Henkilöliikenteen logistiikkakeskus valvoo yötä päivää

Kirkkaan pinkein JYTAKSI-logoin varustellut taksit ovat tuttu näky Jyväskylän ja Muuramen katukuvassa. Kesällä voimaan astunut uusi liikennepalvelulaki ei ole vaikuttanut merkittävästi Jyväskylän Aluetaksin arkeen. Taksit huolehtivat entiseen tapaan siitä, että laadukas kyyti järjestyy aina ovelta ovelle ─ vuorokaudenajasta riippumatta.

Kuva: Jiri Halttunen

Vuosikymmeniä sitten taksiala oli kovin toisenlainen kuin nykypäivänä: Kun 70-luvulla taksikyydin pystyi soittamaan vain pikkuruisesta taksikopista kantakaupungista, voi auton tilata nyt mobiilisovelluksen avulla omalle kotiovelle saakka.

Jyväskylän Aluetaksi on reagoinut maailman muutoksiin aktiivisesti. Vuonna 1992 perustettu taksien tilauskeskus- ja markkinointiyhtiö onkin kasvanut 26 vuodessa merkittäväksi toimijaksi alallaan.

”Taksikeskuksessamme työskentelee noin 40 työntekijää, ja työtä tehdään kolmessa tiimissä. Yhdessä vuorossa on kerrallaan 2-25 henkilöä riippuen vuorokaudenajasta, vuodenajasta ja tapahtumista. Viime vuonna välitimme yhteensä yli 900 000 taksitilausta”, Jyväskylän Aluetaksin toimitusjohtaja Esa Niemi kuvailee.

Jyväskylän ja Muuramen alueiden lisäksi Jyväskylän Aluetaksi välittää taksipalveluja Itä-Suomen alueelle.

JYTAKSI vastaa asiakkaidensa erilaisiin tarpeisiin aina vammais- ja vanhuspalveluiden henkilökuljetuksista räätälöityihin yritysmatkoihin. Yhtiön välityksessä on kaikkiaan 158 autoa, joista 30 on esteetöntä invataksivarusteista tilataksia ja loput joko henkilö- tai farmariautoja. JYTAKSI haluaa kantaa kortensa kekoon myös ympäristöystävällisyyden hyväksi, ja siksi yksi autoista kulkee Mustankorkean bio- ja maakaasulla.

Oli kyseessä mikä tahansa taksikuljetus, yhtiön jokapäiväistä toimintaa ohjaa kolme arvoa: hyvä saatavuus, laadukas toiminta ja hintavakaus. Kun jokainen yhtiön palveluksessa oleva taksiyrittäjä pitää arvoista huolen omassa työssään, JYTAKSI erottuu kilpailijoistaan edukseen.

Yritysyhteistyöhön Jyväskylän Aluetaksi aikoo panostaa jatkossa entistä enemmän, sillä B2B-puolella on vasta vähitellen herätty hyödyntämään monipuolisia taksikuljetuksia. Yritysten työntekijät voisivat säästää aikaa ja vaivaa tilaamalla taksin suoraan toimiston ovelle ja saapumalla vaikkapa palaverikohteeseen ilman kiirettä.

”Pyrimme helpottamaan yritysten liiketoimintaa tarjoamalla yksilöityjä kuljetuspalveluja kaikenlaisiin tarpeisiin. Yritys voi esimerkiksi määritellä, millaista kalustoa se haluaa kulloinkin käyttää”, Niemi havainnollistaa.

Jyväskylän Aluetaksi on kiinnostunut kehittämään erilaisia konsepteja perinteisen henkilötaksiliikenteen rinnalle, ja yrityskuljetusten edistäminen on hyvä esimerkki tästä.

Taksiala on kehittynyt vuosikymmenten varrella entistä kuluttajaystävällisempään suuntaan, ja esimerkiksi digitalisaatio on tullut jäädäkseen myös taksinvälitykseen. Kesäkuusta lähtien kuka tahansa on voinut tilata taksin JYTAKSIn oman mobiilisovelluksen avulla.

”Otimme sovelluksen käyttöön ensimmäisenä Suomessa, ja todennäköisesti sen käyttö leviää pian ympäri maata. Sen kautta taksin tilaaminen ja maksaminen onnistuvat näppärästi. Olemme vastanneet nykyajan tarpeisiin ja saaneet sovelluksesta paljon hyvää palautetta. Digitalisaation hyödyntäminen on osoitus siitä, että tälläkään alalla ei auta jäädä lepäämään laakereilleen”, Niemi sanoo.

Uusi liikennepalvelulaki on vapauttanut taksialan toimintaa
Heinäkuun 1. päivänä voimaan astunut uusi liikennepalvelulaki on uudistanut merkittävästi kuljetusalan toiminta- ja säätely-ympäristöä. Laki koskee taksialan lisäksi myös joukkoliikennettä ja tavaraliikennettä. Liikennepalvelulaki keventää erityisesti yritysten hallinnollista taakkaa lupien ja muiden alalle tulon rajoitteiden osalta.

Taksialaan lakimuutos on vaikuttanut monin tavoin, ja se on herättänyt paljon keskustelua mediassa. Uudistuksen myötä taksiala on siirtynyt tiukoin säännellystä järjestelmästä vapaaseen markkinajärjestelmään. Kuluttajalle tämä näkyy siten, että taksit ovat erinäköisiä, laadultaan vaihtelevia ja hinnat voivat vaihdella taksiyrittäjästä riippuen.

Uudistuksen avulla halutaan kannustaa uusia taksinkuljettajia alalle. Esimerkiksi enää kuljettajiksi ryhtyvien ei ole pakko käydä taksikurssia, mutta kuljettajat testataan edelleen ajokokeen ja ajoluvan läpäisyn perusteella.