Maailman kuohut yltävät Keski-Suomeen

Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen.

Korona, brexit ja Yhdysvaltojen presidentinvaalit ovat ravistelleet vuotta 2020 ja kansainvälisiä markkinoita. Tuoreimman Euroopan laajuisen Eurochambersin kyselyn mukaan myös tuleva vuosi alkaa epävarmuuden peitossa.

Kyselyyn vastanneiden eurooppalaisten yritysten mielestä näkymät ovat heikentyneet sekä Suomessa että koko Euroopassa.

Maailmantaloutta heiluttaneet tapahtumat ovat selkeästi heijastuneet tänä vuonna myös keskisuomalaisyrityksiin. Keski-Suomen kauppakamarin myöntämissä ulkomaankaupan asiakirjamäärissä on laskua vuoteen 2019 verrattuna noin 23 prosenttia.

Epävarmuutta osaltaan ovat lietsoneet Yhdysvaltain presidentinvaalit. Vaikka Dodald Trumpin kautta ovat leimanneet kauppapoliittiset kiistat, kuten terästullit, on siitä huolimatta Suomen vienti Yhdysvaltoihin kasvanut edellisen neljän vuoden aikana jopa 4–6 prosenttia vuosittain. Tavaravienti Yhdysvaltoihin kasvoi peräti yli 11 prosenttia eli nopeammin kuin vienti EU-maihin. Myös investoinnit ovat kasvaneet 15 prosenttia parin vuoden aikana.

Suomen onkin tärkeää hoitaa kauppasuhteet hyvin Yhdysvaltojen kanssa ja toimia myös siltojenrakentajana EU:ssa. Se mitä yritykset nyt peräävät, on ennakoitavuus politiikkaan. Joe Bidenin arvioidaan rauhoittavan markkinoita ja kauppapoliittisia jännitteitä Euroopan kanssa.

Käynnissä olevat brexit-neuvottelut ovat huojuttaneet vientimarkkinoita. Britannia on edelleen Suomelle tärkeä, sillä se on Suomen viennissä seitsemänneksi suurin ja tuonnissa kymmenenneksi suurin kauppakumppani. Brittimatkailijat ovat jopa suurin Lapin matkailijaryhmä.

Kylmä eli sopimukseton brexit olisi kova ja turha isku koronapandemian runnomille talouksille. On yritysten etujen mu-kaista, että kaupankäynti Britannian kanssa on sujuvaa myös tulevaisuudessa. Brexit-kysymyksissä yrityksiä auttavat kauppakamarit tai Tullin brexit-puhelin.

Tuoreimpana uutisissa ollut viidentoista Aasian maan hyväksymä RCEP-vapaakauppasopimus mahdollistaa tuotteiden viennin toisiin jäsenmaihin ilman eri säädöksiä. Se luo mahdollisuuksia myös keskisuomalaisille yrityksille esimerkiksi tuotannossa. Sopimuksen myötä Kaakkois-Aasiassa valmistetut tuotteet voidaan viedä kustannustehokkaasti muiden Aasian maiden markkinoille.

Kauppakamarit jatkavat työtään yritysten kansainvälistymisen hyväksi. Vaikka kuluneen vuoden tapahtumat ovat aiheuttaneet harmaita hiuksia vientimarkkinoilla ja näkymät ovat edelleen sumuisia, haluamme rohkaista yrityksiä kansainvälistymiseen. Keskisuomalaiselle huippuosaamiselle on kysyntää myös ulkomailla.

Kauppakamarin jäsenet pääsevät mukaan maailmanlaajuiseen kauppakamariverkostoon. Lisäksi kauppakamarit myöntävät ulkomaankaupan asiakirjoja, jotka perustuvat sopimukseen Maailman tullijärjestö WCO:n ja kunkin maan tullin kanssa. Esimerkiksi Venäjän ja Kiinan viennissä kauppakamarien myöntämät alkuperätodistukset ovat välttämättömiä.

Toinen konkreettinen esimerkki kansainvälistymisen edistämisestä on tiedon jakaminen, matalan kynnyksen tapahtumat sekä käynnissä oleva Kasvutahto-mentorointiohjelma. Siinä kasvuhaluinen johtaja on saanut itselleen kansainvälistymisen konkarin yhdeksäksi kuukaudeksi mentorikseen. Jäämme innolla odottamaan tuloksia.

Ari Hiltunen,

Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja

Kirjoitus on julkaistu Keskisuomalaisessa 23.11.2020.