Keski-Suomeen 25 uutta laillistettua välittäjää kiinteistöalalla

Kevään 2016 LKV-kokeen läpäisi ennätysmäärä osallistujia. LKV-kokeessa hyväksyttiin peräti 61 prosenttia kokelaista ja LVV-kokeessa huimat 82 prosenttia kokelaista. Keski-Suomessa laillistetun kiinteistönvälittäjän pätevyyden sai 24 välittäjää ja laillistetun vuokrahuoneiston välittäjän pätevyyden yksi välittäjä. Katso hyväksyttyjen nimet

Keskuskauppakamarin järjestämiin kiinteistönvälitysalan kokeisiin osallistui viime huhtikuussa yhteensä 627 kokelasta. Kokeet järjestettiin samanaikaisesti kolmella eri paikkakunnalla: Helsingissä, Tampereella ja Oulussa. LKV-kokeessa hyväksyttiin 368 kokelasta, joista 24 keskisuomalaista kokelasta läpäisi kokeen hyväksytysti. LVV-kokeessa hyväksyttiin 23 kokelasta, joista yksi on Jyväskylästä.

Valtakunnallisesti LKV-kokeessa läpäisyprosentti oli huima, sillä LKV-kokeessa hyväksyttiin peräti 61 prosenttia kokelaista ja LVV-kokeessa huimat 82 prosenttia kokelaista.

“Kokeiden läpäisyprosentti on ennätyksellisen korkea. Aikaisempina kertoina läpipääsyprosentti on pyörinyt siinä 30 prosentin tuntumassa. Nyt ollaan selvästi yli pitkän aikavälin keskiarvojen”, kommentoi Keskuskauppakamarin lakimies Antti Turunen.

Ennätysmäärät eivät tulleet täysin yllätyksenä. Viime vuodenvaihteessa voimaan astunut lakimuutos on aiheuttanut sen, että yhä useammat alalla toimivat välittäjät sekä alalle pyrkivät henkilöt haluavat suorittaa ammattipätevyyttä osoittavan välittäjäkokeen.

“Koe on tasoltaan vaativa, ja aina on mukana myös niitä, jotka eivät pääse läpi. Koevastausten perusteella kokelaiden valmistautuminen on ollut tällä kertaa selvästi aiempaa huolellisempaa. Koearvostelussa tai pisterajoissa ei ole tapahtunut muutoksia edellisiin koekierroksiin verrattuna”, Turunen toteaa.

Keski-Suomen SKV Oy:n Hanna Latva-Lusa oli yksi viidestätoista jyväskyläläisistä LKV-kokeen läpäisseistä. ”Olen alalla uusi, joten on tärkeää oppia ja osata alan vaatimia asioita. Myös myyntisihteereilläkin vaaditaan LKV-tutkinto. Koe oli haastava. Paljon piti opiskella etukäteen, mutta se kannatti, sillä sain tutkinnon ekalla kerralla läpi”, kertoi Latva-Lusa.

Latva-Lusan lisäksi muut keskisuomalaiset LKV-kokeen hyväksytysti suorittaneet olivat jyväskyläläiset Carita Alatalo, Piia Marika Huolman, Piia Ikäheimonen, Timo Kaisla, Katri Kekälinen, Pentti Juhani Mustonen, Jenna Ojaniemi, Jari Paajanen, Miska Artturi Puustinen, Seppo Saastamoinen, Annina Maria Sutka, Tero Tourunen, Tero Antti Tapio Tupamäki, joutsalainen Sami Heino, jyskäläinen Asko Vapola, laukaalainen Sari Kuosa, palokkalaiset Esa Pekka Höri ja Markus Juhana Tammiruusu, pihtiputaalainen Juuso Lahtinen, vaajakoskelaiset Jarno Mononen, Katja Anniina Shemeikka, Nina Steffansson sekä vihtavuorelainen Pia Uurinmäki. LVV-kokeen läpäisi jyväskyläläinen Jarkko Savolainen.

”Hienoa, että haastavan kokeen läpäisseitä oli Keski-Suomessa näin paljon. Paljon onnea hyvästä suorituksesta”, onnittelee Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Uljas Valkeinen.

Välittäjäkokeita järjestetään kolmella paikkakunnalla: Helsingissä, Tampereella ja Oulussa. Helsingissä LKV- eli kiinteistönvälittäjäkokeeseen osallistui 377 kokelasta ja LVV- eli vuokrahuoneiston välittäjä -kokeeseen 18 kokelasta. Tampereella LKV-kokeeseen osallistui 161 kokelasta ja LVV-kokeeseen 5. Oulussa LKV-kokelaita oli 61 ja LVV-kokelaita 5.

Hyväksyttyjen nimet ovat nähtävissä Keskuskauppakamarin sivuilla http://kauppakamari.fi/koulutus-tutkinnot-kokeet/lkv-ja-lvv-koe/uudet-lkv-ja-lvv-kiinteistonvalittajat/ Seuraavat välittäjäkokeet järjestetään 12.11.2016.

Lisätietoja:
Antti Turunen, p. 09 4242 6265