Pintakäsittelyjen osaamisesta ura isältä pojille

Omakotitalon tuore maalipinta erottuu edukseen maisemasta. Asunto on entistä ehompi huoneistoremontin jäljiltä. Kerrostalo kohoaa ylväänä julkisivurappauksen ansiosta. Oli kyseessä sitten uudisrakennus- tai peruskorjauskohde, Maalausliike Pekkarisen ammattilaiset hoitavat rakennusten tasoite- ja maalaustyöt, julkisivutyöt ja huoneistoremontit laidasta laitaan.

Maalausliike Pekkarisen toimintaa pyörittävät veljekset, Sami ja Juha Pekkarinen.

Vaikka vuodet eivät ole veljiä keskenään, veljekset ovat vuosien varrella löytäneet toisensa yhteisestä perheyrityksestä. Kun Sami Pekkarinen vastaa toimitusjohtajana yrityksen hallinnosta ja paperitöistä, kiertää Juha Pekkarinen työnjohtajana kulloinkin työn alla olevissa kohteissa.

”Kiinnostuimme veljeni kanssa isämme perustamasta yrityksestä kesätöiden kautta. Esimerkiksi heti kun sain itse ajokortin, aloitin pakettiautokuskin hommat. Kasvoimme käytännön töiden myötä kiinni yritykseen ja opimme, miten yritys toimii”, Sami Pekkarinen kertoo.

Alun perin Aimo-isä perusti oman toiminimiyrityksen vuonna 1975. Tuolloin toimisto löytyi kotoa ja varasto kotitalon autotallista. Pikkuhiljaa urakoita alkoi tulla enemmän ja enemmän, joten yritykselle tarvittiin lisää tiloja. Ensimmäisenä rakennettiin maalaamohalli, jonne tehtiin uudet varasto- ja toimistotilat.

Virallisesti Juha tuli yritykseen töihin työnjohtopuolelle 80-luvun lopussa ja Sami muutamaa vuotta myöhemmin toimistolle 90-luvun alkupuolella. Samoin 90-luvun alussa yrityksestä tuli osakeyhtiö. Sittemmin Aimo-isän jäätyä eläkkeelle yrityksen johtovastuu siirtyi poikien harteille.

Vuosikymmenten kokemus on tehnyt Maalausliike Pekkarisesta alansa vankan ammattilaisen. Kaikenkokoiset työkohteet aina rintamamiestaloista isoihin kerrostaloihin kuuluvat sen osaamiskenttään. Tuoreimmat kohteet sijaitsevat eri puolilla Jyväskylää.

”Teimme hiljattain muun muassa pintakäsittelytyöt Jyväskylän yliopiston Athenaeum-rakennuksessa, ja olemme parhaillaan mukana Kyllönmäen kampuksen oppilaitosrakennusten peruskorjauksessa. Myös monissa Jyvässeudun uudisasuntokohteissa näkyy ammattilaistemme kädenjälki”, Sami Pekkarinen kuvailee.

Rakennuskausi keskittyy vahvasti kesäajalle, ja silloin myös Maalausliike Pekkarisella riittää vilskettä. Kesällä työntekijöitä onkin lähemmäs 30, kun taas talven hiljaisempana sesonkina noin 10 hengen miehitys riittää. Vuodenaikojen sykleistä huolimatta yritys on saanut vakiinnutettua asemansa Jyväskylän seudulla erilaisten pintakäsittelyjen asiantuntijana.

”Pyrimme olemaan ajan hermolla koko ajan ja kehittymään uusien alalla puhaltavien tuulien mukaan. Samalla kun palvelemme vanhoja asiakkaitamme, yritämme löytää laajempaa asiakaskuntaa jatkossa. Kehitämme myös palvelukokonaisuuksiamme edelleen, sillä asiakkaidemme positiivinen palaute on paras kannustin entistäkin parempaan työnjälkeen”, Sami Pekkarinen vakuuttaa.

Merkki luotettavuudesta – Keski-Suomen kauppakamarilla jo reilut 650 jäsentä

Nostamme jäsenyrityksiämme esiin kanavissamme ja kerromme mielellämme positiivisia yritysuutisia. Onko organisaatiollasi tiedotettavaa tai haluatko näkyvyyttä kanavissamme? Lisää tiedotuslistalle tai ota yhteyttä: nelli.miettinen@kskauppakamari.fi. Tule mukaan vaikuttavaan joukkoomme.