Vuoden digitalisaatioteko -palkinto Howspace Oy:lle

Kuvassa vasemmalla Howspace Oy:n toimitusjohtaja Ilkka Mäkitalo ja Digitalisaatio ja uusi liiketoiminta -valiokunnan puheenjohtaja Anssi Kuoppala.

Keski-Suomen kauppakamarin Digitalisaatio ja uusi liiketoiminta -valiokunta myöntää vuosittain Vuoden digitalisaatioteko -palkinnon keskisuomalaiselle yritykselle, joka on menestynyt digitalisaation saralla. Vuoden 2021 palkinto myönnettiin Howspace Oy:lle, joka on menestyksekkäästi tarjonnut ratkaisuja yrityksille ja organisaatioille jatkaa liiketoimintaansa ja parantaa asiakaskokemustaan myös koronan aikana.

Howspace on AI-pohjainen, digitaalinen yhteistyöalusta, jossa painopiste on muuttunut hybridityöhön ja future of work -maailmaan aiemman digitaalisen fasilitoinnin lisäksi. Kun ennen Howspacea käytettiin pääosin uuden luomiseen ja muutostyössä, on se tullut osaksi yritysten ja organisaatioiden arkea. Sen vahvistuvana suuntana on myös asiantuntijapalveluiden digitalisaatio: ryhmät, jotka ennen toimivat kasvokkain, ovat Howspacen kautta päässeet tuotteistamaan omaa työtään ja pystyneet monistamaan palveluitaan ilman, että koodataan riviäkään. Esimerkiksi Kasvu Open on onnistunut parantamaan asiakastyytyväisyyttä Howspacen avulla pandemian aikana.

Viime vuonna Howspacen henkilöstömäärä kaksinkertaistui noin 40 henkilöstä 80 henkilöön ja liikevaihto lähes kaksinkertaistui ollen nyt 6,2 miljoonaa euroa. Sen lisäksi yritys sai 12 miljoonan euron kansainvälisen sijoituksen. Yritys on mallikkaasti kansainvälistynyt: vuonna 2020 toiminta laajeni Pohjois-Amerikkaan. Viime vuoden lopussa Pohjois-Amerikan henkilöstömäärä on kasvanut yhdestä pariin kymmeneen.

”Palkinnolla haluttiin muistaa yritystä, joka on hienosti kasvanut ja vienyt keskisuomalaista osaamista maailmalle. Howspace hyvänä esimerkkinä osoittaa, että globaalissa markkinassa voi toimia menestyksekkäästi ja yhtä hyvin tai jopa paremmin maakunnasta kuin esimerkiksi eteläisestä Suomesta käsin”, sanoo Digitalisaatio ja uusi liiketoiminta -valiokunnan puheenjohtaja Anssi Kuoppala.

Yritys on laajentanut asiakaskuntaansa suuriin organisaatioihin, ja asiakkuuksissa on päästy isoihin puitesopimuksiin. Esimerkiksi Pohjois-Amerikassa asiakkaina ovat YK ja Suomessa valtioneuvoston kanslian kautta ministeriöt. Howspacella on globaali partneriverkosto, jolla viime vuoden lopussa oli 180 partneria noin 40 maassa.

”Paikallisella huomionosoituksella on aina erityinen merkitys. Olemme onnekkaita, että olemme päässeet toimimaan ja palvelemaan asiakkaita myös paikallisesti. Se, että toimimme Jyväskylässä ja Keski-Suomessa, on tietoinen valinta: jokainen yrittäjä, joka täällä toimii, on ollut rakentamassa tätä seutua. Kasvamme tällä hetkellä globaalisti, ja on ollut hienoa huomata, miten paljon asioita voi hoitaa Jyväskylästä käsin. Maakunnan menestys on meille tärkeä asia ja sitä pyritään viemään maailmalle yhdessä rintamassa”, sanoo Howspace Oy:n toimitusjohtaja Ilkka Mäkitalo.