Miltä kuulostaisi sovellus, joka antaa juuri sinulle soveltuvaa tietoa esimerkiksi liikuntaan ja painonhallintaan? Nyt tämä on mahdollista jyväskyläläisellä Evogenom-sovelluksella

Jyväskyläläinen teknologiayritys Evogenom Oy on tuonut markkinoille täysin uudenlaisen hyvinvointisovelluksen, joka kertoo yksilöllistä tietoa geenien vaikutuksista tärkeisiin alueisiin kuten liikuntaan, ruokavalioon, palautumiseen, painonhallintaan ja uneen. Kyseessä on Suomen ensimmäinen geenitietoon perustuva hyvinvointisovellus. Yrityksen tavoitteena on valloittaa ensin Suomen ja sitten kansainväliset markkinat aloittaen Saksasta. Se haluaa olla Euroopan johtava geenitietoon perustuvan hyvinvointiteknologian tuottaja.

”Ihmisiä kiinnostaa koko ajan enemmän tieto, miten geeniperimä voidaan valjastaa hyvinvointia edistäviksi teoiksi. Evogenomin uusi palvelu on Suomen ensimmäinen geenitietoon perustuva hyvinvointisovellus, joka vastaa tähän käytännön tarpeeseen”, kertoo Evogenom Oy:n toimitusjohtaja Hannu Tolvanen.

Evogenomin hyvinvointisovellus antaa yksilöllistä tietoa oman hyvinvoinnin edistämiseksi. Sovellus kertoo geenitietoon pohjautuen esimerkiksi, millainen ruokavalio sopii juuri sinulle, mitkä liikuntalajit ovat sinulle sopivia ja miten palaudut.

”Käytännössä se on käyttöohjekirja sinusta itsestäsi. Se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Millään muulla tavalla vastaavaa yksilöllistä hyvinvointitietoa ei saa”, Tolvanen kuvailee.

Kun hyvinvointitiedon ostaa kerran, se on loppuelämän käytössä ilman kuukausimaksuja. Näytettä ei tarvitse käydä antamassa missään, vaan tilauksen tehtyä näytepaketti toimitetaan ja sylkinäytteen voi antaa helposti kotona. Näyte toimitetaan vain kerran ja erillisiä, edullisia paketteja saa täydentää sovelluksessa juuri silloin kuin haluaa.

Pitkäjänteisestä kehitystyöstä kohti hyvinvointia edistäviä tulevaisuuden innovaatioita

Geneettiseen tietoon pohjautuvan tiedon hyödyntäminen on maailman vauhdikkaimmin kasvavia hyvinvointisektorin alueita. 10.10. lanseerattavalla sovelluksella Evogenom on mukana tässä kasvussa ja samalla se on taidokas työnäyte keskisuomalaisesta teknologiaosaamisesta. Ei ole sattumaa, että Evogenom on syntynyt juuri Keski-Suomessa, sillä taustalla on vahva Jyväskylän yliopisto, ja kaikki osaaminen, kuten kauppakorkeakoulu, ohjelmisto-osaaminen ja geneetikot, löytyvät läheltä.

Evogenomin palvelu perustuu huipputason tieteeseen sekä useiden vuosien kehitystyöhön, eikä markkinoilla ole toista yhtä pitkälle vietyä ja laajaa geenitestauksen ratkaisua.

”Evogenomilla on tehty vuodesta 2016 pitkäjänteistä ja sitkeää hyvinvoinnin genetiikkaan perustuvaa kehitystyötä, jonka seurauksena pystytään tarjoamaan erittäin laajaa yksilön geeniperimään perustuvaa tietoa hyvinvoinnin, urheilun ja terveyden valintojen tueksi. Toiminnassa on alusta asti kiinnitetty erityistä huomiota luotettavuuteen ja asiakkaan yksityisyydensuojaan, joiden suhteen toimintamallit ovat korkeatasoiset”, kuvailee hallituksen puheenjohtaja Olli Porkholm.

Yrityksen kasvutavoitteet ovat kunnianhimoiset. Sen tavoitteena on valloittaa ensin Suomen ja sitten kansainväliset markkinat aloittaen Saksasta. Pidemmän aikavälin tavoitteena yritys haluaa olla Euroopan johtava geenitietoon perustuvan hyvinvointiteknologian tuottaja. Tällä hetkellä yritys työllistää 14 henkilöä.

Kauppakamariverkostosta uusia kumppaneita

Tolvanen näkee kasvupotentiaalia sekä uusia innovaatioita oman sovelluskehityksen lisäksi myös kumppanuuksissa.

”Yksi erittäin mielenkiintoinen tulevaisuuden suunta olisi rikastaa hyvinvointiteknologiaa yksilöllisellä geenitiedolla, jolloin annettavat suositukset olisivat huomattavasti yksilöllisempiä ja käytännöllisempiä. Maailmassa mitataan ihmisten nykytilaan liittyvää hyvinvointia jo nyt valtavan monilla erilaisilla laitteilla, ja niihin pystyttäisiin lisäämään yksilöllistä geneettistä tietoa. Olemme avoimia kumppanuksille laite- ja hyvinvointialan toimijoiden kanssa”, Tolvanen toteaa.

Lisäksi yritys hakee synergiaetua hakemalla kumppaneita kauppakamariverkostosta Slushin yhteisosastolle 17.-18.11.2022. Slushin yhteisosastopaikasta tai verkostoitumisesta kiinnostuneet voivat olla suoraan yhteydessä Hannu Tolvaseen, p. 040 064 2569 hannu.tolvanen@evogenom.com

Evogenom.com