Sitowise Oy luo kestävää ja älykästä elinympäristöä

Sitowisen alueyksikön johtaja Petri Seppänen.

Kokonaisvaltaisia talo- ja infrarakentamisen suunnittelu- ja konsultointipalveluita tarjoava Sitowise on yksi alansa suurimpia yrityksiä Suomessa. Se tarjoaa osaamista ja tiedolla johtamista rakennetun ympäristön koko elinkaarelle.

”Luomme kestävää ja älykästä elinympäristöä ja haluamme tarjota parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen”, Sitowisen alueyksikön johtaja Petri Seppänen kertoo.

Sitowise toteuttaa haastavatkin projektit alusta loppuun kaavoituksesta ja suunnittelusta aina rakennuttamiseen ja työmaavalvontaan saakka. Asiakasta helpottaa, kun kaikki rakentamisen palvelut löytyvät yhdestä osoitteesta. Kohteita ovat muun muassa asuinkerrostalot, erilaiset liiketilat ja julkiset rakennukset, kuten kauppakeskukset, koulut, sairaalat.

Yhtiön erityisosaamista on muun muassa korkea rakentaminen. Sitowise on myös mukana Jyväskylän keskustassa käynnissä olevissa korkeaa rakentamista sisältävissä hankkeissa. Valtakunnallisista hankkeista yritys on ollut mukana muun muassa Raide-Jokerin, Triplan, E18 moottoritien ja Keilaniemi Towers -asuintornien rakennusprojekteissa.

”Jyväskylässä suunnittelukohteitamme on esimerkiksi Mannisenmäessä ja Keljossa, uusi aluekohde Suuruspäässä sekä Valtiontalo ja Reimari keskustassa”, Seppänen luettelee.
Yritys on omassa markkinassaan Suomen kolmanneksi suurin. Sillä on Suomessa 1200 työntekijää, joista Jyväskylässä noin 70. Lisäksi se työllistää Virossa ja Ruotsissa kokonaishenkilömäärän ollen 1800.

Sitowise syntyi, kun talonrakentamisen suunnittelutoimisto Wise Group yhdistyi infrapuolen suunnittelutoimisto Siton kanssa. Vaikka yritys on toiminut nimellä Sitowise vasta muutaman vuoden, on sillä takanaan yli 40 vuoden kokemus alalta ja 90 000 onnistunutta projektia.

Talo- ja infrarakentamisen lisäksi yhtiö erottuu digitaalisella osaamisella. Smart City -nimellä tunnetun digitaalisten palvelujen kehittämisestä esimerkkejä on laidasta laitaan. Tekoälyä hyödyntävien palveluiden avulla voidaan esimerkiksi arvioida taloyhtiöiden energiansäästöä tai vaikkapa etsiä yritykselle sopivia tontteja. Yhtiön Louhi-palvelu tarjoaa kunnille kattavat ratkaisut infraomaisuuden ja -hankkeiden hallintaan sekä maankäytön suunnitteluun.

”Asiakaspotentiaaliaineisto kertoo, mihin kunta tulee tulevaisuudessa rakentamaan”, Seppänen avaa.

Yksi Smart City-esimerkki on karttapalvelu, josta kartalla olevaa rakennusta klikkaamalla pystyy katsomaan kaikkia rakennuksen tietoja, samassa sovelluksessa. Sellaisia on tehty esimerkiksi suurista tehdasalueista.

”Kaikki olemassa oleva tieto kerätään yhteen paikkaan ja on helposti käytettävässä muodossa”, Seppänen kertoo.

Sitowise liittyi kauppakamarin jäseneksi verkostojen ja näkyvyyden vuoksi.
”Yksi suurimmista odotuksista on verkostoituminen ja sitä kautta päästä syvemmälle kaupungissa tapahtuvaan toimintaan”, Seppänen kuvailee.

Kauppakamarin Liikenne- ja aluerakennevaliokunta, johon Seppänen liittyy mukaan, osuu Seppäsen ja Sitowisen osaamiseen kuin nenä päähän. Valiokunnassa yhtenä missiona on ollut esimerkiksi täydennys- ja korkea rakentaminen, mihin Sitowise ja Seppänen tuovat lisäarvoa erityisosaamisellaan.

Sitowise