Vahvaa kasvua hakeva Midare on luonut nahkansa uudelleen ict-maailman kiihtyvässä kilpailussa

Sitoutuneet ammattilaiset, positiivinen kasvunnälkä ja uusiutumiskyky ovat olleet avainasemassa, kun jo 33 vuoden ikään ehtinyt Midare on pitänyt pintansa ict-alan kiihtyvässä kilpajuoksussa. Jyväskyläläinen pitkän linjan laitteiden, operaattoripalvelujen ja ict-ratkaisujen palvelutalo uskoo vahvaan kasvuun ja tekee pitkäjänteisesti työtä menestyksensä eteen.
​​​​​​​

Maailma oli kovin erilainen 80-luvulla, kun Midaren tarina sai alkunsa. Vuosikymmenen lähestyessä loppuaan matkapuhelimet alkoivat yleistyä ja teknologia kehittyi vauhdilla. Suotuisa aalto siivitti Midaren nousukiitoon erityisesti Nokia-buumin myötä.

”Matkapuhelinmyynti ja -huolto sekä operaattoripalvelut loivat kivijalan Midaren kasvulle. Näistä ajoista lähtien olemme myyneet yli 50 000 matkapuhelinta”, Midaren toimitusjohtaja Anssi Kuoppala kertoo.

Sittemmin yritys on laajentanut toimintaansa entistä enemmän ict-palveluihin, minkä ansiosta se pystyy nyt palvelemaan yrityksiä digitalisaation haasteissa aiempaa monipuolisemmin. Midare kehittääkin palvelutarjontaansa jatkuvasti asiakkaidensa toiveisiin ja tarpeisiin peilaten, jotta yritysten jokapäiväinen toiminta ja bisneksen teko sujuisivat mahdollisimman mutkattomasti.

”Yritysten rinnalla palvelemme kuluttajia, ja molemmilla asiakasryhmillä on lopulta melko samantyyppiset tarpeet. Olipa asiakkaana kuka tahansa, lunastamme lupauksemme olemalla asiakkaan paras kumppani digitalisaation luomissa pullonkauloissa”, Kuoppala toteaa.

Sopivan tiivis kilpailu ict-alalla ei ole Kuoppalan mukaan uhka vaan pikemminkin mahdollisuus. Vaikka Seppälässä kotipesäänsä pitävä yritys on saanut kuluttajamarkkinoita ajatellen kilpailijoita koko kansan tuntemista ketjuista, kuten Gigantista ja Powerista, luottaa Midare vahvasti palvelun laatuun ja asiantuntemukseen.

”Kilpailu tekee meistä parempia ja vauhdittaa kehittymään jatkuvasti”, Kuoppala kiteyttää.

Uusiutuminen edellyttää Midarelta myös verkkokaupan kehittämistä ja panostamista uudenlaisiin palveluihin, sillä kivijalkamyymälä ei enää tavoita ja palvele parhaalla mahdollisella tavalla kaikkia asiakasryhmiä. Kasvua onkin helpompi hakea ensin verkossa ja laajentaa sitten maantieteellisesti myymäläverkostoa.

Midaren positiivinen vire on jouduttanut yrityksen kasvutavoitteita, ja tänä vuonna yrityksen liikevaihto lähentelee neljää miljoonaa euroa. Seinäjoen tuore sivupiste on siis vasta alkusoittoa, sillä lähitulevaisuudessa yritys pyrkii laajentamaan toimintaansa erityisesti Etelä-Suomeen ja kaksinkertaistamaan henkilöstömääränsä 19:stä jopa 40:een.

Luottamus yrityksen työntekijöihin on vahva, sillä jopa yli puolet Midaren työntekijöistä on viihtynyt talossa yli 20 vuotta. Toisaalta myös tuoretta verta on saatu vahvistamaan itseohjautuvasti toimivan yrityksen arkea. Start again -hengessä yritys onkin onnistunut haastamaan henkilöstönsä entistä kovempiin tavoitteisiin – jokaisen työntekijän ääntä kuunnellen.

”Haluamme olla esimerkki kokeneesta yrityksestä, jolla on rohkeutta luoda nahkansa uudestaan ja ottaa hallittuja riskejä kasvun tiellä. Koska kestäviä valintoja ei tehdä toimitusjohtajan pöydän takana, olemme miettineet koko henkilöstön voimin, miten voisimme olla aina huomenna parempia kuin tänään”, Kuoppala kuvailee.

Midare Oy on yksi Keski-Suomen kauppakamarin sadoista jäsenyrityksistä. Tärkeimpinä kauppakamarin palveluina Midare näkee verkostoitumisen, koulutusmahdollisuudet ja kauppakamarin tarjoaman näkyvyyden jäsenyrityksilleen. Antoisa valiokuntatyö on myös tuonut laajemmin synergiaetuja paikallisen yrityskentän toiminnan edistämiseksi.

Merkki luotettavuudesta – Keski-Suomen kauppakamarilla jo reilut 600 jäsentä

Nostamme jäsenyrityksiämme esiin kanavissamme ja kerromme mielellämme positiivisia yritysuutisia. Onko organisaatiollasi tiedotettavaa tai haluatko näkyvyyttä kanavissamme? Lisää tiedotuslistalle tai ota yhteyttä: nelli.miettinen@kskauppakamari.fi. Tule mukaan vaikuttavaan joukkoomme.