Hartiavoimin töitä aamusta iltaan – rakennusalan ja kiinteistönhoidon ammattilainen tietää, että yrittäjänä ahkeruus palkitaan

Kun yritys on päässyt yli 60 vuoden ikään, on se ehtinyt hioutua alansa vankaksi osaajaksi ja todelliseksi konkariksi. Tikkakoskella ja Uuraisilla sijaitseva Maanrakennusliike Valter Lehtonen on hoitanut maanrakentamis-, rakentamis- ja kiinteistönhoitotöitä jo vuodesta 1957 lähtien, joten perheyrityksessä takuulla tiedetään, miten hommat hoidetaan kunnialla. Vuosien varrella karttunutta kokemusta eivät korvaa edes uusimmat tekniset työvälineet.

Eila Lehtonen ja Tuomo Lehtonen jakavat yrityksen hallintoon liittyviä velvoitteita ja ovat yhdessä hyvä tiimi.

Kun 30-vuotias Valter Lehtonen hankki ensimmäisen telakuormaajan 1950-luvun lopulla, hän oli tuttu näky peltojen, urheilukenttien ja asutustilusten raivaajana. Harva kuitenkaan arvasi, että yritystoiminta kantaisi vielä vuosikymmenten päästäkin.

Usein perheyrittäjyys kulkee verissä, ja niinpä vuonna 1977 yrityksen palkkalistoille päätyi Valterin poika Tuomo.

”Yrityksen jatkaminen isäni jalanjäljissä oli luonnollinen jatkumo, joten toteutimme sukupolvenvaihdoksen vuonna 1992. Jo tätä ennen olin nähnyt, millaista yrittäjän arki on. Olin kasvanut yrityksen mukana nuoresta miehestä lähtien”, Maanrakennusliike Valter Lehtosen nykyinen toimitusjohtaja Tuomo Lehtonen kertoo.

Nykymuotoonsa yrityksen toiminta on muovautunut siten, että rakentamispalvelut on sen suurin liiketoiminnan osa-alue, kiinteistönhoito toiseksi suurin ja maanrakennus kolmanneksi suurin. Kaikki palvelut täydentävät toisiaan. Tarvittaessa Maanrakennusliike Valter Lehtonen nojaa luotettaviin yhteistyökumppaneihinsa, jotka ovat tarttuneet mukaan vuosikymmenten varrelta.

”Palvelutuotantomme lähtee aina tilaajan tarpeista. Kysymykseen, voitteko hoitaa projektin, pyrimme aina vastaamaan kyllä. Pitkäaikaisia asiakkaitamme ovat muun muassa ISS Palvelut, Lassila & Tikanoja ja Lidl. Kiinnostaviin kohteisiin lähdemme aina mieluusti mukaan”, Lehtonen toteaa.

Maanrakennusliike Valter Lehtosella työt alkavat usein jo aamuyöllä.

Vaikka yrittäjän työ ei tunnetusti ole joka päivä pelkkää päivänpaistetta, työ on tuonut leivän pöytään vuodesta toiseen. Lehtosen mukaan töitä on ollut useimmiten jopa enemmän kuin niitä on voitu ottaa työn alle.

”Yrittäjänä pitää olla ahkera, ja siksi ylitöitäkin tulee usein tehtyä. Haluamme hoitaa kaikki asiat sovitusti ja ajallaan. Toimistolle ja työmaalle on kuitenkin aina mukava mennä. Positiivinen ilmapiiri merkitsee paljon noin parinkymmenen hengen työyhteisössämme”, Lehtonen vahvistaa.

Maanrakennusliike Valter Lehtosen tulevaisuus näyttää valoisalta, vaikka avoimiakin kysymyksiä riittää. Yrittäjyys on opettanut, että asiat kuitenkin ratkeavat ennen pitkää. Vaikka Lehtosen omasta seuraavasta sukupolvesta ei välttämättä löydy yritykselle jatkajaa, on muutama ostajaehdokaskin ilmaissut kiinnostuksensa yritystä kohtaan.

”Työ- ja asiakasrintamalla on pientä aaltoliikettä aina, mutta uskon, että pärjäämme kilpailussa jatkossakin, kuten olemme tehneet tähänkin saakka. Puolisoni Eilan kanssa jaamme yrityksen hallintoon liittyviä velvoitteita, ja hänen kanssaan olemme hyvä tiimi”, Lehtonen vakuuttaa.