Keski-Suomen hyvinvointimatkailu kiinnostaa venäläistoimittajia

Ryhmä venäläistoimittajia vieraili kesäkuun aikana keskisuomalaisissa matkailukohteissa tutustumassa suomalaiseen hyvinvointimatkailuun. Hyvinvointi on nouseva trendi Venäjällä. Suomalaiset hyvinvointipalvelut kiinnostivat toimittajia, ja Keski-Suomen palveluihin oltiin erittäin tyytyväisiä. Matka oli osa Keski-Suomen kauppakamarin kv-markkinointikonttorihanketta, jonka tavoitteena on houkutella lisää venäläisturisteja Keski-Suomeen

Joukko venäläisiä toimittajia saapui matkalle Keski-Suomeen 15.-19. kesäkuuta. Matkan aikana toimittajat pääsivät tutustumaan erilaisiin hyvinvointikohteisiin, kuten Peurunkaan, Rantasipi Laajavuoreen, Himokseen ja Riihivuoreen. Matkailijat vierailivat myös Revontulessa ja Sokos Hotelissa. Yhteensä 8 mediatoimittajaa pääsi tutustumaan suomalaisiin hyvinvointiperinteisiin, kuten tavalliseen saunaan ja savusaunaan. Ohjelmaan kuului myös esimerkiksi saunajoogaa ja firsbeegolfia.

Matkan aikana korostettiin myös luomu- ja lähiruoan merkitystä hyvinvoinnissa. Esimerkiksi Peurungassa tarjoiltiin hieman erilaisempaa ruokaa, kuten nokkoskeittoa ja Konneveden siikaa. Ruokaan niin tyytyväisiä, että jopa kokki pyydettiin paikalle ja annettiin raikuvat aplodit. Matkanjohtajana toimi Keski-Suomen kauppakamarin kv-markkinointikonttorin markkinointipäällikkö Anna Zaborna.

”Koska hyvinvointi ja hyvinvointimatkailu ovat nousevia trendejä Venäjällä, päätimme kutsua venäläiset toimittajat tutustumaan Keski-Suomen laajaan hyvinvointipalveluiden tarjontaan. Vieraat olivat erittäin tyytyväisiä palveluihin. Useimmat toimittajat olivat lähestulkoon jo varaamassa uusia matkoja perheineen”, kertoi Zaborna.

Palaute matkasta oli erittäin myönteistä. Muun muassa One Magazine-lehdessä toimittajana työskentelevä Elena Tumanova oli tyytyväinen matkan antiin.

”Mediamatka Keski-Suomeen osoittautui aivan loistavaksi! Suurkiitokset kanssamatkustajille ja etenkin Keski-Suomen matkailun kehittämishankkeelle ja Anna Zabornalle, jota ilman tätä ei olisi tapahtunut. Oli ilo osallistua matkalle”, kiitteli Tumanova vuolaasti.

Mediamatka oli osa Keski-Suomen kauppakamarin kv-markkinointikonttorihanketta. Se on perustettu venäläisturistien houkuttelemiseksi maakuntaan. Tavoitteet pohjautuvat Keski-Suomen matkailustrategiaan, jossa tavoitteena on kasvattaa venäläisturistien määrä jopa kolminkertaiseksi vuoteen 2020 mennessä.

”Vuodesta 2014 lähtien yhteismarkkinointiponnistuksilla eri kanavien, kuten centralfinland.ru-sivuston ja sosiaalisen median kautta Keski-Suomesta halutaan luoda houkutteleva kuva venäläismatkailijoille ja saada heidät matkustamaan Keski-Suomeen”, kuvaili kv-markkinointikonttorin porojektipäällikkö Hanna Reini.

Keski-Suomen matkailun yhteismarkkinointiprojektissa mukana olevat yritykset ovat lomakeskus Revontuli, hiihtokeskus Riihivuori, Sokos Hotel Keskimaa, Rantasipi Laajavuori, HimosLomat Oy ja kylpylähotelli Peurunka.

Lisätietoja: Markkinointipäällikkö Anna Zaborna, Keski-Suomen kauppakamari, anna.zaborna@kauppakamari.fi, p. 040 089 8033