Positiivista otetta ja kotiin päin vetoa

Keuruun seutu on erityisesti nyt rakennemuutoksessa.  Luonnonvarojen ja pääomien niukkuuden vuoksi meidän on panostettava innovaatiohin kaikilla aloilla ja valita niistä parhaat. Yhdessä tekemällä ja keskittymällä alueen hyvinvointiin positiivisella otteella voimme menestyä jatkossakin. Muutos on mahdollisuus ja siinä on onnistuttu Keuruulla ennenkin. Yksi hyvä esimerkki 90-luvun alusta on laserteknologia ja sen ympärillä aloitettu koulutus ja toiminta. Silloin Keuruulla oivallettiin ensimmäisenä paikkakuntana, että laser on tulevaisuutta. Kaupunki uskalsi ottaa isoja riskejä ja sai arvostelua niskaansa. Haasteellisen alun jälkeen alkoi kuitenkin sataa laariin. Uusi teknologia houkutteli yrittäjiä paikkakunnalle kuten Hannu Teiskosen.  Keuruulle syntyi laseryritysten rypäs. Nyt tarvitsemme samanlaista näkemystä ja rohkeita avauksia, joilla voimme luoda uusia työpaikkoja tänne Keurusseudulle.

Kaupan ja palveluiden aloilla on Keuruulla tehty merkittäviä investointeja ja lisää on luvassa. Kun joulukauppa on nyt vilkkaimmillaan, täytyy meidän keuruulaisten muistaa vetää reilusti kotiinpäin keskittämällä ostoksemme omalle paikkakunnalle.  Tämä on ainoa tapa turvata palveluiden kehittyminen ja Keuruun pysyminen kaupan keskuksena tulevaisuudessakin.

Yrittäjyys ja yrittäjähenkisyys vievät aluettamme eteenpäin. Muistan 1990 luvulta erään tapauksen, jossa poika ilmoitti isälleen jatkavansa perheen yritystä. Silloin isä sanoi: ” Poikani, olet tehnyt hyvän ja hienon päätöksen, sillä kun firmalla menee hyvin – tämä on kivaa, ja kun firmalla menee huonosti, niin sitten on tosi jännää!”  Vilkasta joulunalusaikaa!

Uljas Valkeinen
toimitusjohtaja