”Jo puolet kansainvälisille markkinoille pyrkivistä asiakkaistamme ovat mikro- ja pienyrityksiä”

Export Makerin kehitysjohtaja Jonne Pöyhtäri ja toimitusjohtaja Suvi Metsola. Kuva: Petri Sagulin

Jatkossa jäsenemme East Consulting Oy on Export Maker Oy. Taustalla on kaksi syytä. Viisi vuotta sitten toimintansa Venäjän-kaupan kumppanina aloittanut yritys toimii nykyisin sekä kasvaneen kysynnän että Venäjän-kaupan taantumisen vuoksi lähes parissa kymmenessä maassa. Lisäksi yrityksen palvelut ovat suureksi osaksi kaikkea muuta kuin konsultointia, johon aiempi yritysnimi viittasi.

Nimenmuutoksen lisäksi Export Makerissa aloitti huhtikuussa uusi toimitusjohtaja, yhtiössä osakkaana ja projektijohtajana vuodesta 2014 lähtien ollut Suvi Metsola.

– Olemme siirtyneet perinteisestä idän kumppanista kokonaisvaltaiseksi kansainvälisen liiketoiminnan kumppaniyritykseksi. Pöllytämme perinteistä konsulttikenttää siten, että teemme työtä erittäin käytännönläheisesti. Olemme todenneet sen tuloksekkaaksi tavaksi päästä kiinni kansainväliseen kauppaan. Hikoilua matkalaukun kanssa se kyllä vaatii. Emme sano asiakkaalle, että mene tapaamiseen, vaan menemme itse mukaan esimerkiksi tulkkaamaan, viemään tuotenäytteitä ja jopa neuvottelemaan, Metsola kertoo.

Kansainvälistyvien yritysten määrä moninkertaistunut

Viimeisen puolen vuoden aikana Export Maker on auttanut yhteensä viittäkymmentä yritystä kansainvälistymään ja järjestänyt niille yli 150 relevanttia kontaktia, neuvottelun avausta tai tapaamista. Tälläkin hetkellä projekteja on meneillään yli 30. Lukema on yli kymmenkertainen verrattuna East Consultingin muutaman vuoden takaiseen tilanteeseen, jolloin kyettiin auttamaan kolmesta viiteen yritystä kerrallaan. Tuolloin toteutustiimissä oli 5 henkilöä, nyt Export Makerin tiimin vahvuus on jo parikymmentä. Nykyisistä asiakkaista useimmilla ovat neuvottelut vielä kesken, mutta jo nyt noin viidennes on saanut ulkomaan kauppaa. Määrän odotetaan kasvavan.

– Toimintamallissamme vastapuoli on niin ”lämmitetty”, että käytännössä jokaisesta tapaamisesta on seurannut tarjouspyyntö tai sopimus- ja yhteistyöneuvottelut esimerkiksi jakelijan kanssa, Metsola sanoo.

Projektit ovat aiempaa kevyempiä

– Jo puolet kansainvälisille markkinoille pyrkivistä asiakkaistamme ovat mikro- tai pienyrityksiä. Startup-genre näkyy toimeksiannoissa. Projektit ovat selvästi kevyempiä ja kustannustehokkaampia – joka ikinen kysymys on mietitty tarkkaan, että se tuottaa tulosta. Avaamme sellaisia verkostoja, että mikroyrityskin pääsee aiempaa helpommin tekemään kansainvälistä kauppaa. Ilman kaltaistamme toimijaa sellaisiin tapaamisiin ei olisi pääsyä, Metsola kertoo.

Tavoitteena Export Makerilla on olla Suomen halutuin ”kädet savessa” -kansainvälistymiskumppani. Asiakkuudet vaihtelevat pörssinoteeratuista suuryrityksistä pieniin. Yhdelle yritykselle voidaan tehdä samanaikaisesti markkinaselvityksiä sekä etsiä kaupallisia kumppaneita tai sijoittajia monesta eri markkinasta. Markkina-alueita ovat tällä hetkellä: Pohjoismaat, Venäjä, IVY-maat, Euroopan kysytyimmät kv-markkinat, Kiina sekä Lähi-Itä. Lisäksi projektitoteutusta rakennetaan parhaillaan Intiaan ja USA:han.

– Tässä on jo aikamoinen kattaus. Tyypillisesti yksittäiset konsultit ovat keskittyneet vain yhteen maahan ja yhteen segmenttiin, mutta laajempi kansainvälistymisosaaminen on puuttunut. Suurin osa kansainvälistymispalvelujen tarjoajista antaa vain ”ensiavun”. Esimerkiksi Pietarissa työskennellessäni minulle alkoi tulla kutsuja suomalaisten yritysten tueksi varsinaisiin neuvottelupöytiin. Perustimme oman yrityksen, sillä halusimme viedä asiat loppuun asti. Kasvatamme aktiivisesti tiimiämme sekä osaamistamme. Asiakkaiden pyynnöstä panostamme nyt voimakkaasti myös strategiseen konsultointiin ja toimimme esimerkiksi toteuttajakumppanina Growth to Market -tapaisissa ohjelmissa, kertoo toimitusjohtajan tehtävistä kehitysjohtajaksi ja tiiviimmin asiakastyöhön siirtynyt East Consultingin perustaja Jonne Pöyhtäri.

Yritys on asiantuntijayrityksenä mukana myös Kauppakamari Lounge -palvelussamme, jonka tarkoituksena on jakaa kansainvälinen osaaminen kaikkien yritysten käyttöön Keski-Suomessa. Kauppakamari Lounge -verkosto koostuu kansainvälistymisen asiantuntijoista sekä kansainvälisille markkinoille pyrkivistä yrityksistä. Kauppakamari Loungessa järjestetään muun muassa koulutuksia, businesstreffejä ja neuvontaa. Verkostoon voi liittyä kuka vain kansainvälistymisestä kiinnostunut. Kauppakamari Lounge

Export Makerin tiimiä. Kuva: Petri Sagulin

06.06.2018
klo 08:30 - 11:00
Lounge treffit: Building Brands

Verkostoitumistilaisuus Kauppakamari Loungen jäsenille ja Business Jyväskylän mahdollistamana kaikille kansainvälisestä liiketoiminnasta kiinnostuneille, jossa teemana kansainvälinen yrityskuvatyö ja tuotebrändien rakentaminen.