Rotia PRKL Oy tuo rotia markkinointiin
​​​​​​​

Rotia PRKL Oy on yksinkertainen, suoraselkäinen ja -sanainen markkinointiviestintätoimisto, joka keskittyy tekemiseen, kehittämiseen, ihmisiin ja ideaan. Tämän yrityksen ei kuulla puhuttavan ammattikieltä, vaan töitä tehdään jalat maassa ja asiakas ymmärtää mistä puhutaan. Mutta keitä ovat nämä tyypit yrityksen takana ja mistä nimi Rotia tulee?
​​​​​​​

”Soitin noin 3,5 kuukautta siten Rami Lepistölle ja ilmoitin, että nyt olisi aika perustaa yhdessä meidän näköinen markkinointiviestintätoimisto. Rami mietti hetken ja siitä se sitten lähti, kertoo yrityksen idean saanut Teppo Haapasalo.

”Tämän kokoisia ja puhtaasti PK-yrityssektorille tähtääviä toimistoja ei Keski-Suomen alueella juurikaan ole. Yksin puurtajia löytyy, mutta muiden markkinointitoimistojen koko on kasvanut niin isoiksi, että he painivat isommassa sarjassa. Me haluamme nimenomaan olla se PK-yrittäjän toimisto”, avaa Rami yritysideaa.

Rotian ydinporukassa on viisi osaavaan ammattilaista. Teppo taitaa videon tekemisen TV-sarjoja myöten, Ramin vahvuuksia ovat myynti, markkinointi ja verkostoituminen, Mika on pitkänlinjan AD, Jani ohjaa, kuvaa ja editoi videoita sekä Harri on pesunkestävä koodari ja websuunnittelija. Lisäksi mitä tarvittavaa taitoa tästä joukosta ei löydy, niin se löytyy kyllä hyvin verkostoista.

”Yrityksemme nimi on herättänyt valtavasti kysymyksiä. Rotia on kuria ja nuhdetta, se on käyttäytymistä. Alunperin se on tarkoittanut vipuvarren alle laitettavaa tukipönkkää. Me voimme olla se vipuvarsi ja tuki meidän asiakasyritykselle. Ja me haluamme tuoda rotia markkinointiin”, selventää Rami.

PRKL tulee sanoista Palveleva, Rohkea, Kekseliäs, Luova. Yrityksen nimi siis on oikein onnistunut kuvastamaan ideaa ja se jää myös hyvin ihmisten mieleen.​​​​​​​

Myynti on ihmisten kanssa käytävää keskustelua​​​​​​​

Koska yritys on tuore ja myynti on monessa yrityksessä se yksi haasteellisimpia osuuksia, niin tiedustelenkin Rotian porukalta, kuinka he aikovat myyntiä hoitaa.

”Elämä on kokonaan myymistä ja sitä tapahtuu jatkuvasti, emme vain huomaa sitä. Jokaikinen päivä, kun avaamme keskustelun toisen kanssa, me myymme toiselle omia mielipiteitä ja näkökulmia. Myynnistä on tehty meillä Suomessa aika mörkö ja punainen vaate. Me tehdään myyntiä aktiivisesti erilaisissa tilaisuuksissa, sidosryhmissä, soittoja suoraan asiakkaisiin ja esittäytymässä yrityksiin. Mutta me emme kuitenkaan ala 'myymään', vaan soitamme yritykseen ja alamme jutella heidän kanssaan. Se on aivan normaali kommunikaatiotilanne, jossa katsotaan, että onko meillä mahdollisuuksia yhteistyöhön. Eli hyvin yksinkertaista siis. Ei se vaadi mitään ihmeellisiä kikkoja, vaan se on ihmisten kanssa käytävää keskustelua”, kertoo Rami innoissaan.

Tämä oli kyllä niin osuvasti ajateltu ja sanottu, että uskon vahvasti, että tämä yritys tulee vielä menestymään myynnin polulla.

Rotian palvelut

Rotia lähtee nyt keväällä 2018 vetämään lähtötason some-koulutuksia, sillä niille on yrityksissä tarvetta. Toinen painopiste yrityksellä on, että he haluavat keskittyä asiakasyritysten työpaikkamarkkinointiin.

”Opetamme yritykset kertomaan itsestään sillä tavalla, että heillä on mahdollisuus saada palkattua yritykseensä juuri heille oikeaa ammattitaitoista työvoimaa”, kertovat innoissaan Teppo ja Rami ja muistuttavat perään, että ”Yrityksien imagon kohotuksissakin puhutaan puhtaasti markkinoinnista ja viestinnästä.”

Kommentit