Kasvutahto-mentorointiohjelmasta tukea maailmanvalloitukseen

Aiwo Digital Oy:n toimitusjohtaja Atso Vesterinen.

Keski-Suomen kauppakamarin Kasvu- ja kansainvälistymisvaliokunta käynnisti syyskuussa 2020 Kasvutahto-mentorointiohjelman, jolla halutaan auttaa kasvuhaluisia yrityksiä kasvamaan ja kansainvälistymään. Ohjelma on osallistujille maksuton, ja sparraajat ovat mukana talkootyöllä. Yksi mukana oleva yritys on Aiwo Digital Oy, joka on saanut mentorointiohjelmasta arvokkaita keskusteluita.

Tänä vuonna Kasvu- ja kansainvälistymisvaliokunnassa aloitettu Kasvuntahto-mentorointiohjelma edistää alueen yritysten kasvua ja kansainvälistymistä. Valiokunnan jäsenet haluavat ohjelman avulla rohkaista kasvuhaluisia yrityksiä tavoitteelliseen kasvuun ja kansainvälistymiseen sekä tukea tavoitteissa onnistumista. Ohjelma kestää yhdeksän kuukautta ja päättyy toukokuussa 2021.

Syyskuussa alkaneessa mentorointiohjelmassa on mukana 10 paria. Yksi osallistujista on Aiwo Digitalin Atso Vesterinen, joka on kokenut mentorointiohjelman jo tähän mennessä antoisaksi.

”Tällaisista keskusteluista on iso hyöty yrittäjälle, etenkin startup-vaiheessa oleville, missä mekin ollaan. Olen saanut kuulla kokemuksia, näkemyksiä ja parhaita käytäntöjä, joita on voinut hyödyntää ja soveltaa omaan tilanteeseen”, Atso Vesterinen kuvailee.

Aiwo Digital on seuraavan sukupolven tekoälypalvelu, joka vie asiakaskokemuksen seuraavalle tasolle. Palvelun avulla kaikki asiakaskohtaamiset, -kommunikaatio ja -data muutetaan tekoälyn avulla rahalla mitattavaksi hyödyksi. Tekoäly mahdollistaa sen, ettei asiakkaan tarvitse tehdä omille asiakkailleen asiakaskyselyä tai -tutkimusta.

Palvelu ei ole sidottu toimialaan tai alueeseen, vaan palvelua hyödyntävät yksityissektorilta teleoperaattorit ja vakuutusyhtiöt aina julkistoimijoista viranomaisiin asti. Esimerkiksi ministeriöt käyttävät palvelua koronavirustilanteessa vaikkapa viranomaispäätösten vaikutustenarviointiin.

”Tuotamme viranomaisille tietoa, miten ihmiset ymmärtävät tai kokevat päätökset; tarvitaanko esimerkiksi lisää tiedotusta ja mistä asioista”, Vesterinen kuvailee.

Mentorina kokenut kansainvälistymisen konkari

Vesterisen mentorina toimii Timo Kaisla, jolla on pitkä kokemus kansainvälistymisestä. Kaisla on esimerkiksi asunut ja tehnyt töitä ulkomailla lähes kymmenen vuotta. Hän on myös johtanut kansainvälistä liiketoimintaa suomalaisessa pörssiyhtiössä niin, että hänellä on ollut globaali vastuu sekä asiakkuuksista että palvelutarjoomasta Aasiassa, Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Digitaalisten asioiden parissa Kaisla on toiminut lähes koko työuransa. Kaislalla on siis laaja kokemus niin ICT-puolelta kuin kansainvälistymisestä.

”Kansainvälisessä ympäristössä työskentely on opettanut minulle, millaista on hankkia asiakkuuksia eri kulttuureissa, millaista on perustaa liiketoimintoja eri puolille maailmaa ja millaista on johtaa erilaisissa kulttuureissa”, Kaisla kuvailee.

Toinen asia, mistä Kaislalla on pitkä kokemus, on liikkeenjohdon asiat. Monipuolisissa töissään Kaisla on nähnyt monia erilaisia tilanteita. Kaisla on toiminut yrittäjänä ja myynyt oman yhtiönsä, kuten Vesterinenkin, ja pystyy sitenkin asettumaan Vesterisen asemaan.

”Timo on esittänyt hyviä kysymyksiä, jotka ovat pistäneet miettimään ja tarkastelemaan asioita vielä laajemmin ja eri näkökulmista”, Vesterinen kertoo.

Vaikka Kaisla on toiminut mentorina, on hän myös itse saanut ohjelmasta paljon.

”Alussa Atsonkin firmaa seuratessa ei ollut tiedossa, mihin kaikkeen tekoälyä voidaan hyödyntää. Tekoäly soveltuu loistavasti valtavan asiakaspalveludatan käsittelemiseen”, Kaisla kertoo ja jatkaa:

”Keskustelu on ollut erittäin mukavaa. Molemmille osapuolille on niistä varmasti jotain jäänyt. Upeaa on se, että on päässyt mentoroimaan ihmistä, jolla on tausta useammasta startupista ja exitistä. Analyyttisissa keskusteluissa on päässyt itsekin saamapuolelle”, Kaisla kuvailee.

Mojovilla kasvutavoitteilla maailmanvalloitukseen jo ensi vuonna

Aiwo Digitalilla kasvutavoitteet ovat kovat. Tavoitteena on nelinkertaistaa liikevaihto seuraavalla tilikaudella, ja pääosa kasvun tavoitteessa on kansainvälisillä markkinoilla.

”Tällä hetkellä murto-osa liikevaihdosta tulee Suomen rajojen ulkopuolelta, mikä halutaan kääntää siten, että liikevaihdosta merkittävä osa, jopa 2/3-osa tulisi kansainvälisiltä markkinoilta jo ensi tilikauden lopulla”, Vesterinen kertoo.

Atso kiittelee, että tällaista sparrausta yrityksille on saatavilla. Se on yrityksille erittäin arvokasta.

”On tärkeää saada ulkopuolista näkemystä ja kokemusta mutta myös päästä kertomaan omista ajatuksistaan muille. Siten asiat saadaan edistymään. Kun asiat jalostuvat, on helpompi tehdä päätöksiä. Iso kiitos, kun pääsimme mukaan. Koen osallistumisen erittäin arvokkaaksi”, Vesterinen kiittelee.

”Erityiskiitos kuuluu sparraajille, jotka ovat talkootyöllä mukana. Arvostan heidän työtään suuresti. Suosittelen ohjelmaa ehdottomasti muillekin.”

”Se on kuitenkin kansainvälistymisessäkin hyvä muistaa, ettei kukaan tule tarjoamaan valmista hopealautasta, että näin kun teet, kaikki menee maaliin, vaan töitä sen eteen on tehtävä”, Vesterinen toteaa.