Puolan suurlähettiläs vierailulla Jyväskylässä – Puolan mahdollisuuksia suomalaisyrityksille

Puolan Suurlähettiläs Mr. Piotr Rychlik vieraili Jyväskylässä ja vierailullaan tapasi samalla keskisuomalaisia yrityksiä. Kahvitilaisuudessamme ”Get to know Poland – A coffee table meeting with Polish Ambassador Mr Piotr Rychlik” tutustuimme Puolaan ja sen erityispiirteisiin sekä kuulimme Puolan tarjoamista mahdollisuuksista.

Tilaisuuden juonsi Business Jyväskylän Tiina Järvelin. Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen toivotti vieraat tervetulleeksi tilaisuuteen.

”Viimeiset puolitoista vuotta ovat olleet haastavia, emmekä ole päässeet tapamaan kasvotusten. Bisnessuhteiden rakentaminen ulkomaille on ollut vaikeaa, ellei jopa mahdotonta. Nyt on onneksi toivoa ja valoa tunnelin päässä. Tapaamisia, seminaareja ja muita voidaan taas järjestää. Back to business”, Ari Hiltunen kiteyttää.

Mr. Piotr Rychlik muistuttaa esittelyvuorollaan, että suurlähettiläät ovat täällä yrityksiä varten. Heidän puoleensa voi kääntyä eri kysymyksissä. Tarkoituksena on kertoa vinkkejä, avata ovia ja auttaa siinä, kuinka yhteistyötä ja bisnestä voi tehdä Puolaan.

Puolan Suurlähettiläs Mr. Piotr Rychlik.

Puolan erityispiirteitä

Puolan asukasluku on 38,23 miljoonaa, ja sen pinta-ala on 312 696 neliökilometriä. Puolan markkina kasvaa hurjaa vauhtia: vienti on kasvanut 97 prosenttia vuodesta 2010 ollen 237 miljardia euroa ja tuonti 68 prosenttia vuodesta 2010 ollen 225 miljardia euroa.

Työttömyysprosentti on 5,8. Keskipalkka taas on 1300 euroa. Korona on tietysti vaikuttanut myös Puolan talouteen. Puolan valtio on tukenut puolalaisia yrityksiä korona-aikana.

T&K-rahoitus kasvoi 6,8 miljardia euroa vuonna 2019, mikä on 67,7 prosenttia vuodesta 2015. Puolalaisia yrityksiä innovaatiosektorilta ovat esimerkiksi Bit Studios, Techland, Asseco, Comarch, Solaris, Brand24, CD Projekt, Cinkciarz.pl ja ML System.

Lääketieteellisten laitteiden valmistaminen on Puolassa kasvava ala. Alan yrityksiä on Puolassa jopa 300. Niissä yli puolessa on yli 49 työntekijää. Alan yritysten liikevaihdosta noin 60 prosenttia tulee viennistä.

Puolasta suurin osa on puuta, jopa 80 prosenttia. Sellaisilla yrityksillä, jotka käyttävät puuta, voisi olla mahdollisuuksia Puolassa, sillä materiaalia on hyvin saatavilla.

Mahdollisuuksia infra-alalla

Puola kehittyy ja kehittää energiatoimialan muutos edellä. Ensimmäinen ydinvoimala valmistuu vuonna 2033. Tuulivoimaa lisätään. Lisäksi Puola kehittää muun muassa moottoritieverkkoa.

Puolan meriliikenne on kasvava ja laajentuva ala. Rahdin määrä niin Gdanskista kuin Gdyniasta on kasvanut kussakin lähes 30 prosenttia. Tarkoituksena on kehittää laivayhteyksiä myös Suomeen, Gdyniasta Hankoon.

STH on Varsovan ja Łódźin välillä suunnitteilla oleva liikennekeskus, joka yhdistää lento-, rautatie- ja maantiekuljetukset. Hanke sisältää lentoaseman rakentamisen palvelemaan 45 miljoonaa matkustajaa vuodessa sekä rautatiejärjestelmän kehittämisen, joka tarjoaa rautatieliikenteen Varsovan ja Puolan suurimpien kaupunkien välillä alle 2,5 tunnissa.

Verotus Puolassa

Ulkomaiset verohyvitykset

Kotimaisia ​​yrityksiä verotetaan maailmanlaajuisista tuloistaan, ellei Puolan ja asianomaisen maan välillä ole sovittu, että ulkomaiset tulot on vapautettu verosta Puolassa. Kaikissa muissa tapauksissa (erityisesti silloin, kun tulot eivät kuulu minkään sopimuksen piiriin), Puola käyttää tavanomaista luottomenetelmää kaksinkertaisen verotuksen välttämiseksi.

Puolan investointialue (Polish Investment Zone)

Puolan investointialue mahdollistaa tuen käytön verovapautuksen muodossa 50 prosenttiin asti (mikro- ja pienyritykset enintään 70 prosenttia ja 60 prosenttia) Puolan investointihankkeisiin. Investointitukipäätöksen voimassaoloaika voi olla 10, 12 tai 15 vuotta.

Tutkimuksen ja kehityksen verohelpotukset (T&K)

Yrittäjillä on mahdollisuus vähentää verot T&K -toiminnasta aiheutuneista kuluista. Vähennyksen arvo vaihtelee yrityksen koon ja tukikelpoisten kustannusten tyypin mukaan.

Innovation Box

Innovation Box -järjestelmä alentaa teollis- ja tekijänoikeuksista saataviin tuloihin sovellettavan verokannan 5 prosenttiin.

Tilaisuuden järjestivät Jyväskylän kaupunki, Business Jyväskylä ja Keski-Suomen kauppakamarin KV-verkostot toimiviksi -hanke. Kiitos yhteistyöstä Puolan Suomen suurlähetystölle ja kunniakonsuli Hannu Tolvaselle.

Kv-verkostot toimiviksi -hanketta rahoittaa Keski-Suomen liitto. Rahoitus on TEM:n AKKE-rahoitus (Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen määräraha)

Lisätietoja

Puolan suurlähetystö Helsingissä, Polish Embassy in Helsinki, puh.. +358 9 618 28 120, helsinki.amb.info[at]msz.gov.pl

Hannu Tolvanen, Puolan kunniakonsuli Jyväskylässä, puh. +358 400 642 569, hannu.tolvanen[at]valdicre.com