Ihmisten kohtaamiselle ja verkostoitumiselle on kysyntää – Suomen ensimmäinen Digiturvallisuus-messutapahtuma järjestetään 30.3.2023 Jyväskylässä

Digiturvallisuus on aihe, joka on ollut hyvin pinnalla viime vuosina. Ihmisten etätyöskentely ja yritysten kiinnostus vahvan tietoturvan rakentamiseen kyberhyökkäyksiä vastaan ovat kasvattaneet tarvetta tiedonjakamiselle. Ensimmäistä kertaa järjestettävät Digiturvallisuusmessut kokoaa yhteen digi- ja kyberalan yritykset, asiantuntijat, opiskelijat ja oppilaitokset 30.3.2023 messu- ja tapahtumakeskus Paviljonkiin Jyväskylässä – Suomen kyberturvallisuuskeskittymässä.

”Viimeistään nyt jokaisessa organisaatiossa sekä työntekijöiden ja yksityishenkilöiden keskuudessa on havahduttu siihen, että digiturvallisuus kyberturvallisuutta laajemmin koskettaa aivan jokaista”, sanoo Jyväskylän messujen myyntipäällikkö Matti Kuosmanen.

Sysäyksen tapahtuman järjestämiselle antoivat alueelta kummunneet tarpeet niin oppilaitoksista, alan osaajilta kuin yrityksiltä. Oikea päätös messutapahtuman järjestämisestä sai lisää vahvistusta, kun tiede- ja kulttuuriministeri Petri Honkonen myönsi joulukuussa Jyväskylälle mandaatin toimia Suomen kyberturvallisuuskoulutuksen vetäjänä. Sen toteuttamiseen Honkonen myönsi Jyväskylän ammattikorkeakoululle ja Jyväskylän yliopistolle miljoonien rahoituksen.

Vastaanotto uudelle messutapahtumalle on ollut myönteinen. Esimerkiksi näytteilleasettajapaikoille on ollut hyvin kysyntää, mutta vielä on paikkoja jäljellä. Mielenkiintoista ohjelmaa on luvassa koko päiväksi aina asiantuntijapuheenvuoroista opiskelijoiden kohtaamiseen. Messuilla jaetaan tietoa ja parhaita käytänteitä yrityksen tietoturvan hallintaan ja kehittämiseen. Tapahtumassa keskustellaan muun muassa pk-yritysten tietoturvatason selvittämisestä sekä siitä, miten tietoturva integroidaan teollisuuden hankkeissa osaksi kokonaisuutta aikaansaamaan kustannussäästöjä.

”Tapahtumassa saa ylipäänsä paljon tietoa, mitä alalla tapahtuu, mitä viranomaiset tekevät ja millaisia käytännön ratkaisuja on olemassa”, Kuosmanen tiivistää.

Yhtenä mielenkiintoisena ohjelmanumerona Kuosmanen nostaa paneelikeskustelun, jossa keskustellaan elintarvikealan kyberharjoituksen onnistumisesta ja kokemuksista JYVSECTEC:ssä JAMK:ssa.

”Viime aikoina on puhuttu paljon liiketoiminnan resilienssistä: miten yritys kestää, jos tulee ei-niin-miellyttävä tilanne verkossa. Myös tähän vastataan tapahtumassa”, Kuosmanen lisää.
Tapahtuma on osallistujille maksuton – rekisteröitymällä pääsee sisään tapahtumaan. Näin voi osallistua hyvin matalalla kynnyksellä. Tavoitteena on, että ihmiset pääsevät vihdoin tapaamaan toisia asiantuntijoita kasvotusten.

”Verkkotapahtumia on ollut hyvinkin paljon, mutta live-tapahtuma mahdollistaa asiantuntijoiden ja ammattilaisten aidon kohtaamisen. Sisältö ja ohjelma tukevat keskustelun syntymistä osastoilla ja kahvipöydissä”, sanoo Jyväskylän Messujen messuliiketoiminnasta vastaava myyntijohtaja Kimmo Kemppainen.

Tapahtumassa yritykset ja opiskelijat kohtaavat, kun yritykset ja oppilaitokset kertovat tarjoamistaan uramahdollisuuksista uratorilla. Lisäksi nähtävillä on tietoa avoimista työ- ja harjoittelupaikoista sekä opinnäytetyömahdollisuuksista.

”Jos esimerkiksi uranvaihto kyberturva-alalle kiinnostaa, täältä löytää hyvin tietoa siitä, miten alalle pääsee”, Kuosmanen täsmentää.

Yritysten ja organisaatioiden edustajia varten paikalla on messututoreita, jotka pystyvät vastaamaan kysymyksiin ja ohjaamaan sopivien näytteilleasettajien juttusille.

Viime vuosi oli messujen ennätysvuosi koronan jälkeen

Messualalta tulee positiivista signaalia koronan jälkeen: ennätykset paukkuivat Jyväskylän Messuilla viime syksynä.

”Eri alat ovat eri tilanteessa, mutta yleinen fiilis on se, että töitä on tarpeeksi ja tulevaisuuteen panostetaan. Tulevaisuus näyttää valoisalta, eikä koronaa enää mietitä. Uudet tapahtumat elävöittävät tapahtuma-alaa ja avaavat uusia verkostoitumismahdollisuuksia eri toimialoille”, sanoo Kemppainen.

Esimerkiksi Kirjamessut keräsivät viidenneksen enemmän kävijöitä kuin ennen koronaa.
Messujen aluetaloudelliset vaikutukset ovat merkittävät – messujen vaikutukset seudulle ovat kymmeniä miljoonia euroja joka vuosi. Vilkkaana tapahtumavuonna 2019 Jyväskylän Messujen ja Paviljongissa järjestettyjen tapahtumien alueellinen tulovaikutus oli 47 miljoonaa euroa.