Opas yrityksille ja organisaatioille kyberturvallisempaan arkeen

Kyberturvallisuus eli digitaalisen maailman turvallisuus ei ole vain asiantuntijoiden asia. Sinä ja minä – me kaikki voimme turvata digiarkeamme jo pienillä teoilla sekä tietoisemmalla tekemisellä. JAMK:n CYBERDI-hankkeen napakka opas sisältää hyödyllistä perustietämystä digihuijauksista. Oppaan avulla opit tunnusmerkkejä ja keinoja, joilla voit torpata jo alkuunsa monen huijarin aikomukset.

Kannattaa muistaa, että huolellisestikin turvatut ja suojatut systeemit ovat aina herkkiä ihmisen tekemille ratkaisuille ja toiminnalle. Siksi myös digimaailmassa kannattaa keskittyä tekemään yhtä asiaa kerrallaan ja antaa pieni ajatus seuraavalle toimenpiteelleen, jonka aikoo tehdä.

Kaikesta varovaisuudesta huolimatta huijarit onnistuvat!

Vahingon tapahtuessa ei pidä hävetä tai nolostella, vaan tehdä ilmoitus viranomaiselle ja varoittaa liikkeellä olevista huijareista myös kanssaihmisiä. Vaikenemalla tarjoamme kyberrikollisille vapaan temmellyskentän ja monta uutta mahdollista uhria huijattavaksi.

Kyberturvallisia lukuhetkiä ja kerro opeistasi myös kavereillesi!

Opas on osa CYBERDI-hanketta, jonka tarkoituksena on kybertietouden ja -osaamisen kasvattaminen. Hankkeessa JAMK:n kanssa yhteistyössä ovat Keski-Suomen kauppakamari, Helsingin seudun kauppakamari, Elinkeinoelämän keskusliitto EK, Suomen Yrittäjät, poliisiorganisaatioita, KRP:n Kyberrikostorjuntakeskus ja Poliisihallitus.