjestelmäintegraatioita. Yritys tarjoaa kattavasti myös konsultointi-, koulutus- ja ylläpitopalveluja. Sinisen Meteoriitin tehtävänä on tukea asiakkaita digityön johtamisessa.

”Uskomme, että loistavat asiakaskokemukset syntyvät vain loistavien työpäiväkokemusten kautta”, kertoo Riihola. Sen vuoksi yritys panostaa myös organisaatioiden koulutustarjontaan ja tukee kulttuurin muutoksessa, jotta oikeat digityökalut tulevat varmasti käyttöön.

”Olemme fokusoituneet Microsoftin teknologioihin ja tuotteisiin, tämä tuo tekemiselle selkeän suunnan ja varmistaa kilpailukyvyn valitulla alueella”, toteaa Riihola.

Sininen Meteoriitti saikin Microsoftilta merkittävän tunnustuksen, kun yritys valittiin Suomen Microsoftin vuoden kumppaniksi vuonna 2016.

Osaajapula kasvun hidasteena

Sininen Meteoriitti on perustettu vuonna 2001 ja työllistää yhteensä vajaat 100 henkilöä. Jyväskylän ja Helsingin toimipisteiden lisäksi työntekijöitä on Tukholmassa, Oslossa, Belgiassa ja Montréalissa.

Sininen Meteoriitti on vakaalla kasvu-uralla, mutta kasvun hidasteena on osaajapula. ”Jyväskylässä on kova kilpailu osaajista. Tarpeen ylittäessä tarjonnan, rekrytointi on varsin työlästä ja toiminta ei myöskään edistä paikallista elinkeinoa. On hyvä, että Keski-Suomen kauppakamari etsii ratkaisuja osaltaan tähän ongelmaan. Haluamme osallistua tähän keskusteluun sekä tuoda omat tarpeemme ja ehdotuksemme esiin”, Riihola sanoo.

Sininen Meteoriitti on myös tuore Keski-Suomen kauppakamarin jäsen. Yritys liittyi jäseneksi muun muassa näkyvyyden ja vaikuttamismahdollisuuksien vuoksi.

”Haluamme osaltamme auttaa ja inspiroida muita omalla kasvutarinallamme sekä tuoda oman panoksemme elinkeinoelämälle. Myös kouluttautuminen ja paikallinen verkostoituminen kiinnostavat”, summaa Manninen.